שוק הרכב | ניתוח

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחות יבואניות הרכב הגדולות בכל עסקה?

הדוחות של שלוש יבואניות הרכב מלמדים על ירידה ניכרת ברווחיהן, בשל הריבית הגבוהה, כניסת מותגים סיניים זולים ומכירות לליסינג • הרווח הממוצע ממכירת מכונית עמד על 19 אלף שקל - לעומת 35 אלף שקל בשנת השיא 2022 • מכירות דגם הבנזין של צ'רי שכיכב אשתקד נפלו בחצי • וגם: הרכב הצרפתי שהפתיע לטובה

גיל אגמון, בעלי דלק רכב, איציק וייץ, מנכ''ל קרסו מוטורס, חיים דנון, מבעלי UMI / צילום: איל יצהר, אלעד גוטמן, שלומי יוסף
גיל אגמון, בעלי דלק רכב, איציק וייץ, מנכ''ל קרסו מוטורס, חיים דנון, מבעלי UMI / צילום: איל יצהר, אלעד גוטמן, שלומי יוסף

יבואניות הרכב היו מאוד רוצות ששנת השיא 2022 תימשך לעד. באותה שנה מסירות כלי הרכב אמנם ירדו בגלל המחסור בשבבים ובעיות בשרשרת האספקה, אך מנגד המחירים עלו ורווחיהן זינקו לשמיים. בחלק מהמקרים אף עד לממוצע של 50 אלף שקל לרכב אחד.

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"
יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

אבל הימים העליזים ההם חלפו. 2023 הייתה שנה של חזרה למציאות, עם עלייה קלה מאוד במסירת כלי רכב (למרות מלחמת חרבות ברזל, בלעדיה המסירות היו עולות משמעותית), ומנגד נפילה של עשרות אחוזים ברווחי היבואניות, בעקבות העלאות הריבית, שגררו התייקרות בעלויות המימון, כניסת עוד ועוד מותגים סיניים זולים לשוק הישראלי וכן המכירות המוזלות לליסינג.

שנת 2024 נפתחת גם היא עם המשך המגמה של היחלשות משמעותית אצל היבואניות, כאשר מסירות כלי הרכב רשמו ירידה של כ־14% מתחילת השנה ועד חודש מאי, ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. כך, בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמסרו בישראל 129 אלף כלי רכב, לעומת כמעט 150 אלף בתקופה המקבילה אשתקד.

ירידה של 18% במכירות

"הירידה במכירות רכב חדש משפיעה על כולם", אומר לגלובס גורם מקורב לאחת היבואניות. ואכן, הירידה במכירות התגלגלה לדוחות הכספיים של שלוש יבואניות ציבוריות: דלק רכב (יבואנית דגמי מאזדה, פורד, BMW ו־NIO הסינית; קרסו מוטורס (רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי וצ'רי הסינית); ו־UMI (שברולט, איסוזו ו־GMC).

מבדיקת גלובס עולה כי שלוש החברות מכרו בסך הכול ברבעון הראשון יחד 15.6 אלף מכוניות, ירידה של 18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הממוצע לכלי רכב שמכרו השלוש הסתכם ב־19 אלף שקל "בלבד", ירידה של 33% ביחס לרבעון המקביל (אז עמד על 29 אלף שקל). בשנת 2022 עמד הרווח הממוצע על 35 אלף שקל - כמעט כפול מברבעון החולף.

השבוע בענף הרכב | הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל  
מבחן דרכים | ביותר מחצי מיליון שקל: מרצדס קופה שגם מתחברת לשקע 

בעוד שאצל שתיים מהיבואניות, דלק רכב ו־UMI, עמד הרווח הממוצע לכלי רכב שנמכר ברבעון על 24 אלף שקל (ירידה של 41% ו־10% בהתאמה ביחס לרבעון המקביל), אצל קרסו מוטורס הוא עמד על 13 אלף שקל (ירידה של 10%).

חיבור המספרים לא מסגיר את השונות הגדולה בין שלוש היבואניות. כך, בעוד ש־UMI הצליחה לשמור על יציבות יחסית במסירת כלי הרכב, עם ירידה של 1% בלבד ל־2,039 ברבעון (מותגיה פחות פופולריים אצל הצרכן הישראלי), אצל קרסו היה מדובר בירידה של 12% במסירות, שהסתכמו ב־6,730, ואצל דלק רכב המסירות צנחו ב־27% ועמדו על 6,849 כלי רכב.

