אינטר האיטלקית הורידה לאחר כמעט שלושה עשורים את החסות עם חברת הצמיגים פירלי לטובת הסכם חולצה חדש שחתמה עם פלטפורמת הקריפטו "סוסיוס" (Socios.com). פריז סן ז'רמן, שהשתמשה במטבעות וירטואליים כדי לשלם חלק מחבילת השכר של ליונל מסי, התקדמה עוד שלב וחתמה עם אותה בורסת קריפטו חסות לשלוש שנים תמורת 25-30 מיליון אירו. על פי הערכות, סוסיוס שנכנסה בעוצמה אדירה לספורט וחתומה על הסכמים עם למעלה מ-50 קבוצות, משלמת מעל 400 מיליון דולר עבור הסכמי החסות שלה בספורט.
הליגה האיטלקית חתמה על הסכם עם בורסת הקריפטו Crypto.com, וגם בישראל הייתה נוכחות מסוימת לבלוקצ'יין בספורט כאשר משה חוגג קצת לאחר שרכש את בית"ר ירושלים ניסה לקדם את המודעות לביטקוין ופרסם את המטבע על חולצות המשחק של שחקני הקבוצה. בקיץ הנוכחי כבר הורחבה הפעילות כאשר חוגג הודיע על הסכם עם חברת הקריפטו shincoin, בתמורה לפרסום על גב החולצה של בית"ר.
הוואקום שאליו נכנסו בסערה חברות שמנפיקות מטבעות וירטואליים או בורסות קריפטו לא קורה רק בכדורגל. הפורמולה 1 חתמה הסכם חסות עם סוסיוס שיבטיח לה 100 מיליון דולר. קבוצת ה-NBA פילדלפיה 76' חתמה השבוע על הסכם שמאפשר לה לשים את הלוגו של Crypto.com על חולצת המשחק במקום חברת מכירת הכרטיסים StubHub. ההסכם מוערך ב"שמונה ספרות" בדולרים, ועל פי דיווחים הוא בין חמשת ההסכמים הגבוהים של קבוצות NBA.
בחלק מהמקרים זה כבר גלש מעבר לחסות על חולצה - מי שיגיע למיאמי יתפלא אולי לגלות שהאולם של קבוצת ה-NBA מיאמי היט שינה לאחרונה את שמו לאחר 20 שנה מ"אמריקן איירליינס ארנה" ל"FTX ארנה" על שמה של בורסת הקריפטו FTX שתשלם כ-135 מיליון דולר עד שנת 2040. FTX חתמה נכון להיום, לפי דיווחים, על הסכמי חסות בהיקף של 360 מיליון דולר עם קבוצות בייסבול, כדורסל ועם חברות ספורט וירטואליות (esports). כדי לפתוח את הדלתות ולהבהיר כי הכסף מקובל לחלוטין - נחתם בין היתר הסכם במסגרתו מפרסמת FTX על מדי שופטי ליגת הבייסבול האמריקאית.
הסיבות די ברורות: קבוצות, ליגות ובעצם כל ענף ספורט מקצועני חייבים כסף כמו אוויר לנשימה בעקבות הקורונה. זה אולי לא הכסף "הנכון", המסורתי, של תעשיית הרכב, חברות ביטוח ובעבר חברות אלקטרוניקה וגם אף אחד לא יודע בוודאות מה תהיה תוצאת המאבקים של הקריפטו ברגולציות - אבל כרגע זה כסף שממלא את ייעודו: משלם חובות, סוגר בורות שנפערו ומאפשר תזרים.
אופ"א פרסמה שההפסדים מהקורונה מוערכים ב-9 מיליארד אירו לקבוצות הכדורגל, וגם בספורט האמריקאי הפגיעה היא קשה. בחלקו הוא משמש ממש כמו הנפקה בורסאית, בזכות הנפקת מטבעות דיגיטליים לאוהדים, כשהיתרון הגדול הוא אי אובדן של נכסים מהותיים כמו אחוזי החזקה. במקרים נוספים הוא מונע לקיחת הלוואה (או מקטין את הצורך בלקיחת הלוואה גדולה), שמסבכת את המועדון בהמשך עם החזרים וריבית רצחנית.
הקשר הרגשי לקבוצת הכדורגל מסתבך בקריפטו
כרגע כולם מרוויחים מהכניסה של הקריפטו לספורט. קבוצות שמנפיקות מטבעות ורואה את הערך שלהן עולה מציעות, כמו במקרה של מסי, חלק מהתשלום או מחבילות המענקים לשחקנים באמצעות מטבעות וירטואליים.
