סין רוצה תפקיד משמעותי יותר במזרח התיכון. אבל לא משמעותי מדי

ארה"ב סופגת אש על תמיכתה בישראל במלחמה בעזה, וסין רואה בכך הזדמנות • אך השפעתה של וושינגטון עדיין מכרעת

נשיא סין, שי ג'ינפינג, ומנהיגי מדינות ערביות בבייג'ינג / צילום: Reuters, Kyodo
נשיא סין, שי ג'ינפינג, ומנהיגי מדינות ערביות בבייג'ינג / צילום: Reuters, Kyodo

השבוע ביקשה סין להציג עצמה כמעצמה עולמית ידידותית יותר לממשלות במזרח התיכון. עם זאת, חוסר הרצון של בייג'ין להציע נוכחות ביטחונית מגביל את השפעתה באזור.

כך הבחירות באיחוד האירופי עשויות להשפיע על המדיניות שלו כלפי ישראל
מיתוג מחודש וייצור מקומי: כך ינסו הסינים לעקוף את מגבלות היצוא לאירופה

מנהיג סין, שי ג'ינפינג, אירח ביום חמישי בכירים ממדינות ערב - לרבות מנהיגי מצרים ואיחוד האמירויות הערביות - לוועידה של מדינות ערב וסין בבייג'ין. ממשל ביידן מתמודד כעת עם ביקורת פנימית ובינלאומית קשה על אופן טיפולו במלחמה בעזה, וסין רואה בכך הזדמנות לקדם את מותג מדיניות החוץ שלה בפני מנהיגים באזור. 

אך למרות המכות שסופגת ארה"ב בשל תמיכתה בישראל, הוכיחה המלחמה בעזה שוושינגטון נותרה המעצמה הזרה הבולטת במזרח התיכון. בייג'ין, שתיווכה לפני שנה בהסכם משמעותי בין איראן לסעודיה, נותרה מחוץ למשא ומתן על הפסקת אש בעזה, ולא התערבה כאשר נתיב סחר חיוני דרך הים האדום החל נעשה יעד למטחי אש. 

הכלי העיקרי של סין להשגת עוצמה היה נכונות להשקיע, במיוחד במגזר האנרגיה. והיא הפיקה תועלת מלהיטותו של העולם ערבי להשתמש ביחסיו איתה כמנוף נגד וושינגטון - באופן שעורר לעתים קרובות את תסכולם של מנהיגים באזור. 

בפתיחת הוועידה ביום חמישי בין סין לליגה הערבית בת 22 המדינות, ניצל שי את הנאום המרכזי שלו כדי להדגיש את עמדתו בנוגע למלחמה בעזה. הוא גם הזכיר את קשרי הסחר ארוכי-השנים לאורך דרך המשי העתיקה, והבטיח לעזור לאורחיו להאיץ את הפיתוח הכלכלי ולהביא שלום לאזור.

"בעולם סוער זה, יחסי שלום מגיעים מכבוד הדדי, ומביטחון בר-קיימא המושתת על הגינות וצדק", אמר שי, וחזר על תמיכתה של סין בוועידת שלום בינלאומית, שתסיים את המלחמה בעזה, ובהקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצידה של ישראל. "הצדק לא צריך להיעדר לנצח. על המחויבות לפתרון שתי המדינות להישאר איתנה", אמר.

להרגיע את המתיחות

סין הולכת וממקמת את עצמה ככוח מיטיב בענייני המזרח התיכון, כזה הפועל באחריות בניסיון להרגיע את המתיחות האזורית - בניגוד לארה"ב ומעצמות מערביות אחרות, שבייג'ין מאשימה אותן בהחמרת הסכסוכים המקומיים.

מאז פרוץ המלחמה בעזה בשנה שעברה, נטו גורמים רשמיים בסין יותר לנטילת תפקיד זה, והעצימו את ההסברה הדיפלומטית לעולם הערבי. 

התרעומת במזרח התיכון על תמיכתה של וושינגטון בישראל מספקת לסין הזדמנות להעמיק את הקשרים עם מדינות באזור שהן שותפות של ארה"ב בדרך כלל, כמו מצרים ואיחוד האמירויות הערביות, אומרים אנליסטים. השאלה היא כמה רחוק מוכנה סין ללכת, ואילו סיכונים היא מוכנה ליטול, כדי להפעיל את השפעתה. 

בייג'ין לא גילתה עניין של ממש בהזזת וושינגטון מן האזור ככוח מדיני וביטחוני, אמר סטיבן רייט, פרופסור חבר ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת חמד בן ח'ליפה בקטאר. "היא עוסקת יותר בכלכלה, ובאג'נדה של מתן עדיפות לפיתוח", אמר. 

היעדר תגובה צבאית סינית להתקפות של המורדים החות'ים בתימן על ספינות בים האדום הדגיש את העובדה שבייג'ין לא תחליף את וושינגטון כערובה ביטחונית במזרח התיכון. ארה"ב, לעומת זאת, פתחה בשורה של תקיפות אוויריות נגד החות'ים בתגובה להתקפותיהם. 