מהצצה למותגים המרכזיים של השלוש עולה כי דלק רכב מסרה ברבעון הראשון 4,941 רכבי מאזדה - נפילה של 35% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, ואילו במותג היוקרתי BMW נרשמה ירידה של 12% (החברה מסרה 977 כלי רכב מסוג זה).

הסיני שאכזב וזה שכיכב

אצל קרסו מוטורס, המסירות של המותג הסיני צ'רי, שדגמי הבנזין שלו הוכרזו כהצלחה שיווקית כבירה אשתקד, אכזבו בגדול עם קריסה רבעונית של 49% במסירות ל־2,778 כלי רכב - עדיין הדגם הנמכר ביותר של היבואנית. גם מסירות הדגמים של ניסאן המשיכו להיחלש (ירידה של 3% ל־896 כלי רכב). מי שפיצה חלקית על הירידות היה המותג הצרפתי רנו, שם היקף המסירות גדל ב־76% ל־1,560 כלי רכב.

עוד מותג שהשפיע לחיוב על המכירות של קרסו היה אקספנג, החשמלית הסינית שאותה החלה לשווק לאחרונה, ממנה מכרה קרסו לא פחות מ־781 מכוניות ברבעון הראשון. שני דגמים שהמסירות שלהם זינקו בחדות הם EVeasy ואינפיניטי, אלא שמדובר על היקף מסירות קטן יחסית, של 186 ו־60 מכוניות בהתאמה.

החגיגה של יבואני הרכב נפסקה ב–2023, ואלה הסיבות לכך | פרשנות

בשבוע שעבר פרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר סקירה שהוקדשה לרווחיות של יבואני הרכב בישראל. נטען בה כי בשנת 2022 נסק הרווח לפני מס של 12 היבואנים הגדולים לרמתו הגבוהה ביותר ב־20 השנים האחרונות, והגיע ל־5 מיליארד שקל - גידול ריאלי של 35% בהשוואה לשנת 2021.

עיתוי פרסום המחקר אינו מקרי, כאשר בימים אלה מתנהלים באוצר דיונים על הטלת גזירות מס חדשות ונוספות על כלי רכב, חשמליים ואחרים, שמטרתן לכסות על "הבור" בתקציב המדינה. לפיכך, לאוצר היה חשוב להוכיח לציבור שמחירי הרכב בישראל, שנסקו לשיא, אינם נובעים מנטל המס הישיר (מס קנייה, מכס ומע"מ) והעקיף (אגרות), שהוא אמנם הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות בעולם, אלא מהחמדנות של היבואנים. במילים אחרות, להפנות את הזרקור לכיוון המגזר הפרטי - פרקטיקה מוכרת של האוצר טרם הטלת גזירות מס חדשות.

אבל האמת היא ש-2022 הייתה חריגה בתעשיית הרכב העולמית. החל משנת 2021 סבלה התעשייה מ"משבר הצ'יפים", שהיה תוצר לוואי של תקופת הקורונה, ובעטיו איבדה תעשיית הרכב ייצור מתוכנן בהיקף של כמעט 20 מיליון כלי רכב, כששיא המשבר היה ב־2022.

המשמעות לישראל, ולכל העולם, הייתה מחסור מתמשך בכלי רכב באותה שנה, רשימות המתנה ארוכות, ביטול הנחות ומבצעים ונכונות של לקוחות פרטיים ומוסדיים לקנות כל סחורה זמינה בכל מחיר. את המצב הזה ניצלו כל השחקנים בשרשרת הערך של תעשיית הרכב, כדי "לעשות סיבוב" על הלקוחות.

זינוק דרמטי בתחרות

יצרני הרכב הקפיצו מחירים ורווחים וכך גם יבואני ומפיצי המכוניות בישראל ובכל העולם, שנהנו מהשנה הרווחית בהיסטוריה. וכן - גם משרד האוצר בישראל, שעל פי ניתוח של רשות המסים מחודש מאי השנה רשם בשנתיים האחרונות שיא היסטורי בגביית מס קנייה ומע"מ מרכב חדש, תודות ל"עליית ערך כלי הרכב". אלה החוקים הבסיסיים ביותר של הביקוש וההיצע והקפיטליזם.

