הפייקים על המחאות נגד ישראל בעולם, שהפילו גם פוליטיקאים ישראליים

הברזילאים איתנו או נגדנו, ומה קורה באירלנד? גם בישראל היו מי שנפלו בפח • המשרוקית של גלובס

ציוץ ברשת איקס, 25.2.24 / צילום: צילום מסך
ציוץ ברשת איקס, 25.2.24 / צילום: צילום מסך

ככל שהמלחמה בעזה מתמשכת, והסבל של האוכלוסייה האזרחית שם גובר, ישראל ניצבת בפני אתגר דיפלומטי חריף יותר. דוגמאות קטנות לכך כבר מתחילות לצוץ לאחרונה בדיווחים שונים, וגם הפוליטיקאים שלנו עוסקים בכך לא מעט ברשתות החברתיות, ולא תמיד בהצלחה. אז מה מבין הדיווחים שעוסקים במחאות ובחרמות נגד ישראל הוא נכון ומה לא? התמקדנו בכמה דוגמאות בולטות מהתקופה האחרונה. 

המשרוקית | הפייקים שמפיצים תומכי חיזבאללה כדי להעצים את הנזק שנגרם לישראל 
המשרוקית | המלחמה בעזה ממשיכה לייצר פייקים, הפעם עם ילדים

ברזיל

נתחיל בתקרית הדיפלומטית החריפה ביותר: דבריו של נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, שהשווה את מעשי ישראל בעזה לאלו של היטלר. הדברים עוררו סערה, וגם יצרו משבר דיפלומטי בין שתי המדינות, כששר החוץ ישראל כ"ץ זימן את השגריר הברזילאי כדי לנזוף בו. אלא שנראה שעבור הפרו־פלסטינים ברשתות, המשבר האמיתי שפרץ אינו חריף מספיק. סולימאן אחמד, בעל חשבון פופולרי ברשת איקס, הידוע בפייק ניוז שהוא מפיץ נגד ישראל, מיהר לדווח לעוקביו כי "ברזיל הפסיקה את כל היחסים הדיפלומטיים עם ישראל". הדיווח הזה, שכידוע, אינו נכון, זכה ליותר מ־2.5 מיליון חשיפות. בודקי העובדות של AFP, ציינו בהקשר זה כי ברזיל אכן החזירה את השגריר שננזף, אך שגרירות ברזיל בתל אביב עודנה פתוחה, והיחסים הדיפלומטיים קיימים.

מנגד, גם בישראל הופץ מידע לא מדויק שקשור ליחסי שתי המדינות. ח"כ דני דנון, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, היה בין אלה ששיתפו באיקס סרטון מהפגנה גדולה בברזיל, כשבצמוד לה כתב (באנגלית): "תודה ליותר ממיליון ברזילאים שהביעו… את תמיכתם הבלתי מעורערת במדינת ישראל ובעם היהודי". אבל במה באמת עסקה ההפגנה?

באתר סנופס, שם בחנו את הסוגיה, הסבירו כי מדובר בהפגנה למען הנשיא הקודם, ז'איר בולסונרו, על רקע חקירות שמתנהלות נגדו כעת. מה שנכון הוא שבמהלך ההפגנה אכן הונפו פה ושם דגלי ישראל (בין היתר על־ידי בולסונרו עצמו), כמחאה נגד דבריו של היריב הפוליטי, לולה. אבל אי אפשר לומר שההמונים שם נאספו כדי לתמוך בישראל. ואם כבר מדברים על המונים, האם באמת היו שם "יותר ממיליון ברזילאים"? בסנופס לא יוצאים בקביעות נחרצות בעניין, אך מציינים כי בכלי תקשורת מערביים צוין בדרך כלל הנתון של עשרות אלפי משתתפים, ואילו בכלי התקשורת בברזיל היו גם דיווחים על מאות אלפים.

אירלנד

והנה עוד דיווח מהעת האחרונה שגרם למתנגדי ישראל לחגוג ולתומכי ישראל לגנות בחריפות - רק שכולם התעלמו מהעובדה שהאירוע המדובר פשוט לא התרחש. "הבנות האיריות עשו זאת שוב", עלצו פוסטים ברשתות, "הפעם זו נבחרת הנשים (עד גיל 17, בכדורגל). הן הפנו את הגב כשההמנון הישראלי נוגן". הדיווח תפס תאוצה גם בגלל שהוצמד לו סרטון שממחיש את הדברים. רק שמתברר שמדובר בסרטון ערוך.

באתר Full Fact הבריטי, הראו כי בסרטון המקורי, בעת השמעת "התקווה", שתי הקבוצות פונות לאותו הכיוון. לאחר מכן, לקראת השמעת ההמנון האירי, השחקניות הסתובבו. לפי האתר, בהתאחדות הכדורגל האירית פרסמו בהמשך הודעה רשמית שלפיה השחקניות הסתובבו רק בעת השמעת ההמנון של נבחרתן, כך שפניהן יפנו לדגל, ושמדובר בעניין מקובל. חבל רק שבינתיים ח"כ בועז ביסמוט, למשל, כבר שיתף דיווח על הסיפור מאתר ישראל היום והוסיף ש"לא במקרה צבע המדים שלהן תואם לדגל חמאס". בעוד שבישראל היום מחקו לבסוף את הידיעה (אך הותירו באוויר ידיעת המשך שעסקה בנושא), הפוסט של ביסמוט נותר עד כה כפי שהוא.

תחקיר: אוריה בר־מאיר