ארבע שנים אחרי שהחלה ביבוא מלט לישראל, קבוצת מספנות ישראל מכריזה על כוונתה להפוך לשחקן בינלאומי בתחום הובלת המלט הימית. הקבוצה, שהקימה בשנים האחרונות צי קטן של אניות להובלת מלט, מתכוונת להרחיב את פעילות ולהיכנס להובלת מלט ממפעלים בטורקיה וביוון ללקוחות במערב אירופה ובצפון אמריקה.
יבואנית המלט סימנט, בבעלות תעשיות מספנות ישראל (בבעלות שלומי פוגל, משפחת שמלצר וסמי קצב), רכשה לאחרונה אניית מלט רביעית במספר בעלות של 10.5 מיליון דולר. החברה השקיעה עד כה כ-120 מיליון שקל בהקמת צי אניות המלט הכולל שלוש אניות בבעלותה ואנייה רביעית בחכירה.
לדברי מנכ"ל סימנט, אייל הכט, שוק המלט מבוסס כיום על אניות בחכירה, כך שלמרות ממדיו הצנועים, צי האניות שהקימה מספנות ישראל כבר נחשב לגדול ביותר בזירת הים התיכון. האניות שימשו עד כה את החברה להובלת המלט שהיא מייבאת לישראל, אולם רכישת האניות הנוספות נועדה לאפשר לה לפתח פעילות חדשה של מתן שירותים לוגיסטיים ושינוע ימי עבור צדדים שלישיים ועבור עבור לקוחות במדינות אירופיות שלחופי הים התיכון, הבלקן ואזורים נוספים.
העובדה שאפילו יעדים רחוקים כמו בריטניה או צפון אמריקה באים בחשבון מבחינתה של סימנט, עשויה להפתיע, אולם בחברה מעריכים כי היקף הייצור המקומי של מלט במדינות אלה צפוי לרדת בשנים הקרובות כתוצאה מהחמרת הרגולציה הסביבתית (תהליך ייצור המלט כרוך בשימוש בתנורים גדולים לשריפת החומר), ולכן במדינות אלה צפוי גידול משמעותי בהיקף המלט המיובא.
לדברי הכט, העלות של שינוע ימי של מלט נמוכה בהרבה מעלויות השינוע ביבשה. "לייבא מלט באנייה מאיי יוון לחיפה עולה יום פחות מהסעת המלט במשאיות מחיפה לתל אביב", אמר הכט.
פעילות המלט של קבוצת מספנות ישראל החלה ב-20,16 כשסימנט החלה לייבא מלט מטורקיה ומיוון לנמל הפרטי שהקבוצה מפעילה במתחם המספנות במפרץ חיפה. החברה מייבאת כיום לישראל כ-2 מיליון טון מלט לשנה, שהם כ-20% משוק המלט המקומי. חלק מהמלט מסופק ליצרני מלט מקומיים, ובהם מפעל מלט בהר טוב. לדברי הכט, סימנט היא כיום קניינית המלט הפרטית הגדולה ביותר באזור המזרח התיכון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.