בג"ץ הזכיר לנו כי ישנם כללי משחק חוקתיים מהם לא ניתן לחמוק רק כי זה נוח פוליטית ברגע מסוים - זה מה שמבחין בין מדינת שלטון חוק ובין שרירות שלטונית • לא רק שאין פה הפיכה שלטונית או פגיעה בדמוקרטיה - אלא ההפך הוא הנכון
הרשות השופטת ורשויות האכיפה מנסות להסתיר מהציבור את הגישה האישית-נקמנית שלהן • הן מציגות את עצמן כמגינות על הציבור הרחב, אך עסוקות בפועל בביצור מעמדן • הן התמכרו לכוח - מצב דברים זה מחייב תיקון מיידי
למרות התחושה הרווחת, בחירות תכופות מחזקות את הדמוקרטיות של המדינה, שכן הציבור נדרש להביע את עמדותיו באופן חופשי
המסר של בג"ץ לכנסת בביטול פשרת האוזר הוא כי עליה לכבד את הכללים החוקתיים או לשנותם • האופציה השלישית - לבלף ולקרוא לחוקים המפרים את הכללים החוקתיים בשם "תיקוני חוק יסוד בהוראות שעה" - אינה אופציה שדמוקרטיה המחויבת לרעיון של איזונים ובלמים צריכה לאפשר
רשויות המדינה מעצם טבען לא מעוניינות לנדב מידע לציבור ולרוב מנסות להראות רק את מה שמיטיב איתן • אך השקיפות היא קריטית למען איכות הדמוקרטיה, ולמעט מקרים מאוד ספציפיים, על הציבור לקבל את מלוא המידע - גם אם זה לא נוח לחלק ממקבלי ההחלטות
אם אנחנו רוצים למנוע את הידרדרותה המהירה של ישראל למדינת שבטים, אנחנו חייבים לעמוד על שוויון הזכויות של אזרחי ישראל הערבים
מי שהדמוקרטיה קרובה לליבו צריך לדאוג מהכוונות לשנות את הרכב ומעמד ביהמ"ש העליון לצרכים פוליטיים • נדרש דיון ענייני בשאלות הנוגעות לביהמ"ש העליון, ולא תוכנית כתובה מראש של מפלגה לעצב אותו מחדש לטובתה • מודל הוועדה הציבורית שהקים הבית הלבן יכול להיות מודל טוב לחיקוי
כדי להתגבר על הפלונטר הפוליטי חייבים לשקול את החזרת הבחירה הישירה של ראש הממשלה בד בבד עם הנהגת בחירות אזוריות-יחסיות הנהוגות, למשל, בנורבגיה המפוצלת גם היא למספר רב של מפלגות
התלונות הקולניות ביותר של "התערבות בעניינים פנימיים" באות מדיקטטורות כסין או ונצואלה או מארצות שלטון דמוקרטי סמכותני כהודו • אבל גם מדמוקרטיות עם עור דק, כמו ארה"ב וישראל
התנהלותו של רה"מ מראה כי הוא מוכן לשבור כל מוסכמה פוליטית ושלטונית כדי להשיג את מטרותיו הפוליטיות • המצב הזה, שבו כל הסדר חוקי או נורמה ציבורית יכולים להשתנות בכל רגע נתון, מנוגד באופן בסיסי ומהותי לרעיון של שלטון החוק בדמוקרטיה
ליקויי הדמוקרטיה הישראלית באים לידי ביטוי בפזיזות של קובעי המדיניות • תוכנית מחיר למשתכן, שהורחבה ב-2015, מעידה יותר מהכול כי מקבלי ההחלטות בישראל בוחרים פעם אחר פעם במדיניות קצרת-רואי הנפוצה במדינות בעלות שלטון לא יציב
העתירה שדורשת להכריז על נבצרותו של נתניהו היא שיאו של תהליך שיצר בית המשפט, לצורך חדירה לעומק המגרש הפוליטי
לאמריקאים ולישראלים, לפי הסטטיסטיקה, לא כל כך אכפת אם מנהיגיהם עוברים על החוק • והם מתעניינים פחות ממה שנדמה בחופש הדיבור, ההתארגנות והאינטרנט • אז מה הפלא שהסינים לועגים
יש ארצות המזייפות את תוצאות הבחירות בהיחבא; יש ארצות המזייפות אותן בגלוי, לטובת המפלגה הגדולה • אולי אחרי 4 מערכות בחירות, יש מקום להתווכח גם על נוסחת הבחירות הישראלית
הצעות שונות לתיקוני חקיקה מהירים עולות בימים אלה בניסיון לפתור את המבוי הסתום האינסופי שישראל נקלעה אליו • אלא שהחוקים האלה שונים מאוד אחד מהשני מבחינת האופי הדמוקרטי שלהם • יש מהם שלימין אסור להיות שותף להם, ויש מהם שעל הימין לקדם בעצמו
ההיסטוריה של 30 השנים האחרונות מלמדת שחצי מהנסיגות מהדמוקרטיה היו בגלל חתירתם של פוליטיקאים נבחרים תחת השיטה שבחרה אותם • דוגמה עכשווית: הודו
ארה"בבג"ץבית המשפט העליוןבנימין נתניהודיקטטורההפגנותחוקי יסודיואב קרנימדינת ישראלמערכת המשפט