אבל ב־2023 נגמרה החגיגה, וסביר להניח שאם הכלכלן באוצר היה טורח לעדכן את הסקירה הענפית לנתוני 2023 ובעיקר לנתוני הרבעון הראשון ב-2024, נתוני הרווחיות היו שונים לחלוטין. את השנה שעברה סיימו יבואני הרכב עם רבעון שלם "מחוק" בשל זעזועי המלחמה, ואלה המשיכו עמוק לתוך 2024.

במקביל האוצר המשיך להעמיק את הגבייה מפלחי השוק הפופולריים, ומאז תחילת 2023 בוטלו הטבות המס על רכבי פלאג־אין היברידיים ומס הקנייה על רכב חשמלי זינק מ־10% ל־35%. הריבית זינקה לשמיים וייקרה את המימון לרכב, השקל נשחק בהשוואה למטבעות יבוא הרכב הפופולריים, ועלויות התובלה מהמזרח קפצו.

כל אלה התרחשו על רקע זינוק דרמטי בתחרות עם למעלה מ־20 מותגי רכב סיניים, שנכנסו לשוק הישראלי תוך שנה וחצי והחלו ב"מלחמת מחירים". מתחילת 2024 גם גדל משמעותית חלקן של רכישות חברות הליסינג, שמתבצעות עם הנחות עמוקות ממחירי המחירון. גם כך המכירות בשוק כולו צנחו בין ינואר למאי ב־13.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וטבלת המסירות מראה שחלק מהמותגים נמצאים ממש במצוקה.

אז כמובן שלא צריך לרחם על יבואני הרכב, אבל החודשים האחרונים כרסמו עמוק ב"שומן" של הענף, וזאת עוד לפני גל גזירות מיסוי הרכב שמתבשל כיום באוצר.

דובי בן גדליהו

הליסינג עשה את ההבדל

הסבר חלקי לשוני הגדול בתוצאות החברות בתחום הרכב ניתן למצוא בפעילות הליסינג. בעוד ש־UMI וקרסו מוטורס שומרות על יציבות יחסית במכירות בזכות מסירות לחברות הליסינג שלהן, אצל דלק רכב, שאינה פעילה בתחום זה, המכירות נפלו הרבה יותר.

"לקרסו יש צי ליסינג של 40 אלף כלי רכב; הם בעצם מוכרים לעצמם וזה מה שמאזן את התוצאות", אומר גורם בשוק הרכב. "כך גם במקרה של UMI, שיש להם 30 אלף מכוניות בליסינג". עוד לדבריו, "צ'רי מכרה בשנה שעברה כמות מאוד גדולה, אבל ערוץ המכירה הוא כ־80% לליסינג של החברה, כשבשוק כולו נתח הליסינג הוא 50%. כמו כן מחיר המכירה לליסינג נמוך משמעותית מאשר לציבור הרחב. לחברות הליסינג לא אכפת מה הדגם אלא שהמחיר יהיה כמה שיותר נמוך. השאלה הגדולה היא מה יקרה עוד שלוש שנים, כשהן ימכרו את הרכבים מהליסינג. הרווח של החברות הוא מעסקי הליסינג - ובעסקי היבוא אין להן כמעט רווח, אם בכלל", הוא מסכם.

בשורה התחתונה, רשמו היבואניות ירידה דו ספרתית ברווח הנקי הרבעוני, הגם שזה נותר גבוה למדי. UMI שבשליטת דוד עיני וחיים דנון, רשמה ירידה של 11% ברווח הרבעוני ל־98 מיליון שקל. הרווח של קרסו מוטורס, שבשליטת משפחת קרסו ובניהולו של איציק וייץ, צלל ב־26% ועמד על 66 מיליון שקל. אצל דלק רכב, שבראשות גיל אגמון, מדובר בהתרסקות של קרוב ל־80% ברווח הרבעוני, ל־60 מיליון שקל. סיבה מרכזית לכך היא הרכישה היקרה מדי של אינפיניה (לשעבר נייר חדרה) על ידי החברה הבת ורידיס, שאחראית לחלק מנפילה של מעל 60% במניית דלק רכב מהשיא.