סין היא "מעצמה גדולה באזור, אך מסוג שונה מאשר ארה"ב", אמר דון מרפי, פרופ' חבר ב-National War College בוושינגטון. "עבור סין, אחת התכונות החזקות ביותר שלה כמעצמה גדולה היא העובדה שיש לה יחסים חיוביים עם כל המדינות" במזרח התיכון.

הגישה הזו לא עבדה טוב בישראל כפי שאולי קיוותה בייג'ין, לדברי ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel, ארגון המספק ייעוץ לממסד הביטחוני הלאומי ולמקבלי ההחלטות בישראל. בעוד שהתגובה האמריקאית למתקפות ים סוף "הראתה את יכולתה של ארה"ב לגבות את בעלות בריתה, לגייס כוחות במהירות ולהשיג תוצאות", חשפה התגובה הסינית את המגבלות על כוחה של בייג'ין, אמר גולוב.

בנאומו ביום חמישי, הכפיל שי את ההבטחות לשיתוף פעולה כלכלי עם מדינות ערב, לרבות השקעות באנרגיה, בפיננסים, בביטחון תזונתי ובבינה מלאכותית - דרך "יוזמת החגורה והדרך" לפיתוח תשתית סחר גלובלית, המזוהה עימו.

שי גם התחייב לתרום 500 מיליון יואן סיני, או כ-69 מיליון דולר, לתמיכה במאמצים הומניטריים ובשיקום שלאחר המלחמה בעזה, נוסף על חבילה של 100 מיליון יואן סיני שהתחייבה סין לתרום קודם לכן. 

מדינות ערב מחשיבות יחד את סין כשותפת הסחר העיקרית שלהן, עם סחר דו-כיווני שהגיע ל-398 מיליארד דולר ב-2023, עלייה מ-36.7 מיליארד דולר ב-2004, על פי התקשורת הממלכתית הסינית. כל 22 חברי הליגה הערבית חתמו על הסכמים לשיתוף פעולה עם בייג'ין ב"יוזמת החגורה והדרך". 

בשנים האחרונות התרחבו השאיפות של בייג'ין בנוגע לעולם הערבי אל מעבר לסחר. נוסף על תיווך בחידוש היחסים המפתיע בין ערב הסעודית לאיראן ב-2023, חיזרו גורמים רשמיים בסין אחרי מדינות בעלות רוב מוסלמי במזרח התיכון, כדי למתן את הביקורת הבינלאומית על מאמצי המפלגה הקומוניסטית לאלץ מיעוטים מוסלמיים להיטמע באזור הצפון-מערבי של שינג'יאנג. 

לאחרונה, באפריל, אירחה בייג'ין נציגים מקבוצות פלסטיניות יריבות, מארגון הטרור האסלאמיסטי הנוקשה חמאס ומהפת"ח, החילוני ברובו, לשיחות על פיוס אפשרי. באותה עת, דובר משרד החוץ הסיני אמר כי שתי הקבוצות הביעו רצון ליישר את ההדורים ולהמשיך בדיאלוג ביניהן להשגת אחדות פלסטינית. 

הפגישה לא הניבה התקדמות, וסין הייתה האחרונה בסדרה של מתווכים שלא נחלו הצלחה בנושא הפיוס הפלסטיני, לרבות רוסיה. 

עובדים על פתרון לעזה

שי עצמו נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביום רביעי, ושני המנהיגים הסכימו לעבוד יחד כדי למצוא פתרון למצב בעזה. ביקורו של א-סיסי בבייג'ין מגיע על רקע קשרים מתוחים בין מצרים וישראל בעקבות המתקפה הצבאית של האחרונה נגד העיר רפיח שבדרום עזה. קהיר שוקלת להחליש את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל, לאחר שאותתה כי תצטרף לתביעה של דרום אפריקה, המאשימה את ישראל ברצח עם.

בעקבות הוועידה ביום חמישי, פרסמו סין והליגה הערבית הצהרה משותפת הקוראת להפסקת אש בעזה, הביעו תמיכה ביישום "פתרון שתי המדינות" לפתרון הסוגייה הפלסטינית, ומתחו ביקורת על ארה"ב על חסימת הניסיונות לתת לפלסטינים חברות מלאה באו"ם. 

מומחים למדיניות החוץ הסינית אומרים שהמחוות הדיפלומטיות של בייג'ין כלפי עזה עוזרות להגביר את תדמיתה כמעצמה גלובלית אחראית, אם כי מאמצים כאלה לא סייעו בפתרון הסכסוך בן עשרות השנים בין ישראל לפלסטינים. 

"בנוגע למלחמת ישראל-חמאס, אני חושב שההערכה של סין היא, שגם אם הם יפעילו לחץ על ישראל או על חמאס או על איראן, לא תהיה להם היכולת להשפיע בפועל על אירועים בשטח", אמר מרפי מ-National War College.

בתדרוך ביום שני הציג דנג לי, סגן שר החוץ הסיני, את גישת האי-התערבות של בייג'ין לקראת הוועידה השבוע. בייג'ין מאמינה ש"האדונים של המזרח התיכון הם האנשים החיים באזור הזה, והבעיות של האזור הזה חייבות להיפתר על ידי האנשים החיים באזור הזה", אמר דנג.