אלה האיומים איתם יתמודד ענף הרכב במחצית השנייה של 2024

המחצית הראשונה הסתיימה בירידה לא דרמטית במסירות בענף הרכב, שהביקוש וההיצע בו מושפעים מאוד מזעזועים חיצוניים ופנימיים • אולם במחצית השנייה צפוי חוסר הוודאות בארץ ובאירופה להשפיע על שני המגזרים החמים ביותר: כלי רכב חשמליים ורכבים מתוצרת סין

יבוא רכבים / צילום: Shutterstock
יבוא רכבים / צילום: Shutterstock

חוסר הנורמליות הפך בשנים האחרונות לנורמה החדשה בענף הרכב הישראלי. למעשה, מאז משבר הקורונה בתחילת 2020 לא חווה הענף רבעון "נורמלי" אחד, שהביקוש או ההיצע בו לא הושפעו מזעזועים חיצוניים או פנימיים בלתי צפויים.

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות
אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

גם המחצית הראשונה של 2024, על רקע המלחמה, רחוקה מלהיות שגרתית. מסירות הרכב התכווצו "רק" ב-11%, ובחודש יוני אף נרשמה עלייה של כמה אחוזים בהשוואה ליוני אשתקד, עם כ-26 אלף מסירות.

אבל מתוך המספר הזה, למעלה מ-4,000 כלי רכב נרשמו במשרד התחבורה ביומיים האחרונים של החודש. המשמעות היא, שהרוב היו "מסירות ברישום עצמי". כלומר לא כלי רכב שמצאו לקוח, אלא כאלה שיבואנים נאלצו לרשום על שמם לאחר שחלפו 12 חודשים מתאריך ייצורם, פלוס שלושה חודשי הארכה בשל המלחמה.

במדור הקודם עסקנו במשמעויות המיידיות והצרכניות של "הצפת המלאים" בשוק. הפעם נתמקד בתחזית למחצית השנייה של השנה בשני הפלחים הצומחים ביותר בשוק (שקשורים זה בזה), פלח הרכב החשמלי וכלי הרכב מתוצרת סין.

העלייה שלפני הירידה?

פלח הרכב החשמלי (BEV) המשיך לשבור שיאים במחצית הראשונה של 2024, עם כ-39 אלף מסירות, עלייה של 36% לעומת המחצית הראשונה של 2023.

גם נתח השוק של הפלח צמח במחצית הראשונה ל-25.3% מכלל המסירות, לעומת 16.3% בתקופה המקבילה אשתקד.

רק לשם השוואה, שיעור החדירה של הפלח החשמלי (BEV) באיחוד האירופי, שנחשב מוביל סביבתי, עמד על 12.1% בלבד חודשים ינואר-מאי.

אבל אחרי שהצמדנו לחזה את מדליית "אליפות העולם ברכישת רכב סביבתי, צריך לחזור למציאות. במחצית הראשונה רוב הרכישות בישראל בפלח הרכב החשמלי היו של כלי רכב שיובאו ושוחררו ממכס בסוף 2023, לפני העלאת מס הקנייה בינואר 2024 (מ-20% ל-35%).

חלק נכבד מהדגמים מהמלאים "הישנים" נמכרו (ועדיין נמכרים) בהנחות לא מבוטלות, כולל מכירות "אפס קילומטר". לעומת זאת, יבואנים שהחלו לשווק מלאי "חדש", שכבר ב-2024 יובא במס קנייה גבוה, העלו מחירים משמעותית, וכתוצאה מכך הם חווים האטה בתנופת המסירות. זוהי תופעה די מובנת בהתחשב בקפיצה של אלפי עד עשרות אלפי שקלים במחיר. בשורה התחתונה, נראה כי נתוני המסירות "הירוקים" המרשימים של המחצית הראשונה משקפים בעיקר את העבר ולא את העתיד לבוא.

עתיד הפלח החשמלי נמצא כרגע בידי האוצר. אם בששת החודשים הקרובים לא יוצג מתווה חדש של הטבות מס לרכב "ירוק", ברירת המחדל בינואר 2025 היא זינוק במס הקנייה על רכב חשמלי מ-35% כיום ל-83%, בדומה למס על רכבי בנזין.

נזכיר שהאוצר מתנה את ההצגה של מתווה "מס ירוק" חדש באישור "חוק מס הנסועה", שמחייב הליכי חקיקה והרבה מיקח וממכר פוליטיים. לפיכך כלל לא בטוח אם יוצג מתווה. אבל גם אם בסופו של דבר תושג פשרה, ומס הקנייה יעלה ב-2025 "רק" ב-10% או ב-15%, זו עדיין תהיה קפיצה נוספת ולא מבוטלת במחיר.

