המשבר הכלכלי שהביאה איתה מגפת הקורונה לא פוגע, נכון להיום, בשוק המניות האמריקאי, והמדדים המובילים ממשיכים במגמה החיובית. בהתאם, גם חלון ההנפקות פתוח לרווחה, ולאחר תקופת היסוס ומיעוט הנפקות ראשוניות (IPOs) בתחילת הרבעון השני, בחודש יוני היו לא מעט הנפקות בולטות, והצפי הוא להמשך המגמה גם במחצית השנייה של 2020.
אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים בבורסת ניו יורק (NYSE), מסכים שזו תקופה נפלאה להנפקות, ובראיון ל"גלובס" הוא אומר: "היה לנו רצף נהדר של הנפקות ראשוניות לא רק מארה"ב, אלא מכל העולם. יש גם כמה עסקאות מרגשות בפייפליין של השבועות הקרובים".
לדבריו, מתחילת השנה גויסו בבורסת ניו יורק לא פחות מ-77 מיליארד דולר בהנפקות - לא רק הנפקות ראשוניות אלא גם של חברות שכבר נסחרות. אחת ההנפקות האחרונות הייתה זו של למונייד, חברת הביטוח הדיגיטלי מישראל, שפעילותה מתבססת על ביג דאטה ובינה מלאכותית. למונייד הונפקה בשבוע שעבר לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ומאז זינקה ב-136% לשווי של 3.8 מיליארד דולר.
איך בכלל מוציאים הנפקות בתקופה שבה אי אפשר לטוס? הרוד-שואו עם המשקיעים הפוטנציאליים נערך באמצעות זום?
"זאת שאלה טובה, והתשובה היא שכולם עושים הכול דרך זום או פלטפורמות דומות, וכך מתקשרים את העסקה. חלק מהחברות עוד הספיקו להיפגש עם המשקיעים קודם לכן, כש'בדקו את המים' לקראת אפשרות של הנפקה. בכל מקרה, המצב הנוכחי לא גורם למשקיעים להירתע, ואפשר לראות שכל העסקאות תומחרו היטב".
מה צפוי בהמשך השנה, אילו סקטורים יהיו בולטים בתחום ה-IPO?
"אנחנו רואים הרבה חברות טכנולוגיה וחברות צרכניות שצפויות להנפיק. מדובר גם בחברות מארה"ב וגם ממדינות אחרות כמו ישראל, ברזיל, סין וקנדה. הסקטורים המרכזיים יהיו בעיקר טכנולוגיה, בריאות וצרכנות, ויהיו מגוון של הנפקות, מחברות small cap ועד חברות גדולות".
עד לפני כמה שנים, חברות טכנולוגיה ישראליות הסתכלו על נאסד"ק כיעד להנפקה בארה"ב, אבל בשנתיים האחרונות כל ההנפקות האלה הגיעו ל-NYSE - תופין, פייבר, למונייד. איך אתה מסביר את השינוי?
"לפני 15-20 שנה היה 'בום' של חברות טכנולוגיה ישראליות שנרשמו למסחר, ואנחנו אפילו לא יכולנו להתחרות על העסקאות האלה, כי הקריטריונים שלנו היו קשים עבורן וסגרו בפניהן את הדלת. חברות היו חייבות להיות רווחיות ובגודל מסוים. לכן הן הלכו ישירות לנאסד"ק.
חברות ישראליות בולטות בבורסת ניו יורק
"היום זה שונה: לפני עשר שנים עשינו מודרניזציה בתנאי הרישום, ואנחנו מחפשים חברות עם שווי של 200 מיליון דולר לפחות, וגיוס של 40 מיליון דולר לפחות, לכן הדלת נפתחה, ומרגע זה חברות טק מגיעות אלינו, גם מישראל. היום יש מגמה שהנהלות ודירקטוריונים מסתכלים על NYSE כיעד".
בעבר הייתה תופעה שבמסגרתה NYSE ונאסד"ק פיתו חברות לעבור אליהן מהבורסה השנייה. זה עדיין קיים?
"זה חלק קטן מאוד מצמיחת העסק שלנו, אבל תמיד נשמח להעביר אלינו חברות מנאסד"ק. בהקשר הישראלי, לפני כמה שנים טבע עברה אלינו. אני חושב שחברות רואות שאצלנו יש שוק עם דאטה, מסחר טוב יותר ומותג שמתאים להן. זה לא קורה כל הזמן אבל יש חברות שעוברות, ורובן אגב לכיוון שלנו".
מי הבורסות האחרות שאתם בתחרות איתן?
"עבורנו, כשמדברים על חברות מחוץ לארה"ב, הסוגיה העסקית היא ההחלטה שלהן להיסחר בחו"ל ולא בבורסה המקומית כמו ת"א. ברגע שהחליטו לעשות זאת אפשר לדבר על בורסה, והעבודה שלנו היא להראות את הערך של מסחר בארה"ב, כי הרי הן יכולות לבחור באוסטרליה, בהונג קונג, בלונדון ועוד. ארה"ב היא השוק ה'עמוק' ביותר, וכאן נכנסת השאלה האם לבחור ב-NYSE או בנאסד"ק.
