הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; שיכון ובינוי ירדה, טופ גאם ואריקה בי-קיור זינקו

עסקאות חדשות לטופ גאם ולהב אל.אר, האב קיבלה אישור סופי למיזוג ל-SPAC • המשקיעים דרוכים לקראת שבוע דרמטי בגזרת המאקרו המקומית ומעבר לים • בכמה צללו מחירי הנפט בשבוע שעבר, ומה צפוי בהחלטת הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי?

הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:55

יומו הראשון של השבוע בבורסה המקומית ננעל בירידות שערים. ת"א 35 השיל 0.3%, ת"א 125 ירד ב-0.5%, ות"א 90 איבד קרוב ל-1%. מדד ביומד ירד בשיעור חד יותר של 2.3%, ומדד הבנקים הצליח לטפס ב-0.2%, בניגוד למגמה. מדדי תל בונד ירדו בכ-0.3% כל אחד, וירידות של עד 0.5% נרשמו באג"ח הממשלתיות השקליות.

בראש מדד ת"א 35 - אנרג'יאן  שעלתה ב-5.5%, ובתחתית - שיכון ובינוי  שהשילה 4.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-590 מיליון שקל, כשאת המחזור הכספי הגבוה ביותר ריכזה איי.סי.אל  שרשמה ירידה של 1.7%.

כמפורט בעדכונים קודמים, עליות בולטות רשמו טופ גאם , אריקה בי-קיור , האב , באטמ, חג'ג' אירופה ואקוואריוס מנועים. בצד השלילי בלטו במיוחד מיי סייז  שנפרדה כמעט ממחצית מערכה, וגם יוניבו , גלאסבוקס, וקבוצת אקרשטיין  צנחו.

בעלי עניין: יו"ר גוטו גלובל  (ומבעלי חברת DBSI), יוסי בן שלום, רכש כ-2 מיליון מניות של החברה בסכום כולל של כ-220 אלף שקל. בפסגות , המנכ"ל יניב בנדר רכש 1.1 מיליון מניות בסך 1.35 מיליון שקל, והיו"ר רני צים קנה 4.2 מיליון מניות בהיקף של יותר מ-7.3 מיליון שקל.

14:45

המסחר בתל אביב ממשיך להתנהל במגמה שלילית. ת"א 35 יורד ב-0.5%, ת"א 90 נחלש ב-0.8%, ומדד ת"א בנקים יציב.

הזינוק של מניית טופ גאם  מתחזק ליותר מ-35%, בהמשך לדיווח מהבוקר כי חתמה על הסכם עם תאגיד בינלאומי ענקי לפיתוח של תוספי תזונה בצורת סוכריות גומי. עוד עליות בולטות רושמות חג'ג' אירופה , אריקה בי קיור שפיטרה את המנכ"ל ועודדה את המשקיעים, מיקרונט שקיבלה את אישור איגוד התקשורת הסלולרית והאינטרנט בארה"ב למצלמת הרכב החכמה שלה, אקוואריוס מנועים ופסגות.

13:25

מדדי המניות בבורסה יורדים ב-0.5%-0.9%, כשירידות מהותיות יותר נרשמות במדדי הביומד, ביטוח ומניב ישראל. מנגד, מדד הבנקים עבר לעלייה של כמעט 0.2%, כאשר בראשו הפועלים עם עלייה של 0.6%. מחזור המסחר מסתכם ב-335 מיליון שקל.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.1% במדדי תל בונד, והאג"ח הממשלתיות הארוכות נחלשות בכ-0.2%-0.4%.

בתחתית מדד ת"א 35 - אופקו שמוחקת 4% בשל ארביטראז' שלילי, ואחריה שיכון ובינוי  עם ירידה של 3.9%. בראש המדד - אנרג'יאן  שקופצת ב-2.4%.

דוראל אנרגיה  מטפסת לאחר שדיווחה בלילה כי החלה בהפעלה מסחרית של המתקן הראשון בישראל תחת אסדרת סולאר בשילוב אגירה, בהספק של 5.5 מגה וואט בשילוב 12 מגה וואט-שעה אגירה.