המטרה של חברות הקריפטו היא כמובן למשוך את האוהדים "לשחק" בכסף וירטואלי ולסחור בו, ממש כמו שזה נועד למשוך אוהדים להמר כשהם רואים את חברות הימורים על החולצה. בחלק מהמקרים מנצלים את העניין הרגשי של הכנסת אוהדים לתוך מעורבות בקבוצה, או יותר נכון לשוליים של הקבוצה - למשל, יובנטוס מאפשרת לאוהדים שסוחרים במטבעות הווירטואליים שהנפיקה להיות אלו שבוחרים את השיר שינוגן באצטדיון לאחר המשחק.
במקרים אחרים בעלי המטבעות יכולים לקבוע את צבע האוטובוס של הקבוצה וכו'. "וזה דוחף בסוף אנשים צעירים לתוך השקעה במטבעות קריפטוגרפיים", מסביר לבלומברג אדם ווילרטון, השייך לאחת מקבוצות האוהדים של לידס יונייטד מהפרמיירליג. "אוהדי כדורגל נועדו בסך הכל להיות אלו שיקפיצו את המחיר (של המטבעות) כלפי מעלה".
יש רגולציה אבל אין ואקום: הקריפטו מחליף את ההימורים
למה דווקא עכשיו נכנסו חברות קריפטו לתוך עולם הספורט? כאמור, יש את הצורך המיידי בכסף. חלק מהם פשוט מחליפים את נותני החסות "רגילים" שחטפו מכה בקורונה ופשוט לא מוכנים לשלם יותר את הסכומים שדורשים קבוצות ספורט וליגות. בראיון ל"פייננשל טיימס" אומר בן פינקוס, אחראי על הצד המסחרי בפורמולה 1, כי "הספורט נמצא על הברכיים וייקח עכשיו כסף שיגיע מכל מקום אפשרי".
חלק מההסבר לכניסה החלקה של הקריפטו הוא ההקבלה שלה לתעשיית ההימורים. מבחינת הקבוצות כבר אין הבדל גדול בין "הלכלוך" של חברת הימורים על החולצה לבין מסחר במטבעות וירטואליים. ההימורים הם כמובן המנוע של תעשיית הספורט והוכיחו לאורך השנים את העוצמה שלהם. בבריטניה ההימורים על ספורט הוכפלו ל-4.7 מיליארד ליש"ט בשנה, בהשוואה לעשור שלפני המגפה. ב"בלומברג" מציינים "הטרנד הזה מדאיג - כאשר 40% מחסויות החולצה בפרמיירליג האנגלית הן של חברות הימורים, לעוממת 10% בשנת 2008".
כשהרגולציה על חברות הימורים הופכת מורכבת וקשוחה יותר - באיטליה ובספרד עבר חוק שאוסר על פרסום חברות הימורים על חולצות המשחק - הקריפטו לאט מוצא את המקום להיכנס לתוך הוואקום.
לפי "בלומברג", תעשיית ההימורים שאליה פונה הפרסום בספורט משיקה כמעט אחד לאחד לתעשיית הבלוקצ'יין - לפי מחקר של ארגון GameCare, שעוסק במתן סיוע בבריטניה למתמכרים להימורים, 50% מהמהמרים "הרגילים" עוסקים גם בפעילות בשוק הקריפטו, לעומת 3% בלבד מהפעילות בשוק הקריפטו של האוכלוסייה הכללית.
כמו כפפה ליד: הדמיון בין קהלי היעד
הניסיון של חברות הקריפטו לצוד את חובבי הספורט נעשה דרך הקבוצות שחשופות לציבור בשידורי טלוויזיה. ביולי השנה חתמה חברת הקריפטו StormX על הסכם לפרסום על חולצת המשחק עם קבוצת ה-NBA פורטלנד טריילבלייזרס לחמש שנים (הקבוצה הראשונה שעושה זאת), בהיקף של מעל 10 מיליון דולר בעונה.
בראיון ל"פייננשל טיימס" הסביר מנכ"ל החברה ואחד מהמייסדים סיימון יו כי ההסכם נובע בין היתר מהקורלציה הברורה בין המודל העסקי של החברה שמסמן לקוחות, בדגש על גברים, בגילאים 18-45 כקהל היעד שפועל במסחר במטבעות וירטואליים - בדיוק הטייפקאסט של אוהדי כדורסל. "רוב האוהדים שאנחנו מנסים 'לתפוס' באמצעות ההסכם עם ה-NBA עדיין לא נמצאים בשוק הקריפטו", הסביר יו.
בסופו של יום האופן שבו הכסף נכנס לספורט הוא רק עניין של אבולוציה. אחרי העידן המזוהם של חברות הטבק והאלכוהול, שהפך ללא לגיטימי, הגיע הזמן של חברות ההימורים ועכשיו הקריפטו לתרום את חלקן לטובת התעשייה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.