בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את הוראות רשות ניירות ערך, הכוללות הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות • לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל ראש בראש נגד רשות ניירות ערך: ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב רשמי לחברי מליאת רשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את הוראות רשות ניירות ערך, הכוללות הוראה שמאפשרת לגופים החוץ-בנקאיים, המספקים שירותי תשלום ונמצאים תחת אחריות הרשות, להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות. סעדון מציין כי מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית". 

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה
אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

בתחילת המלחמה פרסם בנק ישראל מתווה שאפשר למערכת הבנקאית הלוואות בהיקף של עד 10 מיליארד שקל לעסקים קטנים, בריבית בנק ישראל פחות 1.5%. בנק ישראל קבע כי רק בנקים גדולים יכולים להעמיד את ההלוואות, בעוד הגופים החוץ-בנקאיים נשארו מאחור. בעקבות זאת המתווה גרר ביקורת רבה על-ידי גופים אלה, ותרעומת נשמעה גם מתוך ועדות הכנסת, בה תקפו את בנק ישראל.

כעת, המתח בין רשות ניירות ערך והגופים החוץ-בנקאיים אל מול בנק ישראל מגיע לסיבוב נוסף, אולם כפי הנראה בנק ישראל ייצא כשידו על התחתונה, והמליאה תאשר את המהלך.

סעדון מציין כי הבטחת התשואה מוגבלת כיום לבנקים בלבד, ואלה מוגבלים לרגולציה כבדה ולחובות נזילות על-ידי בנק ישראל ואגף הפיקוח על הבנקים. מנגד, גופים אחרים, שלא כפופים לבנק ישראל, אינם מחויבים לתנאים אלה, ולכן כספי המפקידים נחשפים לסיכון משמעותי.

סעדון ציין כי "אין חולק על כך שיש להמשיך ולעודד את התחרות עם המערכת הבנקאית וליצור כלים לחברות תשלומים שיסייעו להן בכך", אך מדגיש כי "אל להתעלם מהחובה לשמור על היציבות הפיננסית ולמזער את הסיכונים".

מנקודת המבט של רשות ניירות ערך, ההצעה של בנק ישראל מעלימה את היבט התחרות של החוק, שכן בנק היכול להתחייב על ריבית, יהיה עדיף על חברת תשלומים שאינה יכולה לעשות זאת.