תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קרן השקעות אלטרנטיביות מפוקחת? יש דבר כזה

ההשקעות האלטרנטיביות בישראל לא נהנות מפיקוח ואסדרה דומים לזה של תחום ההשקעות הסחירות, כך שמשקיעים רבים לא מודעים לאותיות הקטנות של מוצרים רבים בתחום • מוצר חדש שמביאה לישראל הראל פיננסים שואף לשנות את התמונה ומאפשר למשקיע הישראלי להיחשף לקרן השקעות אלטרנטיבית בפיקוח רגולטורי אירופאי

נטע דוד–יפה, מנכ''לית הראל פיננסים אלטרנטיב / צילום: שרון אלדר
נטע דוד–יפה, מנכ''לית הראל פיננסים אלטרנטיב / צילום: שרון אלדר

הכתבה בשיתוף הראל פיננסים

תחום ההשקעות האלטרנטיביות רשם בשנים האחרונות צמיחה מהירה, על רקע ההבנה של יותר ויותר משקיעים בישראל כי פיזור יעיל בתיק ההשקעות חייב לכלול גם השקעות שאינן סחירות - כאלה הנמצאות מחוץ לשוק ההון. ההשקעות האלטרנטיביות פתחו בפני המשקיע הישראלי המסווג מגוון עצום של מוצרים ואפיקים במגוון אפיקי השקעה ממבחר גדול של בתי השקעות וחברות מהארץ ומחו"ל.

במשך שנים ארוכות, רבות מאפשרויות ההשקעה האלטרנטיביות היו חסומות בפני משקיעים פרטיים והיו נגישות כמעט אך ורק ללקוחות מוסדיים. במקרים רבים, כפי שקרה למשל בשנת 2022, ההשקעות האלטרנטיביות היוו חוף מבטחים, שכן הקשר שלהן לשוק ההון הסחיר מינימלי. כך שבעוד שהמשקיעים במניות ובאג"ח רשמו הפסדים - המשקיעים בהשקעות אלטרנטיביות רבות דווקא הרוויחו.

אך לא כל השקעה אלטרנטיבית מהווה חוף מבטחים. בשנים האחרונות, על רקע שינויים מאקרו כלכליים והעלייה החדה בריביות בעולם, היו קרנות השקעה שחוו אתגרים שהובילו אותן לקשיים תזרימיים שמנעו מלקוחות שהיו מעוניינים בכך למשוך את מלוא השקעתם.

בהקשר לכך, מציינים בהראל פיננסים כי האתגרים הללו הפנו את הזרקור אל החיסרון המרכזי של תחום ההשקעות האלטרנטיביות בכל העולם - היעדר הפיקוח והשקיפות. מאחר שהמוצרים לרוב אינם כפופים לרגולציה, תהליך ההצטרפות אליהם אינו מבוקר ומשקיעים רבים לא מכירים את האותיות הקטנות. מצב של היעדר פיקוח מחייב כל משקיע שרוצה להיכנס לתחום ההשקעות האלטרנטיביות לחקור, ללמוד ולבחון היטב את המוצר, שותפיו להשקעה, את סיפור ההשקעה של המוצר, את נכסי הקרן ובעיקר לבדוק מה ומי עומדים מאחורי הקרן. במילים פשוטות צריך לבדוק מי 'האבא או האמא' כדי להיות ערוכים במידה ומשהו ישתבש במהלך ההשקעה.

חדש: השקעה אלטרנטיבית, רגולציה אירופאית

מי שמנסים לפעול לשינוי המצב הקיים אלה הרשויות באירופה, שיצרו רגולציה ייחודית וחדשנית המאפשרת הנפקה של קרנות השקעה מפוקחות על ידי הרגולטור האירופי CSSF (The Commission de Surveillance du Secteur Financier), שהינו הגוף הרגולטורי המפקח על מוצרי ההשקעות בסקטור הפיננסי בלוקסמבורג. הרגולציה הזו מכונה ELTIF (European Long-term Investment Fund).