"הפלטפורמה שלנו מאפשרת לשלב נזילות ותנודתיות נמוכה, וזה מאוד אטרקטיבי. חברות רוצות לא רק שההנפקה תצליח, אלא גם שהמניה תיסחר היטב לאחר ההנפקה. אני בטוח שכל חברה תוכל להעיד שאצלנו התנודתיות נמוכה.
"נקודה נוספת היא שבורסת ניו יורק ממותגת כיוקרתית מאוד, וחברה שנסחרת אצלנו שולחת למעשה מסר לשוק שהיא עומדת בקריטריונים המחמירים ביותר, של ממשל תאגידי למשל. חברות משתמשות במיתוג הזה גם מול לקוחות, 'עשינו זאת, אנחנו נסחרים בבורסה הגדולה ביותר בעולם'.
"שלישית, אנו משרתים היום את 2,500 החברות הטובות בעולם, עם 70% מחברות הדאו ג'ונס, וזה פותח הרבה הזדמנויות לחברה מישראל, משום שאנו יכולים לעזור לה לדבר עם לקוחות פוטנציאליים או למצוא דירקטור חדש".
מלבד התחרות עם בורסות אחרות, אתם מתחרים גם בשוק הפרטי. נראה שבשנים האחרונות חברות נשארות פרטיות לאורך זמן רב יותר.
"נכון, חברות רבות נמצאות בשוק הפרטי זמן רב ויש להן גישה להון. עם זאת יש הרבה סיבות טובות להפוך לחברה ציבורית, ואחת מהן היא שבכך יוצרים 'מטבע' לרכישות פוטנציאליות (המניה, ש'ח'ו), כלומר בורסה נזילה יוצרת מכשיר לביצוע רכישות. זה גם עוזר לחברה לייצר נראות ומודעות - ראית איך למונייד כיכבה בכל הרשתות החברתיות אחרי ההנפקה - וכמובן להביא כסף ולהגדיל ולגוון את בסיס הלקוחות. הפיכה לחברה ציבורית גם יוצרת מנגנונים פנימיים שמייעלים את הפעילות ואת המשמעת הפיננסית".
זה גם אומר שהחברות שמגיעות ל-IPO מגיעות בוגרות יותר מבעבר?
"לחלוטין, הרבה יותר בוגרות. יש להן סיפור טוב יותר לספר לשוק. נכון שהשוק מאתגר, יש אי-ודאות, מגפת קורונה, אבל ההזדמנות קיימת".
איך חברה יכולה להתכונן היטב להנפקה?
"זאת כמובן לא החלטה שמקבלים היום ומבצעים מחר, אלא תהליך. זה מתחיל בהבנת הסביבה (landscape) והבנה פנימית האם אני מוכן או לא, האם יש לי סיפור חזק לספר לשוק, מה מבדל אותי ממה שאני רואה בתעשייה. צריך להבין איך החברה עצמה מתנהגת באקוסיסטם שלה, ולהתחיל לבנות נראטיב שיסופר בסופו של דבר לשוק. זה לא קל, והוא צריך להתאים לאסטרטגיה ולפיננסים. כשכל זה מתקיים אפשר להתחיל לשכור עו"ד ורו"ח שיסתכלו על הדיווחים והדרישות החוקיות, ואז למצוא בנקאים שיוכלו ללטש את הסיפור ולהתאים אותו למה שהשוק מצפה מחברה מהסקטור. כל התהליך יכול לקחת גם שנה, תלוי במורכבות".
ומה באמת הסיפור שהמשקיעים רוצים לשמוע?
"המשקיעים אוהבים צמיחה, זה חשוב מאוד. אבל צמיחה בת-קיימא, כולל הסבר איך אני מגיע מנקודה A לנקודה B".
ראינו בתקופה האחרונה לא מעט הנפקות SPAC - חברות בלאנק צ'ק שמונפקות ללא פעילות במטרה לגייס כסף לרכישת פעילות. מה צפוי בתחום הזה?
"ה-SPAC היו סיפור מדהים מתחילת השנה, ואנחנו מצפים לעוד שמות גדולים שיגיעו לשוק בשבועות הקרובים. זאת כבר לא תופעה אמריקאית בלבד - אנחנו עובדים עם SPAC מברזיל, הונג קונג וסינגפור".
אם מדברים על השווקים הבינלאומיים, אי אפשר שלא להזכיר את סין. יש הרבה חברות סיניות שנסחרות ב-NYSE, איך משפיעים המצב הגיאופוליטי ומלחמת הסחר בין ארה"ב וסין על המסחר שלהן?
"אני לא יכול להגיב על זה, אני יכול רק לומר שהשוק פתוח לחברות סיניות ואנחנו מצפים לעוד חברות מסין בהמשך. סין היא השוק המרכזי שלנו מחוץ לארה"ב בווליום של העסקאות".
לסיכום אומר איברהים, כי הוא מצפה לחזור לישראל כשהמצב ישתפר. "אני אוהב את החדשנות והיזמות בישראל. זו מדינה מדהימה ועשיתם הרבה דברים יפים, בין היתר בתחום הבריאות. אני מצפה לעוד חברות שיוכלו להצטרף אלינו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.