הדוחות הכספיים של רשת מגה חושפים כי התוכנית האסטרטגית שיזם המנכ"ל, מוטי קרן, לא הניבה בינתיים את התוצאות המקוות.
מכירותיה של מגה צנחו ברבעון האחרון של 2014 ב-12%, והפעילות גרמה להפסד תפעולי של 54.6 מיליון שקל - פי שניים מההפסד התפעולי שנרשם ברבעון הרביעי של 2013 והסתכם אז ב-26.9 מיליון שקל.
אלא שבכך לא די. מגה בחרה זה מכבר להפריד את פעילות הסניפים המפסידים שהיא מעוניינת למכור או לסגור ואשר גורמים מדי רבעון להפסדים גדולים.
אלא שברבעון הרביעי 2014 מתברר כי גם פעילות הליבה של מגה - קרי הסניפים שהרשת מעוניינת להמשיך להפעיל ברשתות מגה בעיר, YOU וזול בשפע - היא הפסדית. ברבעון האחרון של 2014 הפסידה פעילות זו לבדה 29.4 מיליון שקל.
תוצאות מגה לרבעון 4-2014
נזכיר כי מגה העבירה במהלך הרבעון הרביעי של 2014 שמונה סניפים לאיש העסקים עמיקם בן-צבי, שעל בסיסם הוא הקים את רשת השיווק "שוק העיר".
האם בן-צבי שילם למגה על הסניפים, או שהוא רק נכנס בנעליה של הרשת בחוזי השכירות? שני הצדדים, מגה ובן-צבי, אומרים כי שולמו כספים, ואחד מהם אומר כי מדובר בכמה מיליוני שקלים. שניהם לא מוכנים לחשוף את הסכום.
אם אכן שולמו למגה מיליוני שקלים תמורת הסניפים, המשמעות היא שבקיזוז אותם סכומים, הפסדי הרשת ברבעון הרביעי היו בפועל גדולים אף יותר.
תוצאות מגה ל-2014
מתקשה לשמור על נתח השוק
מגה היא רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל, אך מעמדה הולך ונשחק. הרשת, שבעברה רשמה מכירות שנתיות של 7 מיליארד שקל, חתמה את שנת 2014 עם מכירות של 5.75 מיליארד שקל בלבד - שחיקה מצטברת של 1.2 מיליארד שקל.
ביולי 2013, חודשים ספורים אחרי שנכנס לתפקידו, הכריז קרן על תוכנית אסטרטגית חדשה לרשת.
התוכנית האסטרטגית כללה צמצום שטחי מסחר עודפים, מכירת סניפים הפסדיים, שינויים בפורמטים העירוניים והאזוריים ושינוי כל מערך שרשרת האספקה.
שלושת היעדים שהציג קרן היו: הגדלת נתח השוק, הגדלת מספר הלקוחות והגדלת הרווחיות. בכנס אנליסטים אמר קרן כי הוא שואף שהרשת תגיע לבנצ'מרק העולמי, כלומר לרווח תפעולי של 5%-6%.
בסוף 2013 השיקה מגה תת-רשת דיסקאונט חדשה תחת המותג "YOU", שהחליפה את תת-רשת הדיסקאונט "מגה בול".
מגה אכן מכרה חלק מהסניפים ההפסדיים, ובשנת 2014 לבדה היא סגרה 19 סניפים, שרובם עברו למתחרים, ופתחה 3 סניפים קטנים. מגה גם צמצמה את שטחי המסחר של סניפים קיימים בהיקף של 14,300 מ"ר סך הכול.
הרשת מפעילה היום 192 סניפים, לפי החלוקה הבאה: 119 סניפי "מגה בעיר", 40 סניפי "YOU" (שלושה מהם פועלים תחת המותג "הצרכנייה של YOU"), תריסר סניפי "זול בשפע", 20 סניפי "עדן טבע מרקט" (11 מהם פועלים בתוך סניפי מגה) וסניף אחד תחת המותג "תכלס".
בעניין יעד הגדלת נתח השוק - לא רק שמגה לא השיגה אותו, אלא נראה כי היא אף מתקשה לשמור על הקיים. בשנת 2014 ירדו מכירות הרשת ב-9.1% והסתכמו כאמור ב-5.75 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 6.32 מיליארד שקל ב-2013.
שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) בכללותו אופיין בשנת 2014 בשחיקה, אך הירידה של רשת מגה גבוהה בהרבה מהירידה של שוק זה שהסתכמה ב-1.1%.
הרווח הגולמי של מגה ירד אשתקד ב-11.3% והסתכם ב-1.42 מיליארד שקל - שיעור של 24.7% מהמכירות; זאת לעומת רווח גולמי של 1.6 מיליארד שקל בשנת 2013, שהיוו שיעור של 25.3% מהמכירות.
לאחר שאת 2013 סיימה מגה עם רווח תפעולי של 43.9 מיליון שקל, את שנת 2014 היא חתמה עם הפסד תפעולי של 29.6 מיליון שקל.
החולייה החלשה בקבוצת אלון
המספרים האלה, בעייתיים ככל שיהיו, לא מספרים את הסיפור כולו. אם נקזז את המכירות והרווחים שהיו למגה במהלך שנת 2014 ממכירת סניפים וממכירת המרלו"ג בראשון-לציון, הרי ההפסדים שגורמת פעילות הרשת גדולים בעשרות מיליוני שקלים.
מגה דיווחה בשנת 2014 על רווח של 28 מיליון שקל ממכירת חלק מהמרלו"ג בראשון-לציון. בנוסף, היא קיבלה מרשת אושר עד כ-23 מיליון שקל תמורת 3 סניפים, וסכום נוסף של 8 מיליון שקל היא קיבלה מרשת מחסני השוק עבור הסניף בקריית גת.
באחרונה נכנס אביגדור קפלן לתפקיד מנכ"ל קבוצת אלון והחליף את דודי ויסמן, השותף הזוטר שניהל את הקבוצה שנים רבות. קפלן, כך לפי מקורות בקבוצת אלון, מקדיש את מירב זמנו לרשת מגה, מתוך הבנה שהיא החולייה החלשה של הקבוצה.
ומה באשר לדוחות הקשים? לדברי מקורות בקבוצה, זוהי ירושה שהשאיר דודי ויסמן.
מרשת מגה נמסר בתגובה: "במהלך 2013 ו-2014 נמכרו למעלה מ-20 סניפים. בגין מכירתם נתקבלה תמורה העולה על 100 מיליון שקל. העסקאות שונות אחת מהשנייה ומקבלות ביטוי בכל אחד מההסכמים. בין הקונים נמצא גם עמיקם בן-צבי, אשר בשונה מקונים אחרים ניתנה לו האפשרות לבצע חלק מהרכישות לסניפיו באמצעות מערך האספקה של מגה. ההסכמים כרורים בחובת סודיות הדדית, ולכן לא נוכל לתת פירוט נוסף".
מדודי ויסמן לא נתקבלה תגובה עד לפרסום הידיעה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.