המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 7.5.24
מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 7.5.24

האזור אליו עיניי כל העולם נשואות כרגע הוא העיר רפיח שבדרום רצועת עזה. ממשלת ישראל מתכוונת להרחיב את מה שכרגע הוא פעולה צבאית מוגבלת בעיר למתקפה בקנה מידה מלא, במטרה לנצח את ארבעת גדודי חמאס הנמצאים בעיר. אך הצהרת הכוונות הזו מביאה אותה לעימותים מול ידידותיה, שחוששות לגורלם של כמיליון פליטים פלסטינים שמצאו מקלט בעיר. מחלוקות אלו הגיעו עד לכדי איומים בעצירת משלוחי נשק מערבי לישראל. וכמו בכל נושא בוער, מפיצי הפייקים היו חייבים להתערב. הנה כמה דוגמאות. 

המשרוקית | ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים
המשרוקית | העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

לא רפיח, הים האדום. המתיחות הרגישה ביותר בכל הנוגע לרפיח היא ככל הנראה מול מצרים. אבל כמה רחוק שכנתנו מדרום לוקחת את העניין? "הצבא המצרי התייצב בגבול המצרי־פלסטיני ברפיח בצפיפות רבה", דיווח פוסט ויראלי בפייסבוק, "אנחנו ערוכים לכל תרחיש". לצד הטקסט הזה הופיע וידאו של עשרות טנקים ומטוסים מצריים מוכנים לפעילות. הפוסט זכה לתשבחות רבות על היערכות הצבא המצרי.

למרות שידוע שמצרים מתכוננת למקרה בו פליטים מרפיח ינסו לחצות את הגבול לשטחה, בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP הראו שהווידאו הזה הוא לא תיעוד של הכנה זו. מדובר בכלל בווידאו מ־2020, ובו נראית חניכה של בסיס צבאי חדש של מצרים לחופי הים האדום.

לא רפיח, ח'אן יונס. רבים מזהירים שחמאס למעשה כבר מחכה לפלישה הישראלית לרפיח, כדי להפוך אותה למלכודת מוות. האם הדבר כבר הראה סימנים בשטח? "גדודי עז א־דין אל־קסאם פוצצו חיילים ישראלים שנכנסו למנהרה ברפיח היום", סיפר פוסט בטורקית ברשת איקס. "מדווח שהרבה אנשים נאלחים מתו", הוסיף, בהתייחסו לחיילי צה"ל. לפוסט נוספה תמונה של חיילים מסתובבים במנהרות. זה לא היה הפוסט היחידי, והיה ניתן למצוא פוסטים בשפות שונות עם אותה התמונה ואותו המסר: חמאס הטמין לצה"ל מלכודת במנהרות, וזה נפל לתוכה.

אבל כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, זה לא הסיפור שמאחורי התמונה. בתמונה מתועדת חשיפה שעשה צה"ל למנהרה בח'אן יונס באוקטובר 2013, שהייתה אמורה להגיע לישובים ישראליים מעבר לגבול.

לא חרבות ברזל. ונסיים בפייק תוצרת הארץ: "מרפיח ועד ג'בליה, קרבות עזים, מסוקים המובילים הרוגים ופצועים לא עצרו מאז שעות עלות השחר", פורסם בחשבון האיקס חיים משה - שלפי עמיתנו בפייק ריפורטר, מהווה מקור מרכזי לדיווחים שקריים על חיילי צה"ל. כדי לשכנע בצדקתו, נוספה לטקסט תמונה של חיילים סוחבים אלונקה לעבר מסוק צבאי. לזכותו של חיים משה, הווידאו הוא אכן מעזה. אלא כפי שהסבירו ב־Misbar, מדובר בחייל שנפצע קשה בפעולה צבאית ברצועה ב־2007.

תחקיר: יובל אינהורן