המחייה בארה"ב מתייקרת: מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ינואר ב-0.2% לאחר ירידה של 0.1% בדצמבר, אולם המדד היה נמוך מהתחזיות המוקדמות של האנליסטים, אשר עמדו על 0.2%.
לפי הנתונים שפורסמו היום (ו'), מה שהוביל לעלייה במדד ינואר היה העלייה במחירי הדלק, בשל התייקרות הנפט. מחיר הבנזין, למשל, עלה בחודש שעבר ב-10 סנט בממוצע לגלון, והסתכם ב-2.71 דולר לגלון. לפי נתוני האינפלציה, מחירי הדלקים באופן כללי עלו ב-2.6% בינואר. מחירי המזון עלו ב-0.2% בשל עלייה במחירי הפירות והירקות, הבשר ומוצרי החלב.
הנתון המעניין הוא שליבת המדד (קרי השינוי במחירים בניכוי מוצרי האנרגיה והמזון) ירדה ב-0.1%, בניגוד לתחזיות המוקדמות שציפו לעלייה של 0.1%. זוהי הירידה הראשונה בליבת האינפלציה מאז דצמבר 1982, והיא נגרמה בשל ירידה במחירי המכוניות, הדיור והביגוד.
בסיכום 12 החודש שהסתיימו בינואר ניתן לראות, כי האינפלציה בארה"ב הסתכמה ב-2.6%, מעט נמוכה יותר מ-2.8% שצפו האנליסטים. ליבת האינפלציה בשנה האחרונה גם היא נמוכה יותר מהתחזיות והסתכמה ב-1.6%, מה שמספק לפדרל ריזרב מרחב תמרון נוסף במדיניות המוניטארית שלו, שכן לפי ההערכות ה'פד' מכוון לליבת אינפלציה של 1.5-2% בשנה. אמש הודיע יו"ר ה'פד', בן ברננקי, כי הוא מעלה את ריבית הניכיון (ריבית ההלוואות בין הבנקים) ב-0.25% ל-0.75% ובכך סימן את ההידוק המוניטארי הראשון מאז פרוץ המשבר.
הירידות במחירים (למעט הדלקים והמזון) מעידות על המשך חולשתה של הכלכלה האמריקנית, שעדיין מלקקת את הפצעים מהמיתון החריף ביותר שפקד אותה. סעיף הדיור במדד ירד ב-0.5% בינואר וכך גם מחירי המכוניות החדשות. זוהי הירידה החדה ביותר במחירי המכוניות מאז אוגוסט, עת השיק הממשל את התוכנית המפורסמת הידועה בשם "מזומן תמורת גריטה", במסגרתה קיבל על אמריקני אלפי דולרים במזומן תמורת המכונית הישנה שלו, כדי לרכוש מכונית חדשה. התוכנית הקפיצה את מכירות כלי הרכב אולם מאז סיומה בחודש נובמבר, המכירות ירדו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.