בצל המלחמה: מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה ב־18% ביחס ל־2023

המשבר הכלכלי והירידה בעסקאות עם פרוץ המלחמה אילצו את משרדי עריכת הדין להדק חגורה ולעצור גיוסים • ואולם כיום מדווחים בענף על סימני התאוששות, בעיקר בתחומי הנדל"ן, חדלות פירעון ושוק ההון • בהייטק ההאטה נמשכת: "על כל משרה משפטית בחברה יש מאות מחפשי עבודה"

מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחלוף כמעט שמונה חודשים מאז החלה המלחמה, בשוק עריכת הדין רואים סימנים של התאוששות. המשבר הכלכלי אליו נקלע המשק הישראלי, שהחל עוד קודם לכן בשנת 2023, הביא להאטה כאשר מספר העסקאות בשוק ירד, משרדים רבים לא חילקו בונוסים, והעלאות השכר נדחו. כעת, בכירים במשרדים ובעלי חברות ייעוץ והשמה מתארים את השינוי שעבר התחום ואת החזרה לשגרה בצל המלחמה.

לשכת עורכי הדין פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים
מתקפת הסייבר על משרד גולדפרב גרוס זליגמן מסתבכת: "אותר גורם עוין ברשת"
היכונו לבליץ של ראיונות: ההחלטה שמטלטלת את פירמות עריכת הדין
הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים עורכי הדין ואיזה תחום הכי משתלם
ההאטה במשרדי עורכי הדין מגיעה גם לשותפים השכירים

"יש שינויים בביקוש"

שנת 2023 התאפיינה בירידה בהיקף גיוסי עורכי הדין לעומת השנה שקדמה לה, נוכח חוסר הוודאות. על־פי נתוני קודקס, חברת השמה גדולה בתחום המשפט, מתחילת 2024 עד סוף החודש הזה נרשמה עלייה מתונה בהיקף המשרות. "ראינו עלייה ממוצעת של כ־10% במספר המשרות הפתוחות ביחס לאותה תקופה אשתקד, בהובלת התחומים המסחריים, ליטיגציה, דיני עבודה, נדל"ן ועוד. לצד זה, אנחנו מזהים שמעסיקים פחות מתפשרים".

כמו כן, החל מתחילת השנה זיהו בקודקס עלייה של 18% במספר מחפשי העבודה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. העלייה נובעת, על־פי קודקס, בין היתר מצמצום תקנים להשארת מתמחים כעורכי דין במשרדים. "יש שינויים בביקוש ופרידה מעובדים בתחומים מסוימים, אך אין 'גלי פיטורים', וענף המשפט ממשיך להיות יציב, למרות המצב".

בקודקס הסבירו כי "שנת 2023 התאפיינה ב'הידוק חגורות' וירידה בהיקף גיוסי עורכי דין, בעיקר בתחומים כמו הייטק, שוק ההון ונדל"ן".

לדברי עו"ד דודי זלמנוביץ מייסד חברת GLawBAL, המייעצת לסקטור המשפטי, "מעטים המשרדים שקיצצו שכר או פיטרו כוח־אדם, ואלה היו בעיקר משרדים קטנים או עורכי דין בכירים. היו משרדים (בעיקר קטנים) שהשתמשו באופציית החל"ת בעיקר לצוות המטה. רואים עלייה בפניות של מועמדים להשמה, בהם אחוז גבוה של עורכי דין וותיקים". 

עו''ד דודי זלמנוביץ, מייסד GLawBAL / צילום: יוסי זמיר
 עו''ד דודי זלמנוביץ, מייסד GLawBAL / צילום: יוסי זמיר

זלמנוביץ מסביר כי בעוד שבתחילת המלחמה היה קיפאון מוחלט בביקושים של המעסיקים, מתחילת 2024 החלו ביקושים לכוח־אדם, שגדלו בשבועות האחרונים.

לדבריו, מאז תחילת השנה, התחומים בהם הייתה עלייה משמעותית בדרישה לעובדים הם "ליטיגציה ובפרט תחום חדלות הפירעון, תחומי המקרקעין ודיני העבודה. בשלב זה, בתחומי דיני החברות, ההייטק, קניין רוחני, מיזוגים ורכישות ושוק ההון, הגיוסים די הוקפאו". 

