"אמדוקס היא חברת ההייטק היחידה בשדרות. אנחנו כאן 22 שנה, גדלנו עם העיר"

מיכל פרנק, יועצת בכירה במנהלת תקומה והראל גבעון, מנכ"ל אמדוקס ישראל השתתפו בפאנל בוועידת הדרום לעסקים של גלובס • הם שוחחו על מרכז הפיתוח שמתכננת מינהלת התקומה בשדרות, ועל המשמעות הכלכלית של הבאת חברות הייטק נוספות לדרום

"צריך לדאוג לאנשים לוודאות לגבי העתיד ולקורת גג. תעסוקה מטרידה את כולנו כדי להביא למימוש עצמי וגם לביטחון כלכלי, אבל אנשי העוטף עוד לא שם כי מרביתם עוד טרודים בבסיס של פירמידת מאסלו", כך אמרה מיכל פרנק, יועצת בכירה במנהלת תקומה, לשעבר מנכ"לית משרד התחבורה בוועידת הדרום לעסקים של גלובס.

ועידת הדרום לעסקים |יו"ר בנק הפועלים: קרן תקומה של הבנק כבר השקיעה 40 מיליון שקל בדרום
ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה הכריז על הקמת קרן השקעות בתחומי אג־טק, פודטק וקיימות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים: "השפעה אדירה על חבל תקומה"
ועידת הדרום לעסקים | עופרה שטראוס: "היום שאחרי שאנחנו דורשים מהממשלה - מתחיל עכשיו"

את הדברים אמרה פרנק לאסף גלעד, עורך מדור ההייטק של גלובס, בפאנל משותף עם הראל גבעון מנכ"ל אמדוקס ישראל, שעסק בתפקיד הכלכלה וההייטק בתקומת הדרום. 

עוד אמרה פרנק כי "אנחנו רוצים לראות השקעה בכלכלה, בעסקים ובמנועי צמיחה בדרום, כדי שבתום חמש שנים הוא לא יצטרך להסתמך עוד על הקלות והטבות ממשלתיות אלא שיהיה תחרותי, ירוק, קרוב, בעל אוכלוסיה חזקה כשמעל ל-30% הם אקדמאים".

הראל גבעון, מנכ"ל אמדוקס ישראל שמחזיקה מרכז פיתוח בשדרות אמר כי העבודה בשדרות משתלמת. "לחברה יש ערכים שהיא רוצה לקדם. ה-ROI שלנו הוא כלכלי אבל לא רק. אמדוקס נמצאת בשדרות 22 שנה וגדלנו עם העיר. הפריסה של אמדוקס בישראל היא על פי הערכים החברתיים שלנו ויש לנו משרדים בנצרת, ברעננה ובשדרות. אנחנו גדלים לכמות של 650 עובדים", אמר.

לדבריו, 86% מהעובדים במרכז הפיתוח בשדרות מתגוררים באזור. "אף אחד לא רוצה לפנות את המקום שלו לא רק כי מרוצים אלא כי פשוט אין אלטרנטיבה. אמדוקס היא חברת ההייטק היחידה שקיימת פה ואין בעיה למצוא כוח אדם באזור, אנחנו בקשר עם האקדמיה, שדרות כעיר היא חזקה ואנחנו משלבים בני נוער בחינוך להייטק".

לדבריו של גבעון, הוא נפגש עם חברות שונות בענף כדי לעמוד בהבטחתו לראש עיריית שדרות אלון דוידי "לעשות הכל כדי להביא 5 חברות שיפתחו פה משרדים וייגדלו". זאת למרות שענף ההייטק בעולם ובארץ לא צומח כרגע. "לכל חברה גדולה יש 20-30 איש שגרים בדרום וזה עדיף להם מלנסוע למרכז הארץ". לדבריו, תכניות הממשלה ממוקדות לשנתיים הקרובות ואילו העסקים בדרום זקוקים לעזרה ארוכת טווח "אנחנו רוצים שטאלנטים בתחום ירצו לגור פה, וחייבים לקחת חלק אקטיבי בשיקום חבל הארץ הזה".

אסף גלעד הקשה והעיר כי חברות מגיעות לפעילויות יומיות בעוטף, אבל לא פותחות בו מרכזי פיתוח.

על כך גבעון השיב כי תנאי הבסיס הם חינוך, אקדמיה ותשתית תחבורתית. "צריך לטפל בזה דרך הטבות ממשלתיות, שעד ה-6 באוקטובר היו בכיוון הנכון אבל עכשיו צריך להיות במכפילים אחרים לגמרי. וצריך לתת אינסנטיב לעובדים מעבר ל-7 הק"מ מהרצועה מבחינת מיסוי וצריך לעודד אנשים לבנות פה, ולהכין תוכניות חומש לחברות ההייטק".

מיכל פרנק הגיבה כי "יהיו השקעות לעידוד מפעלים בפיריון גבוה כמו בהייטק. שאלנו עצמנו האם ריאלי להפוך את שדרות ל"יקנעם של הדרום" והדעות חלוקות. יש השקעה והמטרה שלנו היא להביא מפעלים שהנוער בשדרות ייהנה לעבוד בהם, וכבר משלב חטיבת הביניים נשקיע בחינוך טכנולוגי שלהם, בנוסף להשקעה במרכז האקדמי ספיר - כדי לתת לאנשים אפשרויות, ולמקומיים הזדמנות עוד לפני שמביאים אנשים מרחוק לעבוד פה".

ביחס להטבות המס בעוטף ציינה פרנק כי הן הכי גבוהות בארץ. "זה מוקד משיכה כי עובד רואה יותר בנטו שלו, כשעד 26 אלף שקל יש זיכוי מס מלא. רק חמישה אחוזים כאן חייבים במס. נוכל לסייע בסבסוד שכר, הכשרות ודברים דומים ואנחנו מנסים לטפל בצד היצע העובדים העתידי ובאפשרות להביא תעסוקה לכאן. אנחנו בתהליך לפתיחה של מכון פיתוח אקדמי למחקר מסחרי בשיתוף פעולה עם האקדמיה בתחומים שקשורים לעוטף באקלים-טק, אנרגיה מתחדשת ותחומים נוספים, כדי ליצור פה שגשוג כלכלי ומקורות משיכה".

אתם משקיעים בחינוך ואקדמיה ובסוף במקום לגור בשדרות, אנשים גרים בשדרות רוטשילד.
"זו אחת הדילמות", אמרה פרנק, "עם כל הכבוד לתכנון ממשלתי, חובתנו כמדינה לאפשר לאנשים לממש עצמם. יש שלבים שונים בחיים של אנשים וצריך לאפשר לאנשים לבחור מה שנכון להם".

לכך הגיב הראל גבעון כי "אני רואה את זה אחרת. אנשים ירצו להתקדם והטובים ביניהם יצטרכו להתקרב לבסיס האם. אנחנו צריכים לוודא שאנשים ירצו לגור פה, וצריך כאן מנהלים חזקים".

***גילוי מלא: הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד