טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות • וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה • השבוע בביומד

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock
ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו וצפוי להימשך עד סוף השבוע. הכנס נחשב לזה בו מוצגות תוצאות הניסויים המובילים בתחום הסרטן, על-ידי חברות גדולות וסטארט-אפים כאחד. שני ימי הכנס הראשונים כבר סיפקו כמה כותרות משמעותיות. 

מה הוביל לצלילה ואז לנסיקה במניית קומפיוג'ן השבוע?
טיפול בסרטן באמצעות חיידקי המעי הצליח בניסוי קליני ראשון

חברת נוברטיס השוותה את Scemblix, הטיפול החדש שלה בלוקמיה מסוג CML, לתרופה הקיימת שלה גליבק, שכבר יש לה גרסאות גנריות וגם מתחרים לא-נגריים על אותו המנגנון. גליבק עשתה מהפכה בתחום ה-CML, והיום תוחלת החיים של מי שמגיבים היטב לטיפול בה יכולה להיות דומה לאוכלוסייה הכללית נטולת הסרטן. זהו חלום בתחום הסרטן - להפוך את המחלה הקטלנית לכרונית.

אבל מסתבר שיש חלום עוד יותר גדול - שהטיפול במחלה הכרונית גם יעיק כמה שפחות על חיי היום-יום. כיום 25% מהמטופלים לא עומדים בתופעות הלוואי ומפסיקים את הטיפול. סקמבליקס תוכן כדי להיות אופציה יותר בטוחה ונעימה, ולמרות שגם למוצר זה יש תופעות לוואי, רובן קלות יותר מהחלופה הקיימת.

המוצר כבר קיבל אישור מותנה לשימוש בחולים שמיצו את האפשרויות האחרות, כקו טיפול שלישי, אך כעת הוא נבדק כקו טיפול ראשון, שוק הרבה יותר גדול. החשש הוא שהרופאים כל-כך התרגלו להשתמש בגליבק, שהם יהססו לעבור לתרופה אחרת, שלא הכול ידוע לגביה. בכל זאת, בית ההשקעות ג'פריז העריך כי ההכנסות השנתיות מן התרופות עשויות להגיע ל-4.5 מיליארד דולר בשיא. התוצאות הקליניות הנוכחיות הנוכחיות מתפרסמות אחרי 48 שבועות טיפול, והחברה מחכה כעת לראות אם ההבדל נשמר אחרי 96 שבועות.

בתחום המאוד מסקרן של סרטן ריאות, חברת פייזר חיזקה את מעמדו של המוצר שלה לורברנה (Lorberna) לטיפול בסרטן ריאות מסוג ALK-positive NSCLC. המוצר אושר ב-2021 על בסיס השוואה עם המוצר XALKOTI, גם הוא של פייזר, אשר הפטנט עליו צפוי לפוג בשנים הקרובות. כעת אחרי שלוש שנים, השוואה נוספת מראה על המשך התועלת לתרופה החדשה יותר. 60% מהמטופלים היו עדיין בחיים ללא החמרה במחלה חמש שנים לאחר הטיפול, לעומת 8% מהמטופלים בתרופה המקורית. השיפור היה מובחן בעיקר אצל חולים שהגיעו לניסוי עם גרורות למוח, ונראה כי התרופה מצליחה לשלוט בהתפתחותן של הגרורות. תוצאות המוצר נחשבות חסרות תקדים בסוג קשה זה של סרטן.

בעוד שתי אלה נחשבות להצלחות ברורות, חברת גיליאד פרסמה תוצאות לא טובות בתרופה Trodelvy, נוגדן המשולב בתרופה (קטגוריה שדווקא נחשבה למעניינת מאוד בכנס השנה) בטיפול בסרטן שלפוחית השתן. בינואר השנה החברה פרסמה תוצאות לא מלהיבות בטיפול באותו המוצר בסרטן ריאות, והתוצאות החדשות והמאכזבות הגיעו בעודה מנסה להסביר למשתתפי ASCO מדוע בסרטן הריאות התוצאות שלה טובות יותר מכפי ששוער. המוצר כבר בהצלחה בתחם של סרטן השד, עבור חולות שאינן מגיבות לטיפולים אחרים, ובשנת 2023 הוא רשם הכנסות כוללות של 1.1 מיליארד דולר.

Trodelvy כבר קיבל אישור מותנה לטיפול בסרטן שלפוחית השתן כקו שני, וייתכן כי התוצאות הללו יסכנו את האישור הזה. הצרות של Trodelvy הן מכה לעסקי הסרטן של גיליאד, תחום בו עשתה החברה רכישות גדולות שלא כולן הצדיקו את עצמן. את החברה שפיתחה את Trodlevy, רכשה גילאד ב-21 מיליארד דולר, ולמרות הצלחתו בסרטן השד, היא כבר ביצעה בגינו מחיקות בדוחותיה בהיקפים של מיליארדי דולרים.

התוצאות הללו עושות בעיות גם לגישת האישורים המותנים של ה-FDA, שתפסה תאוצה בשנים האחרונות אך לאחרונה כמה מוצרים שאושרו אכזבו בהמשך בניסויים אחרי אישור, ויצאו מן השוק.

בתחום כלכלת הבריאות בסרטן, חדשות פחות טובות הגיעו מניסוי שהראה כי סוג הביטוח שיש לחולה יכול להשפיע על הסיכוי למות מסרטן. בניסוי השתתפו מחלימים מסרטן, ונמצא כי אלה שבוטחו בביטוח בריאות עם השתתפות עצמית גבוהה, היו בסיכון גבוה משמעותית לתמותה, הן באופן כללי והן מסרטן. ביטוח עם השתתפות עצמית גבוהה מאוד, ברמה של אלפי דולים למשפחה לשנה להשתתפות העצמית לבדה, הפך נפוץ יותר בארה"ב בעיקר עבור מי שבוטחו אחרי שכבר אובחנה אצלם מחלה. נראה כי המטופלים בביטוח מסוג זה מהססים להגיע לרופאים, עד שמאוחר מדי. הממצא הזה היה נכון גם כאשר הוא נבדק בחולים עם השכלה גבוהה, ובקבוצות אתניות שלרוב נפגעות פחות מחוסר שוויון ברפואה בארה"ב. החוקרים קוראים לעידוד פוליסות ביטוח עם השתתפות עצמית נמוכה למחלימים מסרטן.

בזווית הישראלית נציין את חברת מיינד יו, שהראתה כי מוצר הבינה המלאכותית שלה MyEleanor הצליח לשפר את ההיענות לבדיקות סקר בקולונוסקופיה, באזור מאותגר סוציו-דמוגרפית בניו יורק.

הצלחה לפרפל ביוטק בניסוי במוצר שחזר מחברת מרק

חברת פרפל ביוטק (Purple Biotech) הישראלית פרסמה ב-ASCO תוצאות של ניסוי שלב II בטיפול במוצר CM24 כקו טיפול שני בסרטן לבלב עם גרורות. מדובר במוצר האימונותרפי שפותח במקור על-ידי חברת CCAM, שהוקמה על-ידי ד"ר גל מרקל, היום מנהל מרכז דוידוף לסרטן בבית החולים בילינסון.

סיקאם נמכרה ב-2015 לחברת מרק האמריקאית תמורת 95 מיליון דולר ופוטנציאל לתשלומי אבני-דרך. אולם מרק בחרה להפסיק את פיתוח המוצר מסיבותיה שלה. פרפל ביוטק, שעוד נקראה אז "כיטוב", רכשה את המוצר ממרק, והוא כעת אחד משלושה מוצרים שהיא מפתחת בתחום הסרטן. מרקל, מייסד סיקאם כאמור, גויס כיועץ מדעי לחברה.

מנכ"ל פרפל ביוטק, גיל עפרון, מסביר כי החברה בחרה לבצע ניסוי עם קבוצת ביקורת אמיתית, ולא תוך השוואה לקבוצת ביקורת היסטורית, למרות שקשה לעשות זאת כשמדובר במוצרים מוקדמים בתחום הסרטן. הנסוי כלל ארבע זרועות, שתי קבוצות ניסוי ושתי קבוצות ביקורת שונות, כאשר כל קבוצת ניסוי השוותה לקבוצת ביקורת אחרת.

התוצאות שפורסמו כעת הן מתוך אחת ההשוואות הללו, שבה כבר הצטברו מספיק נתונים: השוואה של CM24 יחד עם אימונותרפיה מסוג PD1 ועם סטנדרט הטיפול הכיימותרפי, לסטנדרט הטיפול הכימותרפי בלבד. ההשוואה הזו בוצעה בחולים שכבר נכשלו בטיפול אחד באימונותרפיה, כאשר ההערכה של פרפל הייתה כי בשילוב המוצר שלה, גם האימונותרפיה מסוג PD1 תפעל טוב יותר.

בניסוי של החולים בזרוע הטיפול שרדו 7.72 חודשים, לעומת 5.62 חודשים לקבוצת הביקורת. לאחר שישה חודשים, 53% מהחולים היו עדיין בחיים, לעומת 39% מקבוצת הביקורת. אלה היו המשתנים העיקריים בניסוי, כאשר משתנים משניים היו שרידות ללא התקדמות המחלה לאחר שלושה חודשים (60% לעומת 47%) ואחרי שישה חודשים (19% לעומת 10%).

בעקבות ההודעה עלתה היום  (א') מניית פרפל ביוטק  במסחר בתל אביב ב24%, והחברה נסחרת לפי שווי של 95 מיליון שקל. החברה נסחרת גם בנאסד"ק, והמניה צפויה להגיב להודעה במסחר מחר.

המוצר השני של החברה, שנרכש מחברת נובוטיר, עומד להיכנס לשלב השני של הניסויים הקליניים בסרטן ראש וצוואר. מוצר נוסף שנרכש בשנה שעברה יחל בניסויים קליניים ב2026.

אישור לחיסון ה-RSV של מודרנה

השבוע התרחשו בתחום הביומד גם אירועים שלא קשורים בסרטן. כך למשל, חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה. מדובר בחיסון מבוסס RNA למחלת הנשימה RSV. זה היה צעד מתבקש אחרי החיסון לקורונה, וגם לפייזר יש חיסון כזה. שתיהן מתחרות בחיסון של GSK, שכרגע מוביל את השוק.

מבחינת מודרנה, מדובר בעיקר בהוכחה שהחיסון שלה לקורונה לא היה אירוע חד-פעמי, אלא שטכנולוגיית חיסוני ה-RNA שלה יכולה לייצר אוסף של מוצרים בתחום המחלות הזיהומיות ובשאיפה גם מעבר לו.

מאז השיא במניה שנרשם בתקופת הקורונה, איבדה מניית מודרנה  כ-69% מערכה, אם כי עדיין מדובר בעלייה של 713% בחמש השנים האחרונות. החברה נסחרת לפי שווי של 54 מיליארד דולר.

בנוסף ל-RSV, לחברה יש בצנרת הפיתוח גם חיסונים לשפעת, לאיידס, למחלת ליים, לזיקה ולמחלות נוספות, וכן חיסונית תרופתיים שאמורים לעזור בטיפול בסרטן.