טורקיה מפסיקה החל מהיום את כל היצוא והיבוא אל ומישראל - כך דווח בבלומברג. עדיין לא מדובר באישור רשמי אלא בידיעה המבוססת על שני גורמים טורקיים המעורים בנושא.
● המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק
● הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל
טרם הדיווח, חשפנו בגלובס כי טורקיה אומנם לא הוציאה על כך הודעה רשמית, אבל בנמלי המדינה כבר החלו ליישם הוראה של איסור גורף ליצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד - כך נודע היום (ה') לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים. בה בעת, סחורות מיובאות מישראל אומנם יצאו לטורקיה, אך עם הגיען לנמלים התגלה כי נאסרת פריקתן.
בעקבות חשיפת גלובס, שר החוץ ישראל כ"ץ כתב כי "ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינלאומיים. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק".
חברת התעופה הטורקית MNG עוצרת יבוא מטענים לישראל
לאחר שפעלה כרגיל לאורך המלחמה עד כה, חברת התעופה הטורקית MNG הודיעה כי היא לא תאפשר להמשיך לייבא מטענים באמצעותה לישראל. ברשות שדות התעופה מעידים כי החברה עדיין לא ביטלה את הטיסות היומיות שלה, אך חברות השילוח כבר מדווחות על כך שייתכנו שינויים בזמני הגעה של משלוחים אוויריים עד התייצבות המצב וכן להציע מסלולים חלופיים.
החברה, שפועלת באופן מסחרי (קרגו) בלבד היא חברת ענק טורקית, ומובילה סוגי סחורות מגוונים. גורמים בענף מסבירים שאמנם לא מדובר בחברה המשמעותית ביותר שפועלת בארץ, אך חשיבותה עלתה עקב ביטול פעילותן של חברות קרגו רבות אחרות מאז פרוץ המלחמה.
לחברה משמעות רבה בכל הנוגע להטסת מטענים ליעדים אליהם אל על לא מגיעה, כמו סינגפור למשל. במקרים שבהם חברת קרגו לא מגיעה למדינה מסוימת, היא נאלצת "לפרק לגים", כלומר, לעשות "קונקשן" לסחורה ולהעביר אותה ממטוס למטוס.
אלעד ברשאן, עמיל מכס ומומחה בשילוח בינלאומי, מייסד שותף SlickChain פלטפורמה לשילוח דיגיטלי בינלאומי של רכבים, מסביר כי "תהיה פגיעה ביבוא מיעדים מאוד ספציפיים אליהם MNG מגיעה ואל על לא. מדובר בצעד נוסף במצור האווירי של ישראל. MNG היא שחקנית לא קטנה, כי היא אוספת מטען לטורקיה, מאחדת ומטיסה משם לפה. זה יוריד זמינות ויעלה מחירים. חברות התעופה העיקריות שישארו לתת את השירות הן חברות התעופה הישראליות, על כל המשמעויות מכך".
החלו להגביל את היצוא כבר בתחילת אפריל
כפי שנחשף בגלובס כבר ב־1 באפריל, הטורקים החלו להגביל יצוא סחורות לישראל באופן בלתי־רשמי. סוכנים שעובדים עם יבואנים ישראלים סיפרו להם, כבר אז, כי מקור העיכובים הוא הממשל. מעבר לכך, הוגבלה לעמילי מכס היכולת לבצע מכס יצוא עבור משלוחים מטורקיה לישראל. המערכת הממוחשבת הטורקית מציגה שגיאה, ללא יכולת להתקדם עם ההצהרה אך ורק ליצוא לישראל.
רק כשבוע לאחר מכן, יצאה ההודעה הרשמית של משרד המסחר הטורקי על מגבלת יצוא של 54 פריטים - רובם מענף הבנייה. בין המוצרים הבולטים היו שיש, מלט, פלדה ואלומיניום, כשהתקווה הייתה כי בכך ייעצרו הצעדים האנטי־ישראליים.
הצעד ההוא התבצע לאחר שבחודש מרץ, הגיע היצוא הטורקי לישראל לשיא מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" (437 מיליון דולר), והיבוא אף לשיא של שנה שלמה (167 מיליון דולר), כך לפי הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה. אולם, נראה כי התבוסה ההיסטורית של מפלגת הצדק והפיתוח, בהנהגת הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן, בבחירות המקומיות בסוף מרץ, הביאה לפאניקה - ולהחלטה כי מתיישרים עם הדרישות האנטי־ישראליות של בסיס המצביעים שלו.
לפני כשבוע וחצי, קיים ארדואן מסיבת עיתונאית משותפת עם מקבילו הגרמני, פרנק־וולטר שטיינמאייר, בה טען: "אנחנו כבר לא מקיימים קשרים מסחריים הדוקים עם ישראל, זה נגמר". ייתכן שבאומרו כי "זה נגמר", ארדואן אכן התכוון לדבריו. אלו רצף אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, אפילו לא בשיא משבר המאווי מרמרה, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.