12:00

הירידות בתל אביב ממשיכות להחריף. מדד ת"א 35 מאבד 0.8%, ות"א 90 צונח ב-1.2%. עוד ירידות בולטות רושמות מדדי נפט וגז, ביומד, נדל"ן, ביטוח ומניב ישראל. מחזור המסחר מסתכם בכ-200 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות טופ גאם, מיקרונט, באטמ , האב, קבוצת פסגות  וליברה . בצד השלילי מיי סייז  צוללת ב-48% לאחר איחוד המניות שעשתה, ועוד ירידות בולטות רושמות פרפל ביוטק, יוניבו, צור, כנפיים וגלאסבוקס.

בעלי עניין: עדי צים רכש בעסקה מחוץ לבורסה כ-30 אלף מניות של ביו דבש  בהיקף של כמעט 100 אלף שקל, ומחזיק כעת ב-22.8% מהון החברה (בדילול מלא). שחר עקה, דירקטור וסמנכ"ל הכספים בפתאל החזקות , רכש 309 מניות החברה במחיר של 323.7 שקל ובהיקף כולל של 100 אלף שקל.

11:00

הירידות בבורסה מתחזקות. ת"א 35 מאבד 0.5%, ות"א 90 יורד ב-0.8%. הירידה של מדד הבנקים צומצמה ל-0.3%, מדד הנפט וגז מאבד 0.9%, ומדד ביומד נחתך ב-1.3% ורושם את הירידה הגבוהה ביותר בקרב המדדים הענפיים.

מחזור המסחר מסתכם בכ-105 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים לאומי והפועלים שרושמים ירידות קלות ולאחר מכן איי.סי.אל שמאבדת 1.5%.

אריקה בי-קיור ממריאה ב-10% לאחר פיטורי המנכ"ל. האב  גם מרכזת עניין לאחר שקיבלה אישור סופי של רשות ניירות ערך האמריקאית לתשקיף המיזוג שלה ל-SPAC.

יוניבו  ממשיכה בצניחה החופשית ונופלת הבוקר בעוד כמעט 10%. החברה דיווחה כי קיבלה הודעת קיזוז יתרת זכות על סך כחצי מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות, מיתרת החוב שלה העומדת על 11.26 מיליון שקל.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.4%, ת"א 90 משיל 0.3%, מדד הבנקים יורד ב-0.7%, ומנגד מדד תשתיות האנרגיה רושם עלייה קטנה.

שטראוס  יורדת ביותר מ-4% בתחתית מדד ת"א 35, אופקו ונובה נסוגות בשל ארביטראז' שלילי. בראש המדד טאואר ושפיר הנדסה . מחוץ למדד בולטת נורסטאר  בירידה חדה של 6.5%, ואילו טופ גאם מזנקת ב-12% בהמשך לדיווח מהבוקר.

חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט  הודיעה על שיתוף-פעולה אסטרטגי עם חברת MAX EVS. החברות יציעו חשמל מוזל למשקי הבית משולב הקמת מערכות סולאריות, ויפרסו רשת טעינה ירוקה ומאובטחת סייבר לרכבים חשמליים.

09:35

מנכ"ל אריקה בי-קיור  רום אליעז יעזוב את החברה כחצי שנה בלבד לאחר המינוי. "העסקתו של אליעז הופסקה על-ידי דירקטוריון החברה בשל אי-התאמתו לתפקיד, ומשבר אמון שנתגלע בין הצדדים שאינו מאפשר את המשך העבודה המשותפת", נכתב בדיווח. בחצי שנה האחרונה צללה מניית יצרנית מכשיר הלייזר לשיכוך כאבים ב-88%.

להב אל.אר  חתמה על הסכם מחייב לרכישת 90% ממרכז מסחרי בעיר Aschaffenburg שבגרמניה, בתמורה ל-10.3 מיליון אירו. המרכז מושכר לרשת אדלר. החברה חתמה על הסכם עם בנק מקומי להלוואה של 6.5 מיליון אירו למשך 27 שנים.

09:15

טופ גאם  חתמה על הסכם עם תאגיד בינלאומי ענקי לפיתוח של תוספי תזונה בצורת סוכריות גומי. התאגיד משווק את מוצריו בקרוב לכ-200 מדינות בעולם, וטופ גאם צופה תחילת הזמנות כבר ברבעון השני של 2023. ההסכם נחתם לתקופה של 5 שנים, וטופ גאם תקבל בלעדיות לתקופה של שנתיים למכירת מוצרים שיפותחו עבור התאגיד.

