האם עיריית טירת הכרמל ועיריית קריית מוצקין גבו מהתושבים תשלום עבור אגרת כבאות בניגוד לחוק? זו הטענה שעומדת במרכזן של בקשה לשתי תביעות ייצוגיות שהוגשו לבית המשפט המחוזי בחיפה.
במסגרת התביעות שהוגשו דורשים התושבים מהעירייה להשיב להם את התשלום שגבו העיריות, משום שמאז הוקמה רשות הכבאות הארצית, אין בסמכותן לגבות תשלום זה.
כזכור, לאחר אסון הכרמל הוחלט כי תוקם רשות שתהיה כפופה למשר לביטחון פנים, שתרכז את כל נושא הכבאות במדינת ישראל. החלטה זו עברה בממשלה ונכנסה לתוקף בחודש פברואר השנה.
במסגרת התביעות, שהוגשו באמצעות משרד עורכי הדין כץ, גבע איצקוביץ' (KGI), המתמחה במיסוי מוניציפלי, טוענים התובעים כי שתי העיריות ממשיכות לבצע גבייה בלתי חוקיות ובחוסר סמכות.
לדבריהם, עד תחילת 2013 התשלומים בגין שירותי כבאות נגבו כאשר העיריות לא היו מאוגדות כרשות כבאות עצמאית, אלא היו חברות באיגוד ערים לשירותי כבאות (אזור חיפה), הגובה באופן ישיר את תשלומים בעד השירותים השונים. אולם מאז אושרה והוקמה רשות הכבאות הארצית, ובאותו הזמן בוטל חוק הכבאות, אין בסמכות העיריות לגבות אגרה זו.
לפיכך, נטען בתביעות, כל פעולותיהן של העיריות בהקשר של גביית אגרה זו לאחר ה-8 בפברואר (היום בו בוטל חוק הכבאות) נעשו בהיעדר סמכות, ובית המשפט מתבקש להורות לשתי העיריות להשיב חזרה את הסכומים שנגבו מיום הקמת רשות הכבאות הארצית ועד להגשת התביעה, וככל שתימשך הגבייה האמורה בפועל.
על-פי התביעות, בטירת הכרמל מדובר ב-6,311 משקי-בית מהם נגבתה האגרה ובסכום כולל של כ-570 אלף שקל עד סוף חודש אוגוסט, המהווים סך של כ-900 אלף שקל במונחים שנתיים. בקריית מוצקין מוערך מספר משקי-הבית החברים בקבוצה ממנה נגבתה האגרה בכ-15,209 וסכום התביעה נאמד בכ-825 אלף שקל עד סוף חודש אוגוסט ובכ-1.3 מיליון שקל במונחים שנתיים.
יש לציין כי בית המשפט טרם אישר את הבקשה להפוך את התביעה לייצוגית.
מעיריית קריית מוצקין נמסר בתגובה: "העניין נמצא בבדיקת היועץ המשפטי. התגובה תימסר בבית המשפט". מעיריית טירת הכרמל לא נמסרה תגובה.
גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>