העומסים בנתב"ג עדיין מורגשים על הציבור, שמותשים לעמוד בתורים ארוכים בשדה. בימים אלה מספר הנוסעים העוברים בשדה התעופה עומד על 70-80 אלף ביום. בשבתות ובימי שישי המספר הזה עולה דרמטית, ועמו גם היקף העומסים. יזם אחד, שסבל בעצמו מהעומסים הרבים, החליט לפתח בעצמו פתרון שיחסוך לו לעמוד את התורים הארוכים בנתב"ג.
צחי זילברשטיין, בן 36, נשוי ואב לשלושה ילדים, עובד כמנהל פיתוח בגוגל בשלוש וחצי השנים האחרונות. מכיוון שהוא מנהל עשרות עובדים ברחבי אירופה, הוא טס בתדירות של כפעמיים בחודש, כך שהוא הבין שעליו למצוא פתרון לבזבוז הזמן ולתחושת הייאוש בשדה. זילברשטיין יצר את "מד העומס בנתב"ג - צפי העומס באולמות הצ'ק-אין והבידוק הביטחוני בנמל התעופה בן גוריון": https://busy-tlv.co.il.
באתר ישנו מדד המהווה את מה מידת העומס בטרמינלים השונים. דרגות העומס כדלהלן: ללא, קל, בינוני, כבד ושיא.
"האלגוריתם בוחן על צפיפות ההמראות ועל מודל מתמטי שבניתי, ואומר לך מה מידת העומס במצב נתון באולמות הצ'ק-אין והבידוק", מספר זילברשטיין. הוא מוסיף כי יש אפשרות לאזרחים שנמצאים בשדה לדווח על עומס פחות או עומס מוגבר, ובכך להשפיע על המדד המוצג באתר ולדייק את התוצאות של האלגוריתם.
מדד העומס בנתב''ג, מתוך אתר השירות המדובר
תחזית של 72 שעות קדימה
לצד המידע בזמן אמת, זילברשטיין מספק תחזית של 72 שעות קדימה, כדי שיהיה אפשר לתכנן את ההגעה לשדה התעופה בהתאם לשעת הטיסה שלכם. "הנתונים מתבססים על מידע של רשות שדות התעופה. המידע על הטיסות זמין לציבור, מתברר שישנו api של הממשלה, ומתייחס ל-72 השעות הבאות", אומר זילברשטיין. לדבריו, "צפיפות ההמראות זה נתון חשוב, כך אפשר ללמוד הרבה על העומס שיש בשדה".
לצד זאת, זילברשטיין מבין כי אם הוא יצליח להבין כמה נוסעים יש במטוס ולהעריך לפי מרחק וזמן הנסיעה, הוא יוכל לחשב גם את ההשפעות שיש על המזוודות שאמורות להגיע והעומסים שיגזרו מכך.
צילום מסך מתוך השירות שחוזה את העומסים בשדה התעופה / צילום: צילום מסך מתוך השירות
התחזיות שלו מתייחסות לפרמטרים שונים, לפי המודל המתמטי שעבד עליו. כדי להצליח להעריך את המצב הנוכחי בצורה המדויקת ביותר, הוא מחשב את התפלגות ההגעה של האנשים, וזה עוזר במיוחד כדי לאפיין את מה שקורה במציאות. לדבריו, הוא עבד על המודל הראשוני לפני חודש וחצי, ובשבוע וחצי האחרון הוא בנה את האתר ("לא ישנתי בלילות האחרונים").
המידע מתבסס בעיקר על סמך מספר טיסות הממריאות בזמן נתון. האם המידע יורד לרזולוציות של איזה מטוס משובץ לטיסה וכמה מושבים הוא מכיל?
"אז עוד לא, לנתונים האלה אין api שאני יכול להתממשק אליו. אלה נתונים שרציתי להכניס, ובשלב זה האלגוריתם יוצא מנקודת הנחה שכל המטוסים עם אותה קיבולת של מושבים לשם המידע".
מגבלת כוח-האדם
עם זאת, ישנו פרמטר אחד שלא זמין עבורו - כוח-האדם בשדה או למעשה מספר הדלפקים הפעילים. "המגבלה שיש לי כרגע זה מגבלת כוח-האדם. אני לא יודע להעריך כמה עובדים נמצאים כעת במשמרת. אם יש משמרת שהגיעו בה הרבה יותר אנשים, וכוח-האדם לא יצליח להתמודד עם זה לדוגמה", הוא אומר. אבל לדבריו האלגוריתם, שמקבל דיווחים מהציבור, יכול לתקן את עצמו בהתאם לזה.
מידע נוסף שלא נכנס במשוואה הוא האם הנוסעים מצוידים בכבודת יד (טרולי) שמייתרת מבחינתם את התור בהנחה שביצעו צ'ק-אין מוקדם, והם מדלגים למסלולים המהירים, כשזילברשטיין מדגיש כי "זה משהו שעוד לא קיים, אבל אני לגמרי רוצה לעשות את זה. כרגע אנחנו מתייחסים למרחק, ובהתאם לכך צופים מה שיעור הנוסעים שמוסרים כבודה וכמה מגיעים עם טרולי.
"למעשה, בנייה של מודל הוא מה שאני עושה למחייתי, את המודל הזה עשיתי את זה כי אני טס הרבה. בתור מנהל אין לי ממש זמן לפתח את האפליקציה מעבר, אבל מי שירצה לקחת את זה - אתן את הקוד בשמחה".
כנוסע במחלקת עסקים זילברשטיין מכיר את הנוחות לנוסע לעומת נסיעה משפחתית בקיץ. "כשאני טס ביזנס ואני צריך לחכות לבידוק, לא אכפת לי להגיע מתי שריק. בתכנון טיסה עם המשפחה והילדים, בחרנו את הטיסה שהזמנו על בסיס המידע שהאפליקציה סיפקה לי. למעשה אנחנו מתוכננים לטוס בשבת בצהריים, המועד שעלה כפחות עמוס ביחס לשאר ימות השבוע. למעשה באמצעות המידע הנוסע יודע גם לבוא מוכן נפשית לעומס ואז להצטייד בסבלנות, או להגיע לשדה שאמור להיות פחות עמוס. ככל שנוסעים אחרים ישתפו בזמן אמת, המידע שיתקבל יהיה מדויק יותר".
"המטרה היא טובת הציבור"
זילברשטיין בעצמו ניסה את הכלי בשבועות האחרונים, וכעת הוא פותח אותו לכלל הציבור. הוא מדגיש כי אין איסוף מידע, וכי הוא לא מתכוון להתפרנס מהכלי הזה: "המטרה היא טובת הציבור, אני לא צריך שום מידע על המשתמשים. לדוגמה, גם הדיווח מצד המשתמשים הוא דיווח אנונימי".
במבט לעתיד, זילברשטיין מוסיף כי בהתאם לביקוש הוא יוכל להוסיף פיצ'רים נוספים שיסייעו לציבור. "בסוף אני מקווה שהבעיה הגדולה יותר תיפתר, ולא יהיו תורים", הוא אומר.
זו לא הפעם הראשונה שזילברשטיין מחליט לעשות דבר שכזה. מכיוון שהוא בעיקר בתפקיד ניהולי, הוא שמח על הזדמנויות לפתח בעצמו ולעזור לכלל. יש לו כמה שירותים לשירות הציבור, אחד מהם זה אתר ליצירת מודעת אבל. לאחר שגילה כי מודעת אבל עולה כסף, הוא החליט לבנות שירות שיעשה זאת בחינם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.