שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי

"ברקשייר ממשיכה להחזיק בחברות יפניות שפועלות באופן מגוון מאוד, במידה מסוימת בדומה לברקשייר עצמה", כתב באפט לאחרונה • לדבריו אותן חברות "נוקטות מדיניות ידידותית לבעלי המניות שעדיפה על זו הנהוגה בארה"ב" • זו התשואה שהניבו לו ה-5 בשנה האחרונה

וורן באפט / צילום: Reuters
וורן באפט / צילום: Reuters

מדד המניות היפני ניקיי 225 נסחר קרוב לרמות השיא שלו, אליהן הגיע מוקדם יותר השנה, לאחר שזינק ב-20.8% בשנה האחרונה והשלים עלייה של 86.4% בחמש שנים.

הנתונים נחשפים: האח הקטן והתנודתי של S&P 500 סוחף את שוק הקרנות 
וול סטריט תזנק לשיא חדש בקיץ? מה אפשר ללמוד מההיסטוריה 

אחד הנהנים מהראלי במדד הוא המשקיע האגדי וורן באפט - שבחמש השנים האחרונות שם דגש על השקעות בשוק היפני. למעשה, ברקשייר האת'וויי, חברת ההחזקות שבשליטתו, מחזיקה יותר מניות יפניות מאשר מניות של כל מדינה אחרת למעט ארה"ב. ההחזקות שלה ביפן הן בחברות ענק בעלות פעילות נרחבת בסגמנטי תעשייה שונים.

בניתוח מלפני שנה שבו ניסו להסביר מדוע באפט מחבב את שוק המניות היפני, ציינו בוול סטריט ג'ורנל בין היתר את השיפור בממשל התאגידי בחברות במדינה, כולל עלייה באקטיביזם של בעלי מניות שמובילה לגידול בתשואות, וכן שיא בהחזר למשקיעים מרכישה עצמית של מניות ומחלוקת דיבידנדים.

כעבור מספר חודשים, בנובמבר שעבר כשהשוק ביפן שבר שיא של 33 שנים (ומאז עלה עוד), נכתב שם כי רווחי החברות היפניות ממשיכים לצמוח. באותה עת ברקשייר האת'וויי גייסה מאות מיליוני דולרים נוספים באיגרות חוב שנקובות ב-ין יפני, מה שהתפרש כאפשרות להגדלת השקעות בשוק המקומי וכגידור סיכוני מטבע בהשקעה בו. לפני חודשיים דיווח בלומברג שברקשייר תמכור אג"ח ביפן ותגדיל את השקעותיה במניות.

לא תעלה מעל החזקה של 9.9% בשום מניה

"ברקשייר ממשיכה להחזיק בחמש חברות יפניות שפועלות באופן מגוון מאוד, במידה מסוימת בדומה לפעילות של ברקשייר עצמה", כתב באפט במכתבו השנתי למשקיעים מוקדם יותר השנה. "בשנה שעברה הגדלנו את ההחזקות בכל חמש החברות, לאחר שגרג אייבל (בכיר בברקשייר ומי שצפוי לרשת את באפט בתפקיד המנכ"ל, ש.ח.ו) ואני נסענו לטוקיו ונפגשנו עם ההנהלות שלהן".

באפט ציין במכתב שברקשייר מחזיקה כ-9% בכל אחת מחמש המניות, ולא צפויה לעלות להחזקה של מעל 9.9% באף אחת מהן. הוא דיווח למשקיעים שהחברה שילמה סכום מצטבר של 1.6 טריליון ין על ההחזקות היפניות, ושוויין בזמן פרסום המכתב היה 2.9 טריליון ין; בשל היחלשות הין התשואה הדולרית (על הנייר) הייתה בסך 61%, או 8 מיליארד דולר. לדברי באפט, "כל חמש החברות נוקטות מדיניות ידידותית לבעלי המניות, שעדיפה על זו הנהוגה בארה"ב".

נציין שהשיאים בשוק ההון היפני מגיעים דווקא כשהכלכלה שם מתכווצת - לדוגמה, ברבעון הראשון של השנה התמ"ג ירד ב-0.5% (קצב שנתי של 2%), אחרי עלייה של 0.4% רבעון קודם לכן. אם בעבר הכלכלה היפנית הייתה השלישית בגודלה בעולם, הרי שגרמניה עקפה אותה לראשונה זה עשורים.

