חברת הטכנולוגיה נס יוצאת למאבק נגד ההסתדרות ומטילה עליה את האשמה לביטול חוזה-עתק עם בית החולים הדסה: לטענת נס, נגרמו לה נזקים בסכום של יותר מ-16 מיליון שקל, בשל התנהלות שלוחת רסן של ההסתדרות, שהובילה לכך שבית החולים נאלץ לבטל את הסכם מיקור החוץ שהיה לו עם נס לאספקת שירותי מחשוב.
בתביעה שהגישה השבוע נס לבית המשפט המחוזי בירושלים, היא מכנה את התנהלותה של ההסתדרות "התנהלות בלתי לגיטימית, בריונית וקפריזית של ארגון עובדים, שהחליט להשתמש בכלים העוצמתיים העומדים לרשותו בצורה רשלנית, לא הוגנת, לא זהירה, לא לגיטימית ושלא למטרה להם הם נועדו".
לפני מספר שנים זכתה נס במכרז מיקור החוץ של מערכת המחשוב והתמיכה הטכנית בבית החולים הדסה. בהתאם התקשרו הצדדים בהסכם ל-12 שנה, שבמסגרתו התחייבה נס גם לקלוט לשורותיה 23 עובדי מחשוב שהיו מועסקים בהעסקה ישירה בבית החולים. זאת, ללא פגיעה בתנאי שכרם ותוך התחייבות שלא להפסיק את העסקתם לתקופה של שנה. בנוסף אליהם, קלטה נס עוד כ-17 עובדים שעבדו עד אז בבית החולים תחת חברות מחשוב אחרות. כל זאת, לטענת נס, כשברקע קיימת הסכמה בעניין מיקור החוץ גם בין בית החולים לבין ועד עובדי בית החולים.
"סכסוך עבודה מדומה"
לטענת נס, בסמוך לתום השנה שבה התחייבה נס שלא להפסיק את העסקתם של העובדים שקלטה, פעלה ההסתדרות "על-מנת לבטל את מיקור החוץ, כך שההתקשרות של בית החולים עם נס תבוטל, תימנע הפסקת העסקה של עובדים, ועובדי המחשוב (לרבות אלה אשר לא היו מועסקים על-ידי בית החולים מלכתחילה) יועסקו ישירות על-ידי בית החולים".
נס טוענת בכתב התביעה כי כדי להגשים תכלית זאת, ההסתדרות ביימה באוקטובר 2018 "סכסוך עבודה מדומה", שבו העלתה "טענות-סרק על כך שנס 'פגעה' בתנאי ההעסקה של העובדים". כמו כן, לטענתה, ההסתדרות הובילה עיצומים ושיבושים קשים במערך המחשוב בבית החולים - עד כדי סיכון ממשי לחייהם של המטופלים בבית החולים: למשל, אחד מעובדי נס בבית החולים החליף ללא סמכות את סיסמת הגישה הראשית של מערכת אבטחת המידע בבית החולים והחזיק את הסיסמה החדשה אצלו כ"בת-ערובה".
עוד טוענת נס כי במקרה אחר הורה עובד שלה לטכנאי שלא לתקן עגלות וציוד מחשוב שהיה בשימוש מבצעי בחדר ניתוח, ולהורידם למחסן ציוד המחשוב. הנהלת בית החולים הודיעה לנס כי היא רואה בחומרה את הדברים, ונס הוציאה מכתבים לעובד שהורה על כך, ובהם הבהירה לו כי אין בסמכותו לפעול כפי שפעל, וכי עליו להימנע מפעולות כאלה.
בתגובה, טוענת נס, שלחה לה ההסתדרות מכתבים משוללי יסוד, בהם טענה כי מכתבה של נס לעובד הוא ניסיון התנכלות. זאת, היות שאותו עובד הוא "יו"ר ועד הפעולה", והוא דומיננטי ופעיל בהתארגנות עובדי נס בבית החולים.
לטענת נס, בעוד שההסתדרות טענה כי העיצומים נובעים מפגיעה בתנאי העסקתם של העובדים, הטענות האמיתיות של ההסתדרות הופנו בכלל לעצם ההחלטה של בית החולים להעביר את מערך המחשוב למיקור חוץ מספר שנים קודם לכן. לטענתה, "נס אינה הכתובת לטענות אלה, אך ההסתדרות השתמשה בהכרזת סכסוך עבודה כלפי נס כאמצעי לייצר שיבושים ואנדרלמוסיה במערך המחשוב בבית החולים, וכך להפעיל לחץ על הנהלתו, להמאיס עליה את נס ולגרום להנהלה לבטל את הסכם מיקור החוץ".