מיקרונט  קיבלה את אישור איגוד התקשורת הסלולרית והאינטרנט בארה"ב למצלמת הרכב החכמה שלה, SmartCar Advanced, לה יכולות ניטור כביש והתנהגות נהג. במקביל, החברה קיבלה אישור של מפעיל סלולרי מוביל בארה"ב להפעלת המוצר ברשת שלו.

שמיים אימפרוב  התקשרה במכתב כוונות לרכישת מלוא הונו המונפק של תאגיד תוכנה אמריקאי הפועל במודל SaaS בתחום ההכשרה הרפואית, בתמורה להקצאת 23% ממניותיה ועד 1.4 מיליון דולר שישולמו בין 2023-2026 בכפוף לעמידה באבני-דרך.

08:10

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח במגמה מעורבת. המניות הדואליות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים, ולא צפויה השפעה מהותית על מדד ת"א 35. בצד השלילי אופקו  עם פער של 3.7% ואורמת  עם 2.4%, וכן נובה, איי.סי.אל, אלביט ונייס צפויות לרדת בשל פערים שליליים של עד אחוז. בצד החיובי - טאואר  עם ארביטראז' של 2.3% וקנון עם 0.6%.

בוול סטריט המסחר ביום שישי הסתיים בירידות, כאשר המגמה השלילית העמיקה לקראת צלצול הנעילה. הדאו ג'ונס נחתך ב-0.9%, ה-S&P 500 השיל 0.75%, והנאסד"ק ירד ב-0.7%. ברמה השבועית, הדאו ג'ונס איבד 2.8% בשבוע הגרוע ביותר מאז ספטמבר, ה-S&P 500 ירד ב-3.3%, והנאסד"ק נחתך ב-4%.

בבורסה המקומית נרשמה נעילה מעורבת ביום חמישי. ת"א 35 עלה ב-1.1%, ות"א 125 הוסיף 0.7%, ואילו ת"א 90 איבד 0.3%. ת"א בנקים קפץ ב-2.5%. במבט שבועי ת"א 35 השיל 1.5%, ת"א 90 נחתך ב-4.8%, ות"א 125 איבד 2.4%. מדד הבנקים השיל 0.4%, ומדד הנפט וגז צנח בכמעט 5% על רקע ירידת מחירי הנפט הגולמי (ראו בהמשך).

2. שוק החוב

במקביל לירידות בשוק המניות, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו ביום שישי, ובראש תשואת האיגרת ל-10 שנים שקפצה בקרוב ל-9 נקודות לרמה של 3.58%. תשואת האג"ח לשנתיים עלתה בכ-3 נקודות ל-4.34%.

בישראל, מדדי האג"ח סיימו את השבוע החולף בירידות קלות. מדד תל גוב-צמודות ירד ב-0.1%, וכך גם תל גוב-שקלי. בשוק הקונצrני נרשמו ירידות שבועיות של 0.5%-0.6% במדדי תל בונד הגדולים.

בשבוע שעבר בוצעו חמש הנפקות של איגרות חוב קונצרניות לציבור בסכום של כ-4.9 מיליארד שקל, מהן 2.6 מיליארד שגויסו על-ידי בנק מזרחי טפחות בהנפקת שלוש סדרות. בגזרת הממשלתיות, משרד האוצר ביצע הנפקת איגרות חוב בבורסה בסכום של כמיליארד שקל.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמו תנודות רבות ביום שישי האחרון, אך בסופו התייצבו מחירי הנפט - הנפט האמריקאי על 71.4 דולר לחבית, והברנט על 76.5 דולר לחבית. החוזים על שני סוגי הנפט צנחו בכ-10% במהלך השבוע שעבר והשלימו ירידות חודשיות של 16% ו-17%, בהתאמה. הזהב התחזק בכ-0.3% ל-1,795 דולר לאונקיה וסיים את השבוע כמעט באותה הרמה שבה החל אותו.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות: הביטקוין סביב ה-17.1 אלף דולר, והאת'ריום נסחר ברמה של 1,275 דולר. מנכ"ל גולדמן זאקס, דייוויד סולומון, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לתמוך בחדשנות אחראית בכל התעשייה הפיננסית, כי קריפטו הוא רק אחד מהיישומים הרבים של בלוקצ'יין, וכי "אסור לנו לפספס את היער בגלל העצים". "הטכנולוגיה כבר מייעלת את העבודה שלנו. באמצעות בלוקצ'יין, בנינו פלטפורמות מסחר שבהן לקוחות יכולים לסחור זה עם זה בתוך דקות.

