החיבה הרבה שמגלים בשנים האחרונות ישראלים לשופינג באינטרנט נותנת את אותותיה בעסקה שנרקמת בימים אלה מאחורי הקלעים. רשת האופנה גולף נמצאת במשא-ומתן מתקדם לרכישת אתר האופנה הישראלי המוביל Adika.
פרטי העסקה לא נחשפו, אך העסקה מוערכת בכ-40 מיליון שקל וצפויה להיסגר סופית בחודשים הקרובים.
אתר Adika הוקם בינואר 2012 על-ידי דדי שוורצברג ועדי רונן. שוורצברג שימש כאנליסט וכמנהל השקעות בחברות שונות והקים את קרן הגידור טוליפ עם הון של 20 מיליון שקל שהצליח לגייס. רונן הגיעה אליו עם הרעיון למיזם בגדים אינטרנטי במטרה לפתח לה תוכנית עסקית, ולאחר חודשיים של פעילות קרן הגידור שוורצברג סגר אותה, והשניים עברו לעבוד על עדיקה.
האתר נחשב לבוטיק אופנה מקוון איכותי ולאחד המובילים בישראל בתחום מכירות האופנה אונליין עם כ-25 אלף כניסות ביום ומכירת פריטים שכוללים בגדים, נעליים ואקססוריז במחירים אטרקטיביים יחסית.
מעבר למכירות באינטרנט, בחברה מקימים פעמיים בשנה חנויות זמניות, מה שנקרא בעגה המקצועית Pop Up Shop, כדי למכור קולקציות לצרכנים באופן ישיר ולא דרך האינטרנט. כך, למשל, בשנה שעברה פתחו בעדיקה חנות זמנית במתחם התחנה בתל-אביב וחנות זמנית נוספת ברחוב שינקין בתל-אביב.
צפי המכירות של חברת Adika בשנת 2015 מוערך בכ-40 מיליון שקל.
רכישת Adika עשויה להפוך את קבוצת גולף לשחקנית המובילה בשוק הE-commerce בישראל. במסגרת העסקה תוקם חברה שתיקרא On Line Golf, אשר תרכוש 100% מהאחזקות בחברת Adika ותפתח תשתיות מכירה באינטרנט למותגי קבוצת גולף.
אלי מיזרוח, מנכ"ל גולף, מסר היום (ד'): "ביצוע עסקת הרכישה של Adika תאפשר לקבוצת גולף להתקדם אל היעד אותו הציבה בתוכנית האסטרטגית שלה, לחציית רף המיליארד שקל מכירות בתוך 4 שנים, והמטרה היא להציב אותנו באופן מיידי כשחקן האופנה מספר 1 בשוק ה-E-commerce בישראל. כחלק משלים להיערכותה נערכת גולף לגיוס חוב לצורך הרחבת יכולותיה הפיננסיות לטובת הרכישות, וזאת לצד שימור מדיניות הדיבידנד".
דדי שוורצברג, מנכ"ל Adika, מסר: "בנינו בשנים האחרונות יכולות טכנולוגיות ושיווקיות שהביאו אותנו למובילות בעולם מכירות האופנה ובאינטרנט. התחום בישראל עדיין בחיתוליו, פוטנציאל הצמיחה הוא גדול מאוד, ואין לי ספק שהחבירה לקבוצת הקמעונאות המובילה בישראל תייצר את התנאים הטובים ביותר למימוש הפוטנציאל, וביחד עם גולף נוביל את תחום מכירות האופנה והלייף סטייל ברשת".
בראיון שהעניק ל"גלובס" ביולי 2013 סיפר שוורצברג כי "לא הכרתי את עולם האינטרנט לפני עדיקה. אני בא ממקום של עסקים. למדתי לכתוב תוכניות עסקיות, איך לנתח עסק ולנהל עסק. מאוד התלהבתי והסתקרנתי מהאינטרנט, כי ראיתי את ההזדמנות והבנתי שבאינטרנט המשחק הוא טראפיק וחשיפה, ואם תאפיין את זה נכון - השמיים הם הגבול".
