*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס בישראל
היבט המיסוי הינו אחד ההיבטים החשובים שיש בהם כדי להשפיע לטוב או לרע על קידומו של מגזר העסקים הקטנים. בדיקה של תחום המיסוי מצביעה על כך שקיימות הוראות בתחום זה שיש בהן להוות תמריץ שלילי להקמתם ולקיומם של עסקים קטנים או שיש בהן כדי לקפח עסקים קטנים בהשוואה לחברות הענק.
ישנם שני סוגים של הוראות בתחום המס: האחד, הוראות שבמפורש מפלות לרעה עסקים קטנים. והשני, הוראות שהן לכאורה אחידות לגופים עסקיים גדולים וקטנים, אלא שהחלתם על גופים עסקיים קטנים מכבידה בצורה ניכרת על עסקים קטנים בהשוואה לגופים עסקיים גדולים.
דוגמה להוראות שמפלות עסקים קטנים ניתן למצוא בנושא של הטבות מס הניתנות "למפעל מוטב" או "מפעל מועדף". כידוע, חלק גדול מהמפעלים הקטנים אינם עוסקים בייצור מוצר מוגמר ושלם, אלא בייצור של רכיבים המשמשים כחלקים במוצר סופי המיוצר על ידי מפעל גדול יותר הזוכה להטבות לפי החוק הנזכר.
התקנות לעידוד השקעות הון (תנאים שבהתקיימם יראו במפעל המוכר רכיב למפעל אחר, מפעל זכאי להטבה), קובעות תנאים לקבלת הטבות על פי חוק העידוד וביניהם
תנאי המגביל את האפשרות של מפעלים קטנים לזכות בהטבות. זאת כיוון שהוא מתנה זכות זו בכך שסכום המכירות של המפעל המייצר את הרכיב לא יפחת מ- 20 מיליון שקל שהוא רף גבוה למדי עבור מפעלים קטנים.
משמעות הדבר היא שמפעל קטן המפתח מומחיות מיוחדת בייצור רכיב הגם שתרומתו לייצור המוצר המושלם רבה ואולי אף מכרעת - לא יזכה בהטבות מאחר והיקף מכירותיו נוצל מתחת לרף מסוים.
דוגמאות לסוג השני שבו דווקא האחידות של הדרישות יוצרת קושי לעסקים קטנים, ניתן למצוא למכביר. אחת הדוגמאות לכך הוא מס החברות המוטל בשיעור אחיד של 26.5% מההכנסה החייבת אך מכביד ללא ספק יותר על בעלי עסקים קטנים. יש לשקול אם אין מקום להטיל מס חברות דיפרנציאלי כמקובל בארה"ב, בצרפת ובמדינות נוספות.
דוגמה אחרת נוגעת לתחום הארנונה. כידוע, הקריטריונים לגובה הארנונה על עסקים הם: סוג העסק, מיקומו ושטחו. מאידך, לא נלקח בחשבון לעניין גובה הארנונה היקף הפעילות של העסק, המחזור והרווח או ההפסד הנובעים מפעילות זו. הדבר מקשה ביותר על עסקים קטנים בראשית דרכם או עסקים קטנים הנקלעים לקשיים זמניים.
דוגמה אחרונה נוגעת לנושא של חובות ניהול הספרים והדיווח. אמנם לעניין זה קיימת התייחסות להיקף המחזור ולסוג העסק, אך יש לבחון אם אין מקום להגדיל את הדיפרנציאציה לפחות כאשר כמדובר בעסקים קטנים חדשים. מכיוון ששירותיהם של מנהלי חשבונות ויועצי מס למיניהם מהווים מרכיב משמעותי בהוצאות העסק הקטן.
לסיכום, כדי לעודד עסקים קטנים יש לקיים חשיבה מקפת ושיטתית תוך התייחסות, בין היתר, לתחומי המס השונים. ובעיקר לערוך בדיקה מעמיקה האם יש הצדקה להתנות מתן הטבות לפי חוקי העידוד השונים בגודל העסק ומאידך לבדוק אפשרות להתייחסות דיפרנציאלית ולהוראות בתחום המס הן במישור המהותי והן במישור של חובות ניהול ספרים ודיווח השונות.
*** הכותב הוא סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בדימוס, שותף מייסד בפרופ' ביין ושות' - משרד עו"ד. חבר סגל פנים בית הספר למשפטים מרכז האקדמי כרמל