CSSF החלה בהסדרת התחום בשנת 2015 במטרה, בין היתר, לאפשר למשקיעים פרטיים ברחבי האיחוד האירופי גישה להשקעות לא-סחירות ארוכות טווח, שהיו עד היום בעיקר נחלתם של גופים מוסדיים. במסגרת רפורמת ה-ELTIF, גם משקיעי עושר פרטיים יוכלו להיחשף לאפיקים אלטרנטיביים חדשים כמו תחום הפרייבט אקוויטי (PE); ה-CSSF יצר מתודולוגיית השקעה ברורה במטרה לשמור על המשקיעים הפרטיים. בין הכללים שנקבעו במסגרת הרפורמה: מנגנוני אנטי דילול, תקופות אחזקה מינימליות, כלים לניהול נזילות האחזקה וכן כללים נוספים.

תחום הפרייבט אקוויטי (PE) נחשב לאחד התחומים החמים והאטרקטיביים ביותר למשקיעים כשירים והוא אחד הנהנים הגדולים ביותר מרגולציית ה-ELTIF. בעוד שמספר החברות הציבוריות בעולם בירידה בשנים האחרונות, מספר החברות הפרטיות גדול לעין שיעור - ברחבי הגלובוס כיום כ-41 אלף חברות הרשומות למסחר, לעומת 214 מיליון חברות פרטיות. וכש'אוכלוסיית היעד' גדולה משמעותית, כך גם פוטנציאל התשואה מהשקעות הפרייבט אקוויטי. בהראל פיננסים מציינים כי הפוטנציאל הזה הוא אחת הסיבות שמושכת את המשקיעים המוסדיים המובילים בעולם לאפשרות השקעה שמעתה נפתחת, כאמור, גם למשקיעי עושר פרטיים. זאת מאחר והפיקוח של ה-CSSF מעניק למשקיעים שכבת הגנה נוספת.

לקוחות כשירים/מסווגים? לפגישה אישית ופרטים נוספים על מוצרי השקעות אלטרנטיביות בהראל פיננסים הקליקו כאן>>

הראל מנגישה את ה-PE למשקיע העושר הישראלי

במטרה להנגיש בישראל ללקוחות העושר המקומיים קרן פרייבט אקוויטי מתקדמת ומפוקחת על ידי הרגולטור באירופה, חבר בית ההשקעות הראל פיננסים לקבוצת שרודרס, מהחברות המובילות בתחום קרנות הפרייבט אקוויטי בעולם. שרודרס היא מנהל הנכסים הגדול בבריטניה ומהגדולים באירופה ובעולם. החברה נסחרת בבורסה הבריטית במדד המניות המוביל של הבורסה פוטסי 100 מאז שנות ה-60 ומנהלת נכסים בהיקף של 1 טריליון דולר. שרודרס פעילה בעולמות הפרייבט אקוויטי מזה כ-30 שנה ומנהלת כ-18 מיליארד דולר בקרנות פרייבט אקוויטי במספר אסטרטגיות עבור גופים מוסדיים מהגדולים באירופה, אסיה וארה"ב.

רועי אבישי, מנכ''ל שרודרס ישראל / צילום: טל אזולאי
 רועי אבישי, מנכ''ל שרודרס ישראל / צילום: טל אזולאי

במסגרת שיתוף הפעולה עם שרודרס, הראל פיננסים תאפשר למשקיעים מסווגים בישראל נגישות לקרן ייעודית במבנה ה-ELTIF שתנוהל על ידי שרודרס. זאת באמצעות השקעה בקרן הראל שרודרס PE של הראל אלטרנטיב . קרן ה-ELTIF ניתנת לרכישה בישראל באמצעות ISIN(מספר זיהוי ני"ע בינלאומי) באמצעות הקרן של הראל. משקיע מסווג הוא לקוח בעל הון נזיל בסך של כ-8.3 מיליון שקל או שהכנסתו השנתית עומדת על סך של 1.2 מיליון שקל (או 1.8 מיליון שקל לתא המשפחתי) או שהוא בעל הון נזיל בסך של 5.2 מיליון שקל בתוספת הכנסה שנתית בסך של 627 אלף שקל (או 940 אלף קל לתא המשפחתי).

