המצב הכלכלי מתחיל להשפיע על העסקים - כך עולה מסקר הערכת המגמות העסקים לחודש יוני 2023, שמפרסמת היום (ד') הלמ"ס. סקר המגמות מצביע על כך שחלה עלייה בקרב חברות בענף המזון והמשקאות המגדירות את המגבלה בהשגת אשראי ככזו שמקשה באופן חמור על פעילותן. הסקר, הנערך אחת לחודש, שואל בעלי חברות על הצפי שלהם למצב הכלכלי של החברה בחודש הקודם, המצב הנוכחי ותחזית לחודש הבא.
● התחרות בין הבנקים מגיעה להלוואה הכי יקרה: כמה תשלמו על המינוס? | בדיקת גלובס
● "טרף קל": 250 מיליון שקל כבר התאדו בפרשה שמטלטלת את שוק ההון בישראל
מהפרסום עולה כי חלה עלייה כללית במספר החברות שהגדירו קושי בהשגת אשראי כגורם המגביל את פעילותם הכלכלית, אך בשוק המזון המצב חמור במיוחד. מהסקר של הלמ"ס עולה כי כ-10% מכלל החברות בענפי המזון מגדירות את הקושי בהשגת אשראי כמגבלה חמורה.
בענפי השירותים העסקיים ובענף התקשורת והמידע, אותם בוחן הדוח, חלה עלייה מתונה יותר. כך, בחברות השירותים העסקיים כ-4% מעידים על מגבלה חמורה, ובענפי המידע והתקשורת כ-6% הגדירו כך את הקושי בהשגת אשראי. בסוף 2022 דווקא נרשמה ירידה בתחומים אלה, אך היפוך המגמה מעיד על הקושי הגובר בכלל הענפים.
הקושי להשגת אשראי הוא תוצאה ישירה של עליות הריבית הרבות של בנק ישראל. הריבית הגבוהה יוצרת מצב שבו גיוס אשראי הוא יקר יותר, גם לאזרח הקטן וגם לחברות העסקים. יתרה מכך, הקושי בגיוס אשראי משקף את החשש במערכת הבנקאית מהסיכון הקיים בשווקים.
עוד בדוח, מצבן הכלכלי של כלל חברות התעשייה משתפר לפי הערכתן זה החודש השלישי ברציפות. כך, גם היקף המכירות וגם היקף התפוקה מסתמן בחיובי. ההערכה בחודש הקודם הייתה שלילית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.