גורם בתעשיית האופנה הסביר ל"גלובס" כי "אם גולף אכן קונים את עדיקה, זה הרבה בזכות שוורצברג והאישיות שלו". כך, שוורצברג עשוי לקבל תפקיד בכיר ברשת גולף בתחום הדיגיטל ובכלל.
למעשה, לא מן הנמנע כי הרכישה היא מהלך אסטרטגי שנועד להכניס את רשת גולף לתוך העולם הדיגיטלי, שבו הם מפגרים מעט מאחור בעולם האופנה אונליין. למעשה, רק לפני 3 חודשים הם החלו למכור בגדים דרך אתר אינטרנט חדש שעיצבו, אך זו במסגרת מוגבלת של קולקציות ספציפיות כחלק מקמפיין שיווקי שהשיקו. עד אז גולף מכרו באתר שלהם בעיקר חבילות שי.
חברת Adika מעסיקה 80-90 עובדים, שכוללים בין היתר מחלקות כמו שירות לקוחות, קניינות ועוד. רוב פריטי האופנה מתבססים על קניינות מהעולם, בעוד חלק מיוצרים באופן עצמאי על-ידי מעצבת הבית. בשנה החולפת עדיקה הרחיבה את קהל היעד שלה כשנכנסת לתחומי האופנה לגברים ולמידות גדולות.
עבור קבוצת גולף מדובר בהמשך לאסטרטגיית ההתרחבות שלה באמצעות רכישות. כך, בשנה שעברה רכשה החברה 50% מהפעילות הישראלית של מותגי היוקרה של קבוצת ארקדיה הבינלאומית (עסקה שטרם הושלמה). פעילות זו כוללת מותגים כמו טופ שופ, טופ מן, דורותי פרקינס ומיס סלפרידג'.
על-פי דוחות הרבעון השלישי של קבוצת גולף שהתפרסמו בנובמבר, הרווח התפעולי צנח ב-78%, והרווח הנקי ב-72%, לצד הפסד תפעולי של 5 מיליון שקל ברבעון. בחברה, בניהולו של אלי מיזרוח, הסבירו אז כי הנתונים נובעים ממבצע "צוק איתן", שפגעו במכירות.
העסקה הנרקמת בין הצדדים מעידה על כך שתחום האופנה המקוון הפך לחם במיוחד בשנים האחרונות ונחשב לאחת הקטגוריות הצומחות בשוק האינטרנט. מספיק לקפוץ היום לסניף הדואר הקרוב לביתכם ולראות מול העיניים שקיות של אתר האופנה הבריטי Next ממלאות את המדפים, או אריזות של אתרים כמו ASOS הבריטי, eBay, אמזון או aliexpress.
בשוק המקומי התעוררו מעט מאוחר יותר ואת הדרך לשם פרצו דווקא אתרים קטנים דוגמת Adika, סטייל ריבר, ברנדה (שנמכר בהמשך ל-baligam) ואחרים. בד-בבד התחילו רשתות אופנה קטנות יחסית להיכנס לשוק, ואפשר היה לראות שם את רשת בגדי הבייסיק S.Wear או דלתא.
בתחילת 2013 נכנסה לראשונה שחקנית מרכזית למכירות אונליין, כשקסטרו החלו למכור בגדים אונליין. בהמשך נכנסה גם רשת רנואר לאינטרנט, אך רשת שעדיין נעדרת משם היא פוקס.
שוורצברג התייחס בראיון שהעניק ל"גלובס" בעבר לסוגיית שוק האופנה המקומי באינטרנט ואמר כי "האבסורד כאן הוא שמבחינת טכנולוגיה אנחנו הכי מתקדמים, אבל מבחינה צרכנית אנחנו מפגרים בערך ב-10 שנים. אנחנו מניעים את כל הטכנולוגיה בעולם, אבל השוק הישראלי לא יודע איך להשתמש בה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.