קרן הפרייבט אקוויטי במבנה ה-ELTIF המוצעת למשקיע הישראלי באמצעות הראל שרודרס PE, פועלת באסטרטגיית ה-Buyout, המתמקדת ברכישה של חברות ועסקים בבעלות פרטית המהווים את לב ליבה של הכלכלה האירופית ואת מנוע הצמיחה של הכלכלה הגלובלית. במסגרת אסטרטגיה זו מתמקדת הקרן בהשקעה בחברות בשלות ויציבות, שיש בהן מקום להשבחה והצפת ערך. זאת, בין היתר באמצעות הכנסת הנהלה מקצועית, שיפור היעילות, התרחבות גיאוגרפית, שיפור מבנה ההון ועוד. כדי למקסם את פוטנציאל ההשבחה, נדרש מנהל פרייבט אקוויטי בעל 'טרק רקורד' עוצמתי ומרשים ולכן, מסבירים בהראל פיננסים, הבחירה שרודרס, גוף שהצליח לייצר בשנים האחרונות אקזיטים איכותיים, שאפשרו לרשום תשואה אטרקטיבית עבור קרנות ההשקעה במדיניות זו.

קרן ה-ELTIF מתמקדת בחברות ובעסקים קטנים ובינוניים, כלומר בחברות ה-small-medium cap שהיקפי ההכנסות שלהן מעל 100 מיליון יורו. במרבית המקרים מדובר בחברות משפחתיות, או חברות בבעלות היזם, אשר נמצאות בצומת בה הן נדרשות לגייס הון, או שותף מקצועי. כ-60% מהכלכלות המערביות מורכבות מחברות כאלה, כך שיש כר פורה לבחור ממנו את העסקאות האטרקטיביות ביותר, מציינים בהראל פיננסים.

תשואה אטרקטיבית למתמידים

בהתאם לרגולציה, הקרן של שרודרס היא קרן סגורה, כך שכדי ליהנות מהתשואה הפוטנציאלית בקרן נדרש המשקיע להישאר לכל אורך התקופה ולא ניתן לצאת מההשקעה באמצע הדרך - אם כי יש חלוקות הדיבידנדים או רווחי ההון למשקיע לאורך התקופה. בהראל פיננסים מסבירים כי "קרן סגורה מאפשרת למנהל האסטרטגיה לנהל נכון יותר את קצב ההשקעות והמימושים, באופן שימקסם את הרווח למשקיעים. זו הסיבה שבשנה האחרונה יותר ויותר משקיעים מוסדיים ומשקיעים פרטיים מתוחכמים מעדיפים השקעה בקרנות סגורות".

רגולציית ה-ELTIF מכתיבה לא רק את טווח ההשקעה עד לסיום הקרן, אלא גם את מועד ההתחלה. קרן ה-ELTIF המדוברת תיסגר להשקעה בסוף יוני הקרוב, וכפועל יוצא מכך גם קרן הראל שרודרס PE שמשקיעה ב-ELTIF - כך שניתן יהיה לרכוש אותה עד למועד זה בלבד.

ולסיום, בהראל פיננסים מציינים יתרון נוסף בקרן ה-ELTIF ובקרן הראל שרודרס PE הנוגע לקריאות לכסף (הודעה של מנהל הקרן למשקיעים על מזומן הנדרש למימון השקעות וכו'): בעוד שבקרנות השקעה בתחום הפרייבט אקוויטי נדרשים לרוב המשקיעים להעביר את הכסף לשיעורין, כלומר בהתאם לדרישת הקרן בתוך פרקי זמן משתנים על פי קצב העסקאות שהיא מבצעת, בקרן ה- ELTIF ישנה קריאה אחת בלבד לכסף במועד סגירת הקרן. כל הכסף מופקד בחשבון הקרן במועד הסגירה.

לקוחות כשירים/מסווגים? לפגישה אישית ופרטים נוספים על מוצרי השקעות אלטרנטיביות בהראל פיננסים הקליקו כאן>>

*אין באמור לעיל תחליף לייעוץ (שיווק) השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים הייחודים של כל אדם.

**ההשקעה בקרנות ההשקעה מיועדת למשקיעים מסווגים בהתאם לפטור הקבוע בחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968, והיא אינה מוסדרת לפי חוק ניירות ערך ו/או לפי הוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד - 1994. אין באמור משום הבטחת תשואה.

צרו איתנו קשר *5988