לדברי זלמנוביץ, מבחינת ביקושים והכנסות, יש להבחין בין החודשים אוקטובר-דצמבר 2023 לבין תחילת והמשך 2024. "בעוד בחודשי המלחמה הראשונים כל המשרדים חוו האטה מסיבות שונות, כגון סגירת בתי המשפט, סגירת השמיים, מילואים ארוכים של שותפים וכו'  - בתחילת 2024 והמשכה אנו רואים שיפור בתחומים מסוימים, הגם שישנם תחומים שנמצאים בקיפאון", אומר זלמנוביץ. לדבריו, בשוק ההון הייתה הקלה בהאטה, בהייטק ההאטה נמשכת, ובנדל"ן רואים ביקושים. 

לדבריו, "כבמשברי עבר, תחום דיני העבודה, שסבל מהאטה ערב המלחמה, זוכה לביקוש, בעיקר בשל העובדה שמעסיקים נדרשים להשפעות המלחמה על פיטורים, חל"ת וכדומה.

"כרגיל, עולם חדלות הפירעון והנשייה זוכה לביקוש, שילך ויגדל בוודאי לאור סביבת הריבית הגבוהה במשק וסגירת עסקים".

"תחושה של המתנה"

"יש תחושה של המתנה. כל המשק חווה את זה, וגם התחום שלנו", אומרת עו"ד ויויאן שלום, מייסדת A-one המתמחה בהשמה של עורכי דין. "כשפרצה המלחמה, המשרדים הגדולים הקפיאו את מרבית המשרות. באחד המשרדים ירד מספר המשרות מ־30 ל־3. מאז כמות המשרות נמצאת במגמת עלייה, אבל המצב לא חזר לרמה של ה־6 באוקטובר".

עו"ד שלום מוסיפה כי "ההייטק חווה נפילה חזקה כבר עם ההפיכה המשפטית. היום יש סטארט־אפים שרוצים לגייס, אבל במטרה להוריד עלויות של ייעוץ חיצוני. בתקופת בועת ההייטק היו יותר משרות מאשר מחפשי עבודה. כיום על כל משרה משפטית בחברת הייטק יש מאות מחפשי עבודה".

"לעומת זאת", היא אומרת, "הנדל"ן מתעורר, ויש גיוסים למשרדים ולחברות נדל"ן. גם לשוק ההון ולתחום המסחרי, אבל לא בהיקפים של לפני המלחמה.

"בנוסף, היו פיטורים שקטים בחודשים האחרונים של עורכי דין שהמשרד הרגיש שהם ממילא לא היו מספיק טובים, בעיקר שותפים צעירים או עורכי דין. היום כבר אין פיטורים".

איפה העבודה גדלה?

עו"ד ליאור אבירם, שותף מנהל של משרד שבלת, מספר כי "בסוף השנה ובתחילת השנה הזאת התחלנו לראות יציאה סקטוריאלית מההלם. בנדל"ן ראינו התאוששות במכירת דירות וגם בעסקאות באופן כללי.

"מה שלא חזר למצב של לפני המלחמה ולא לפני ההפיכה המשטרית הן חברות הסטארט־אפ, להבדיל מהחברות הגדולות. ההייטק חווה משבר שהשפיע על כמות העבודה של גיוסים והשקעות. יחד עם זאת, בתחום עריכת הדין, אם נעשות עסקאות במחירים נמוכים יותר, ואם מוכרים חברות כי אין ברירה - אז יש עבודה". כך גם ביחס לחברות שחוות קשיים וצורכות שירותים משפטיים. 

עו''ד ליאור אבירם, שותף מנהל של משרד שבלת / צילום: אורן דאי
 עו''ד ליאור אבירם, שותף מנהל של משרד שבלת / צילום: אורן דאי

לדבריו, בחברות הטכנולוגיה הגדולות יש עלייה. "הן נהנות מזה שהשוק גלובלי, העלייה בשער הדולר לטובתן, השווקים בעולם התאוששו, האווירה העסקית היא של העולם, והיא אופטימית".

