הממונה על ההגבלים העסקיים הכריז אמש (ה) על חברת אל על כמונופול בקווי הטיסה לארבעה יעדי טיסה ארוכים: בנגקוק, בומבי והונג קונג במזרח הרחוק, ובקו ליוהנסבורג.
ההכרזה נעשתה בעקבות בדיקת הרשות שקבעה כי אל על מחזיקה חלק גדול מאד מכלל הטיסות ליעדים בהם הוכרזה, בהיקף גבוה בהרבה מ- 50%.
להכרזת הממונה משמעות הן מבחינת הצרכנים והן מבחינת סוכני הנסיעות, משום שאל-על נוהגת להציע לסוכני הנסיעות תוכניות ומחירים לגבי כלל הקווים, ללא אבחנה בין קווים בהם יש לה מונופול לבין קווים שבהם היא מתחרה בחברות תעופה אחרות.
מעכשיו, היא לא תוכל לצבור הזמנות של קווים שוהכרזו במונופול, יחד עם הזמנות לקווים אחרים, לצורך מתן הנחות לסוכנים. לפיכך, הם צפויים להעדיף מתחרים, בקווים בהם יזכו מהמתחרים להנחות. במקביל, אל על צפויה לערער על ההחלטה. בדיקות המחלקה הכלכלית של הרשות נעשו בחודשים האחרונים, מאז הפרטת אל על ורכישתה על ידי חברת כנפיים .
כנפיים היתה אז בעלת השליטה בארקיע, העומדת כיום למכירה ע"י נאמן. הבדיקה כללה את שוק הטיסות הסדירות, טיסות שכר וטיסות קישור (Connection) העוברות דרך יעדי ביניים. בבדיקה התברר כי בטיסות הישירות ליעדים שנקבעו, שולטת אל-על, על כלל הטיסות הסדירות, בעוד טיסות השכר ליעדים מרוחקים אלה, אינן רבות.
לטענת הממונה, דרור שטרום, בקווי התעופה שהוכרזו קיימת רק לכאורה תחרות מצד חברות התעופה הזרות של הודו, תאילנד, הונג קונג ודרום אפריקה. שכן, קבע, אל על הגיעה להסכמי אי תחרות עם רוב החברות הזרות לכן הן אינן מתחרות בה בהצעת טיסות נוספות לישראל.
ההכרזה קובעת כי אל על שולטת באופן כמעט מוחלט בשני סוגי קהל היעד ליעדים בהם הוכרזה מונופול: הן קהל 'נוסעים רגישי זמן', בעלי לוחות זמנים קשיחים יחסית, שאינם רואים בטיסות קישור ושכר חלופה ממשית, והן 'נוסעים רגישי מחיר', שזולות הטיסה היא מבחינתם השיקול העיקרי שבגינו הם מוכנים להשתמש גם בחלופות המאריכות בהרבה את זמן הטיסה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.