"בשבוע שעבר, באמצעות פלטפורמת הטוקניזציה החדשה שלנו, סידרנו איגרת חוב דיגיטלית לשנתיים לבנק ההשקעות האירופי עם שני בנקים נוספים, כולן מבוססות על בלוקצ'יין פרטי".

"בדרך-כלל לוקח כ-5 ימים להסדיר מכירת אג"ח שכזו, אבל בזכות הבלוקצ'יין זה לקח רק 60 שניות", אמר סולומון. "תחת הדרכה של מוסד פיננסי מוסדר כמו שלנו, חידושי בלוקצ'יין יכולים לפרוח", הוסיף.

4. מאקרו

מספר אירועי מאקרו משמעותיים צפויים להתרחש בימים הקרובים. זה יתחיל בארה"ב, כאשר ביום שלישי יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן שיספקו תשובה לשאלה שכל השוק מחכה לה - האם התקררות קצב האינפלציה הפכה למגמה, או שהנתונים המפתיעים מהחודש שעבר, שהצביעו על ירידה מהירה מהצפי, היו חד-פעמיים.

יום לאחר מכן יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית בארה"ב, שתלויה במידה רבה במה שנראה במדד שיתפרסם יום קודם לכן. ביום רביעי יפורסמו גם נתוני אינפלציה בבריטניה.

לקראת סוף השבוע הפוקוס יעבור לישראל, כשביום חמישי יפורסם מדד המחירים לחודש נובמבר, שיגלה מה מצבה של האינפלציה המקומית. לקינוח, הבנק המרכזי של גוש האירו והבנק המרכזי של אנגליה יפרסמו ביום חמישי את החלטת הריבית שלהם. אלה תחזיות האנליסטים לאירועי המאקרו המרכזיים השבוע.

5. תחזית

ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי ב-Global X, התייחס בסקירתו לאירועי המאקרו הצפויים השבוע. להערכתו, "הפדרל ריזרב צפוי להעלות את הריבית בארה"ב בחצי אחוז, מינון נמוך יותר בהשוואה לארבע העלאות הריבית הקודמות. העלאה כזו עשויה לסמן האטה בקצב העלאות הריבית ומכאן ואילך, ואולם לאור העובדה שהאינפלציה עדיין גבוהה משמעותית מהיעד של הפד (2%), מדיניות הריבית תמשיך להיות תלויה בטיב הנתונים. אנחנו צופים כי הפד יתחיל לשנות מעט את הרטוריקה ולהתמקד ביעד הסופי של גובה הריבית ופחות בקצב העלאות הריבית. נראה כי הפד מכוון לריבית סופית של 5%, והשוק צפוי להתחיל לתמחר את גובה הריבית הסופית הסביר ביותר".

באשר למדד המחירים לצרכן בארה"ב, מאייר צופה כי הוא יצביע על המשך התמתנות האינפלציה, "אם כי היא עדיין נשארת באופן עיקש ברמה גבוהה. הדבר השתקף במדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש נובמבר, שהצביע על אינפלציה שנתית ברמה היצרנית של 7.1%, בהשוואה ל-8.1% חודש לפני כן. הירידה בתשומות תאפשר לחברות להעלות מחירים בצורה מתונה יותר. ואולם מדד הליבה של ה-PPI דווקא הצביע על נתון גבוה יותר מהחודש הקודם, וגם מדד המחירים הסיטונאיים היה גבוה מהמצופה, ועל כן נראה כי התקררות האינפלציה תהיה הדרגתית, בעיקר בסעיפים עיקשים יותר כמו דיור".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם: 

1. מניות העם החדשות: איזו מניה המשקיעים הספקולנטים הכי אוהבים? | בדיקת גלובס
2. שבוע דרמטי בשווקים: ריבית ואינפלציה בארה"ב, ומה צפוי במדד בישראל?
3. הכלכלן הבכיר: "כשהריביות עולות הסדקים במערכת הפיננסית מתחילים להיחשף"