לטענת החברה, על כך שמדובר בסכסוך מדומה, שכל תכליתו היא בכלל למנוע את העסקת עובדי המחשוב בבית החולים על-ידי נס, למדה החברה ממכתבים ששלחו גורמים בכירים במרחב ירושלים של ההסתדרות למנכ"ל בית החולים. כך, למשל, מספר שבועות לאחר שהחלו העיצומים, שלחו גורמים ממרחב ירושלים של ההסתדרות מכתב, ובו הועלתה בקשה לקלוט את עובדי המחשוב המועסקים על-ידי נס בהעסקה ישירה כעובדי הדסה, ואף העלו אפשרות כי יכריזו על סכסוך עבודה נגד בית החולים אם דרישתם לא תתקבל; וכך גם הפיצה ההסתדרות עלוני תעמולה שחולקו בבית החולים, שבהם קראה לביטול מיקור החוץ של שירותי המחשוב בהדסה.
עוד טוענת נס כי התנהלותה של ההסתדרות לא הותירה לבית החולים כל ברירה, אלא לבטל את הסכם מיקור החוץ עם נס, בעיקר בשל החשש הממשי לחיי אדם. בעקבות העיצומים והשיבושים הקשים, שלח בנובמבר 2018 מנהל בית החולים מכתב לנס, שנשא את הכותרת - "השבתת שירותי מחשוב חיוניים - סכנה לחיי אדם", ובו התריע מפני "העיצומים הפראיים העלולים לסכן חיי אדם".
"אובדן השקעות"
ניסיונותיה של נס לעצור את השיבושים שהובלו, לטענתה, על-ידי ההסתדרות - לא צלחו. וכך בדצמבר 2018 הודיע בית החולים לנס על ביטול הסכם מיקור החוץ, בגין אי-עמידה ברמת השירותים הנדרשת. לטענת נס, התנהלותה הרשלנית לכאורה של ההסתדרות היא הגורם הבלעדי לכך שבית החולים ביטל את ההסכם עם החברה, וכי סך הנזקים שנגרמו לה בעקבות כך עולה על 16 מיליון שקל, מתוכם כ-14 מיליון שקל אובדן רווח צפוי.
בכתב התביעה נטען עוד כי "ביטול הסכם מיקור החוץ גרם לנס נזקים כבדים, ובכלל זה אובדן רווח שהיה יכול לצמוח לה על פני מלוא תקופת ההסכם, אובדן ההשקעות שהשקיעה בפרויקט בבית החולים וכן נזק תדמיתי כבד אל מול לקוחות קיימים ופוטנציאליים. כמו כן, האירועים בבית החולים ציירו את נס, שלא בצדק, כחברה שפוגעת בזכויות עובדים, ולא מן הנמנע כי הדבר יקשה עליה לגייס כוח-אדם בעתיד. עבור חברה שפעילותה מבוססת במידה רבה על ההון האנושי, מדובר בנזק משמעותי ביותר".
מטעם ההסתדרות נמסר בתגובה: "נגד חברת נס טכנולוגיות הוגשו בשנים האחרונות מספר רב של הליכים הנוגעים להפרות חוזרות של זכויות עובדיה להתאגד, שבמסגרתם אף נמתחה עליה ביקורת נוקבת מצד ערכאות השיפוט. לפיכך, לא מפתיע אותנו שנס מנסה לאחוז באמצעים טקטיים כדי שישמשו כמשקל נגד להליכים אלה.
"בנסיבות האלה גם לא מפתיע שתביעה זו מתפרסמת באמצעי התקשורת עוד לפני שהיא הומצאה להסתדרות - ואם וכשנקבל אותה, נתייחס אליה בהתאם. יודגש כי כל פעולותיה של ההסתדרות נעשו על-פי דין ואך ורק למען קידום זכויות עובדי נס".
ההסתדרות נגד נס: טענות להתנכלויות של החברה נגד עובדיה המתארגנים
תביעת המיליונים שהגישה נס נגד ההסתדרות באה כנראה כהמשך ישיר ל-4 הליכים שונים שנקטה ההסתדרות נגד החברה בבית הדין לעבודה בירושלים בחודשים האחרונים, בקשר לסכסוך העבודה של עובדי המחשוב בבית החולים הדסה.
כך, למשל, ההסתדרות טענה כי נס פגעה בזכות ההתארגנות של עובדיה בבית החולים, והוציאה שני עובדים מחצרי בית החולים. בית הדין הורה להחזיר את אחד מהעובדים לעבודה; ואילו העובד השני - שהיה זה ששינה את סיסמת האבטחה הראשית - לא הוחזר לעבודתו.
בהליך אחר טענה ההסתדרות להתנכלויות מצד נס בעובדיה המתארגנים, להתערבות בהליך ההתארגנות ולשבירת שביתה בידי קבלנים. במסגרת הליך זה, שעדיין מתנהל, תובעת ההסתדרות מנס פיצויים על סך של 5 מיליון שקל.
בהליך נוסף שיזמה ההסתדרות נגד נס בקשר לסכסוך עובדי המחשוב, ושעדיין מתנהל בבית הדין לעבודה בירושלים, ביקשה ההסתדרות לאסור על נס מלפנות לעובדיה, כולל עובדיה לשעבר, בהצעה לעבוד דרך חברות קבלניות אחרות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.