אגרוטק | ראיון

הציפוי האכיל שיאפשר לפירות וירקות להישאר על המדף בסופר גם שבועות

צמצום פסולת, הגדלת היצע המזון במדינות מתפתחות וטעם טוב יותר • את כל אלה מבטיחה לעשות סופרסקה באמצעות פיתוח שיגרום לפירות וירקות לשרוד הרבה מעבר לתוחלת החיים הטבעית שלהם • בעוד חצי שנה, אומרים בחברה, כבר נראה אותו בסופר • פסולת יקרה, פרויקט מיוחד

מנכ''לית ומייסדת סופרסקה אפרת פרי (משמאל). ''יותר מ–50% מהפירות והירקות בעולם נזרקים לפח'' / צילום: באדיבות סופרסקה
מנכ''לית ומייסדת סופרסקה אפרת פרי (משמאל). ''יותר מ–50% מהפירות והירקות בעולם נזרקים לפח'' / צילום: באדיבות סופרסקה

"יותר מ־50% מהפירות והירקות שמגודלים בעולם נזרקים לפח בשלב כלשהו, מהחקלאי ועד הצרכן", מסבירה אפרת פרי, מייסדת־משותפת ומנכ"לית סופרסקה (Sufresca). "יש לזה הרבה סיבות, אבל הבסיסית היא שאורך החיים הטבעי של הפרי לא יכול להספיק לכל השרשרת, במיוחד במקומות שבהם אין מספיק קירור ותשתיות".

ראיון | החברה שמייצרת אריחים מעוצבים מפסולת מחצבות: "אין סיבה לשרוף מינרלים ולזהם"  
הסטארט-אפים הישראלים שגילו איך להפוך את הזבל שלנו לזהב 

פרי מכירה את עולם החקלאות עוד מילדות. היא גדלה במושב כפר ויתקין, גידלה בעבר פירות וירקות, ואת הקריירה עשתה בהייטק. הרקע סייע לה לזהות מיד את הפוטנציאל כשלפני ארבע שנים קרן הון הסיכון רימונים הזמינה אותה לראות פרויקט של הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"אחרי שביקרתי במעבדה לקחתי הביתה שני פלפלים, אחד מצופה בחומר שהם פיתחו ואחד נקי", היא מספרת בראיון לגלובס. "שמתי אותם על מדף בסלון ואחרי כמה שבועות ראיתי פלא - פלפל אחד שרד ונראה מאוד יפה, והשני הרקיב לגמרי. אמרתי לעצמי: וואלה, יש פה משהו".

ה"משהו" הזה גרם לה לחבור לקרן רימונים, המשקיעה בתחומי פודטק ואגרוטק, ולייסד עם פרופ' (אמריטוס) עמוס נוסינוביץ את סופרסקה. כיום החברה כבר עומדת לגמרי על הרגליים, לאחר שגייסה כ־8 מיליון דולר מפלטפורמת ההשקעות השיתופית OurCrowd וכן מקרן פיט ומשקיעים נוספים מהעולם. אם שואלים את פרי, בתוך חצי שנה המוצר גם יגיע למדפים הקרובים לביתנו, והשינוי שסופרסקה תעשה בשוק יהיה דרמטי.

כיום אין בכלל פתרונות לבעיה?
"רוב הציפויים שיש בשוק נועדו לתת חזות יפה. יש גם כאלה שמאריכים את חיי המדף, אבל בירקות לא רואים את זה כמעט. למעשה, כשאתה אוכל מלפפון, אם יש עליו משהו - זה בעיקר דברים רעים. לכן את הציפוי שלנו התחלנו בירקות ולאחר מכן התאמנו גם לפירות כמו אבוקדו, מנגו, רימונים והדרים".

איך זה עובד?
"הציפוי הוא אמולסיה על בסיס מים שמורכבת מתוספי מזון ונראית כמו חלב. הפירות והירקות עוברים בקו ייצור וזה מטפטף מעליהם ונהפך לשקוף. מהשלב הזה הציפוי מוריד משמעותית את האידוי של המים מתוך הפרי והירק.

"באופן תיאורטי אפשר לכסות את כל הפרי ולא יהיה אידוי בכלל. אבל אם לא נשאיר חללים שדרכם הגזים ייצאו ויכנסו, תהליכי ההבשלה לא יתרחשו והירק יירקב. זה מאזן עדין".

וההשפעה בקצה היא על הזמן שבו הירק ישב על המדף?
"כן, אבל זה גם ישפיע על איכות הפירות והירקות שיגיעו מלכתחילה לסופר. כיום חקלאים צריכים לקטוף את הפרי מוקדם מאוד כדי שהוא יספיק להגיע במצב טוב ללקוח. לפעמים הוא עדיין לא בשל וזה משפיע על הטעם. המוצר שלנו יכול לאפשר לחקלאי לקטוף את הפרי יותר מאוחר ולא לדאוג למשך הזמן שבו הוא ישרוד".

"אוקיינוס של אפשרויות"

אחד מהדברים שפרי גאה בהם במיוחד הוא שהחברה שלה שמה דגש על מוצרים טבעיים בלבד. "אנחנו מקפידים מאוד לעמוד בקריטריונים של ה־FDA (מנהל המזון והתרופות של ארה"ב - א"פ). כל המוצרים שלנו טבעיים ובטוחים לשימוש ואכילה. אין הרבה דברים כאלה בשוק. כיום, כשרוצים לשים חומרים על פירות וירקות, בדרך כלל משתמשים בכימיקילים סינתטיים. גם אם אפשר לאכול את זה, זה לא בדיוק מומלץ.

"אנחנו קודם כול רוצים להשתמש ברכיבים שזה ממש בסדר לאכול, וחוץ מזה, כמובן, להאריך את חיי המדף בצורה משמעותית. זה יכול גם להגיע לכמה שבועות".

ואיפה אתם עומדים כיום?
"הקורונה והמלחמה עיכבו קצת את ההתקדמות שלנו, אבל עד כה עשינו פיילוטים מסחריים ויש צוותים במקסיקו ובארה"ב שרק מחכים שנהיה מוכנים עם הייצור. אנחנו מקימים קו, ואז גם נוכל למכור בכמויות מסחריות גדולות.

"החלום בסוף הוא להשפיע, במיוחד במדינות מתפתחות, כמו אפריקה ואסיה. יש לנו פרויקטים בגאנה ובאתיופיה, ובוחנים אותנו גם לכניסה להודו. אלה מקומות שזה יכול לשנות חיים בהם".

במקביל עובדים בחברה על פיתוחים חדשים כל הזמן. "הסנסציה האחרונה שלנו, וזו ממש סנסציה, הייתה פיתוח שמסוגל למנוע התפתחות עובשים על גבי הפרי. עובשים זו בעיה קשה ולמנוע את זה בדרך טבעית זה מאוד מאתגר".

ואם נסתכל עשור קדימה, איפה תהיו?
"העולם מתפתח והרבה חברות רוצות להיכנס למקומות הטבעיים. אני מאמינה שבשנים הקרובות נראה עוד פתרונות, כולם מבינים שזה הטרנד כיום. באשר אלינו - קשה לדעת איפה נהיה, אבל בטוח שלא רק בציפויים לפירות וירקות, אלא בעולמות חדשים ונוספים. אני רואה אותנו מתמודדים עם עובש, מנסים להחליף את חומרי ההדברה, מחפשים פתרונות גם לפני הקטיף. בעולמות האלה יש אוקיינוס של אפשרויות".