גם תחום הרגולציה במשרד שבלת חווה עלייה בכמות העבודה. "יש לנו די הרבה תעשיות יצוא ביטחוני. יש פריחה אל מול המלחמה שלנו, ובאוקראינה בכל הנוגע בדיני סחר בינלאומי ודיני יבוא־יצוא. תחום נוסף שנמצא בעלייה הוא רגולציה בתחום ה־AI".

עו"ד אמיר חן, השותף המנהל של משרד פישר (FBC), מתאר התאוששות בכל התחומים. "בתחום הנדל"ן יש התעניינות של יהדות חו"ל בחברות ובעסקאות נדל"ן. קצב סגירת העסקאות מבחינת הצדדים נעשה מהיר יותר".

חן מוסיף כי "בגלל שאנחנו בתוך מלחמה, והמצב הפוליטי לא יציב, אנחנו מתנהלים בשיקול־דעת וביתר זהירות". לדבריו, "הקליטה נעשית בצורה מדודה, אך אנחנו ממשיכים בה כל העת. במקביל, יש אלינו לא מעט פניות של אנשים להצטרף, ואנחנו בוחנים אותן".

לדברי עו"ד מיקי ברנע, השותף המנהל של משרד ברנע ג'פה לנדה, "שנת 2023 הייתה מורכבת. היא התחילה בצל ההפיכה המשפטית, הריבית הגבוהה והירידה הכללית בעולם בהיקפי העסקאות". הוא מסביר כי שיחות השכר נדחו לסוף פברואר, אך המשרד כן העלה שכר, אם כי לא באותה מידה כמו בעבר. גם בונוסים חולקו. באשר ליציאה מההאטה בעבודה הוא אומר כי "רואים התחזקות בעסקאות מיזוגים ורכישות. כעת, באמצע הרבעון השני של השנה, אנחנו קרובים לעסקים כרגיל. אי־הוודאות נותרה גדולה ומאיימת".

עו''ד מיקי ברנע, שותף מנהל של משרד ברנע ג'פה לנדה / צילום: נמרוד גליקמן
 עו''ד מיקי ברנע, שותף מנהל של משרד ברנע ג'פה לנדה / צילום: נמרוד גליקמן

לדבריו תחום הנדל"ן "לא היה בשיאו גם לפני המלחמה בגלל שיעורי הריביות. המלחמה הוסיפה על זה, אבל כעת הצפי להתאוששות. במחלקת שוק הון לא היו הנפקות, אבל העבודה נמשכת".

"פריחה בתהליכי מיזוג"

בדצמבר דיווחנו על שורת משרדי עורכי דין שביצעו מיזוגים קטנים להרחבת הפעילות, למרות המלחמה. כך היה במשרד נשיץ ברנדס אמיר, שמיזג את משרד כהן וילצ'יק הוותיק בתחום הנדל"ן. גם פירון צירפו שותפים בתחום המסחרי ונדל"ן. במשרד ש. הורוביץ הקימו מחלקות קריפטו ובינה מלאכותית, ובמשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו חיזקו את מחלקת ההייטק.

"יש פריחה בתהליכי המיזוג", אומר עו"ד זהר פישר, מייסד רובוס העוסקת במיזוגים. "כמות תהליכי המיזוג שיש היום היא שוות־ערך לשיא שהיה חצי שנה לאחר פרוץ הקורונה. זה קשור לתהליך השמדת הערך שמתרחש במשק, שהחל עם הרפורמה המשפטית והמשיך עם המלחמה, וגורם להבנה שעדיף או להצטרף לפלטפורמה גדולה וחזקה, או להתמקד במספר מצומצם של תחומים".

גם זלמנוביץ מדווח על עלייה בביקוש למיזוגים. "משבר היא התקופה הפורה ביותר של מיזוגים, אך גם מביאה מחלוקות. העיסוק שלנו בגישורים ובוררויות בין שותפים עלה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, אך לא פחות מזה הביקושים למיזוגים. כך קיימים אצלנו ביקושים גבוהים מאוד למשרדים בתחומי חדלות הפירעון ודיני עבודה, ליטיגציה מסחרית ומקרקעין ובעיקר התחדשות עירונית".