בינתיים נראה שלאוצר לא אצה הדרך להציג מתווה חדש, וגם הציבור טרוד בעניינים קיומיים. אבל אם וכאשר האסימון ייפול, והציבור יפנים את גודל ההתייקרות המתקרבת ברכב חשמלי, אפשר לצפות במחצית השנייה לעלייה נקודתית בביקוש לרכב חשמלי, בעיקר של חברות ליסינג, כדי "להרוויח את ההתייקרות".

בטווח הארוך יותר, מי שעשוי להרוויח מהמגמה הוא פלח הפלאג-אין (PHEV), שהטבת מס הקנייה עליו בוטלה לחלוטין בינואר השנה, כך שהמס עליו עלה מ-55% ל-83%. כתוצאה מכך, במחצית הראשונה של 2024 "נחתכו" המסירות בפלח הזה ב-48%, ונתח השוק התכווץ מכ-5.5% ל-3.2% בלבד. אפילו כך, הרוב המוחלט של המסירות בפלח במחצית היו של כלי רכב שיובאו במס הישן.

כרגע הענף רדום, וחלק מהיבואנים אף הפסיקו כליל את היבוא של דגמי פלאג-אין מובילים, דוגמת קיה נירו פלאג-אין. אבל אם וכאשר המיסוי על חשמליות יזנק, הפער יצטמצם, וניתן להניח שלקוחות "ירוקים", בעיקר ציי רכב, יבצעו "נסיגה" מחשמליות למכוניות פלאג-אין עם טווח חשמלי ארוך, בעיקר סיניות.

לקוחות רבים אחרים, שרכשו רכב חשמלי מטעמי חיסכון, ייסוגו למכוניות היברידיות, ואם אלה לא יהיו זמינות אז הם יחזרו למכוניות בנזין רגיל, וכבר ראינו את תחילתה של המגמה במחצית הראשונה של 2024.

נקודת אור עבור הסינים

ב-2 ביולי דיווחה סוכנות הידיעות הסינית הממשלתית Xinhua על הצלחת המסירות של כלי הרכב הסיניים בישראל במחצית הראשונה השנה. נמסר, כי "המותגים הסיניים הובילו את שוק הרכב הישראלי לפני דרום קוריאה ויפן".

הדיווח אף הדגיש את הדומיננטיות של כלי הרכב הסיניים בפלח החשמלי, עם יותר מ-68% מכלל המסירות בפלח מתחילת השנה.

זו הייתה ידיעה חיובית די נדירה, בהתחשב בקו הביקורתי על ישראל שמובילים כלי התקשורת וסוכנויות הידיעות בסין מתחילת המלחמה. אבל אין ספק, שישראל ממשיכה להיות "נקודת אור" עבור יצואני הרכב החשמלי של סין, יותר מתמיד.

בסוף השבוע האחרון נכנסו לתוקף באיחוד האירופי מכסים חדשים בגובה 17%-37% (בהתאם למותג) על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין.

בישראל לעומת זאת נרשמה במחצית הראשונה של 2024 עלייה של כ-16.8% במסירות כלי רכב מתוצרת סין לעומת התקופה המקבילה, ונתח השוק שלהן זינק מ-17% ל-22%.

פוטנציאל מכירה נמוך

לכאורה המספרים הללו אמורים להביא להאצה של היצוא של כלי הרכב מתוצרת סין לישראל בחודשים הקרובים, כולל כניסה מואצת של מותגים חדשים.

אבל עם כל הכבוד לישראל, אי אפשר להתעלם מכך שפוטנציאל המכירות בשוק הרכב הישראלי, כ-300 אלף כלי רכב בשנים טובות, נמוך משמעותית מפוטנציאל ה-EU, שהוא שוק של 12 מיליון כלי רכב. ספק אם ישראל לבדה (או אפילו ביחד עם נורבגיה, שהודיעה כי לא תכיר במכסים החדשים) מצדיקה את ההשקעה הנדרשת של הסינים בהכנת דגמים ומותגים לחדירה לאירופה.

לפיכך ניתן להניח, שאם אכן אירופה תטיל מכסי מגן קבועים, נראה כבר במחצית השנייה של 2024 נסיגה בתוכניות היצוא של חלק מהדגמים והמותגים לאירופה ולישראל.

מדובר במיוחד בקרב יצרנים קטנים או בקרב יצרנים "גדולים", שטרם השקיעו משמעותית בחדירה ל-EU. ממש כפי שעשתה GAC ב-2021.

בשלב מאוחר יותר, בעוד שנתיים-שלוש, יחלו לפעול באירופה מפעלי ייצור סיניים פטורים ממכס, דוגמת המפעל של BYD בטורקיה, שעליו הוכרז בסוף השבוע. אבל בטווח המיידי כל יבואני הסיניות נכנסים לכוננות ספיגה.