במרץ העלה הבנק המרכזי את הריבית ביפן אחרי 17 שנה, ואחרי שנים בהן הייתה שלילית. השבוע בסקירה של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, נכתב שהמסחר הקמעונאי ביפן עלה באפריל מעל הצפי, בזמן שהייצור התעשייתי ירד. אינפלציית הליבה (מדד מוביל לאינפלציה כולה) עלתה ב-1.9% שנה אחורה, כך שהיא נמוכה עדיין מהיעד - מה שלהערכתם מוריד לחץ להעלאת ריבית. עוד ציינו בלידר כי המדינה רכשה באפריל-מאי מט"ח כדי לתמוך במטבע ה-ין.

אלו הן חמש החברות היפניות של ברקשייר האת'וויי והתשואות שהניבו בשנה האחרונה - כולן גבוהות משמעותית מתשואת מדד הייחוס:

Itochu

פעילות: תאגיד יפני העוסק בעיקר במסחר במגוון תחומי פעילות בהם טקסטיל, מכונות, כימיקלים, מתכות, אנרגיה, מזון ועוד
שווי שוק: 11.9 טריליון ין (נסחרת מעבר לדלפק בארה"ב בשווי 68.1 מיליארד דולר)
תשואה בשנה האחרונה: 49% +

בשנת הכספים האחרונה החברה דיווחה על רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בסך כ-802 מיליארד ין, גידול של 1.3% משנה קודמת. החברה ציינה שתמשיך לחלק דיבידנד ולרכוש מניות של עצמה.

Marubeni

פעילות: החברה עוסקת בעיקר ביבוא, יצוא ומסחר ופועלת בשישה תחומי פעילות, כולל ייצור ושיווק מזון, אנרגיה ומתכות, ציוד תחבורה ועוד
שווי שוק: 5.2 טריליון ין (נסחרת מעבר לדלפק בארה"ב בשווי 32.8 מיליארד דולר)
תשואה בשנה האחרונה: 47.5% +

בשנת הכספים שהסתיימה בחודש מרץ, הכנסות ורווחי החברה ירדו לעומת שנה קודמת. החברה צופה צמיחה בהכנסות השנה, לצד עוד ירידה ברווח אך גידול בתזרים, כשבמקביל היא הודיעה על הגדלת היקף הדיבידנד.

מיצובישי

פעילות: חברת ענק יפנית העוסקת בעיקר בתחומי התחבורה, האנרגיה, האלקטרוניקה והתעשייה
שווי שוק: 14 טריליון ין (נסחרת מעבר לדלפק בארה"ב בשווי 86.6 מיליארד דולר)
תשואה בשנה האחרונה: 68.4% +

שנת הכספים האחרונה הסתיימה עם עלייה בהכנסות ל-964 מיליארד ין, אם כי התחזית לשנה הנוכחית היא ל-950 מיליארד ין. מיצובישי הדגישה שהיא מגדילה את גובה הדיבידנד, ויחד עם הרכישות העצמיות ההחזר למשקיעים יישאר דומה.

תצוגת רכב של מיצובישי, מהחזקות ברקשייר האת'וויי ביפן / צילום: Reuters, Dennis Van Tine
 תצוגת רכב של מיצובישי, מהחזקות ברקשייר האת'וויי ביפן / צילום: Reuters, Dennis Van Tine

Mitsui

פעילות: חברה הפועלת במספר סגמנטי פעילות, בהם מתכות, תשתיות, מיכון ועוד
שווי שוק: 12.2 טריליון ין (נסחרת מעבר לדלפק בארה"ב ב-76.3 מיליארד דולר)
תשואה בשנה האחרונה: 71.5% +

בשנה שהסתיימה בחודש מרץ הכנסות ורווחי החברה ירדו, אך תשואת הדיבידנד שלה עלתה ביחס לשנה קודמת, והחברה מצפה להמשיך ולהעלות אותה.

סומיטומו

פעילות: חברה העוסקת בתחומים שונים כגון מוצרי מתכות, תחבורה ובנייה (כולל בניית אוניות וכלי תחבורה שונים), אנרגיה ועסקי המדיה
שווי שוק: 5.1 טריליון ין (נסחרת מעבר לדלפק בארה"ב ב-31.9 מיליארד דולר)
תשואה בשנה האחרונה: 50.1% +

רווחי החברה ירדו בשנת הכספים האחרונה בשל מה שהוסבר כהשפעות חד-פעמיות במספר פרויקטים וירידה במחירי האנרגיה. גם סומיטומו הודיעה למשקיעים שבכוונתה להגדיל את גובה הדיבידנד שתחלק השנה.