במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (ג') משרד התחבורה פרסם השר ישראל כץ תוכנית למלחמה בתאונות הדרכים, שאושרה פה-אחד על-ידי ועדת השרים לענייני בטיחות בדרכים בראשותו.
בין היתר תכלול התוכנית מעצר נהגים על עבירות תעבורה חמורות, פסילת רישיון עד תום ההליכים, הרחבת העבירות בהן ניתן להשבית רכב, תיעוד עבירות תנועה בווידיאו, מתן עדיפות בבתי המשפט לטיפול ב"תיקים אדומים" (תיקים של נהיגה בשכרות/ללא רישיון נהיגה/תאונות פגע וברח) ומתוך כוונה לזרז הצעות חוק ממשלתיות.
הוועדה ממליצה, בין השאר, להגדיל את מספר העבירות שבהן ניתן לפסול רישיון של נהג לתקופה של 30, 60 או 90 יום (בעבירות חמורות מאוד). בין העבירות שהתווספו ניתן למנות עקיפה כששדה הראייה מוגבל, עקיפה במעבר חציה ופניית פרסה שגרמה לסיכון עוברי דרך.
פסילה של 90 יום בידי קצין משטרה נוגעת לעבירות פגע וברח, גרימת תאונת דרכים שנבעה מנהיגה בשכרות, עקיפה מסוכנת, נסיעה עם משקל עודף ברכב, חציית פסי רכבת ונהיגה פראית או בריונית.
הוועדה קובעת עוד כי יש להרחיב את רשימת העבירות שבהן יכול קצין משטרה להשבית רכב ל-30 יום ולכלול בה כל מי שביצע אחת מעבירות התנועה הבאות: נהיגה בריונית, עקיפה מסוכנת, נסיעה על מדרכה, חציית קו הפרדה רצוף ונהיגה בניגוד לכיוון התנועה כדי לבצע קיצור דרך וכן מי שנהג ברכב בעת שרישיונו נפסל מטעמי בריאות.
הכפלת קנסות
אחד החידושים המהותיים במסגרת הוועדה נוגע להכפלת קנסות לנהגים המבקשים להישפט, במקרה שיורשעו על-ידי בתי המשפט לתעבורה, וזאת במטרה למנוע יצירת פקקים בבתי משפט אלה. כן ממליצה הוועדה לחייב את המבקשים להישפט לשלם פיקדון בגובה הקנס, שיוחזר להם (בתוספת הצמדה וכו') אם יזוכו.
בנוגע לטענות לפיהן תשלום פיקדון מסנן את היכולת של נהגים נורמטיביים לפנות לבית המשפט, מסרו במשרד התחבורה כי הכוונה היא לאפשר את הפיקדון בתשלומים שלא יפחתו מ-250 שקל לחודש.
"היום מאוד נוח ללכת להישפט במקום לשלם", אמר שר התחבורה כץ. "בתי המשפט לתעבורה פקוקים, ואין שיפוט אפקטיבי - ואז אין לזה משמעות. אם נהג בטוח שלא עבר עבירה, שיילך ויעמיס על בתי המשפט; אם לא - שיביא בחשבון שהוא יוכל לשלם הרבה יותר".
לדבריו, 95% מהמועמדים לדין בבתי המשפט לתעבורה גם מורשעים, רק שהיקף הגבייה לבסוף עומד על 50% בלבד.
"חייבים יד מאוד תקיפה"
כמו כן ממליצה הוועדה כי תינתן עדיפות לבתי המשפט לטיפול ב"תיקים אדומים", שיגיעו להקראה מהירה ויקבלו עדיפות ביחס לשאר עבירות התעבורה.
כן התייחס כץ לנושא החינוך התעבורתי, לרבות ליווי נהגים חדשים למשך חצי שנה ביום ובלילה ומתן גיבוי להצעות החוק הממשלתיות על-ידי השרים בוועדה (הכוללים גם את שרי המשפטים והפנים).
"אי-אפשר בלי יד מאוד תקיפה", אמר כץ. "זו מדיניות מכוונת שבאה להתמודד עם מצב קיים. צריך לראות את כל המכלול. אני מאמין כי שינוי תרבות הנהיגה הטוב ביותר הוא דרך חינוך והסברה, אבל גם דרך ענישה ואכיפה".
שר התחבורה העריך כי הנושאים הדורשים חקיקה יגיעו לקריאה ראשונה תוך כחצי שנה, והפרקליטות הודיעה כי שינויים הכפופים לה יתבצעו תוך כחודש.
עיקרי התוכנית
* יוגדל מספר העבירות שקצין משטרה יכול לשלול בגינן את רישיון הנהיגה.
* תורחב רשימת העבירות שבגינן ניתן להשבית את הרכב ל-30 יום.
* נהגים שיבקשו להישפט יחויבו לשלם פיקדון בגובה הקנס.
* נהגים שביקשו להישפט והורשעו - יוכפל הקנס שהושת עליהם.
* בתי המשפט יתנו עדיפות ל"תיקים אדומים".
* שוטרים יצוידו במצלמות וידיאו לתיעוד עבירות תנועה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.