אנבידיה | ניתוח

אנבידיה שוברת שוב ושוב את כל הכללים של וול סטריט. איך היא עושה את זה?

ענקית השבבים נכנסה השבוע למועדון החברות ששוות יותר מ־3 טריליון דולר, בעודה עוקפת את אפל והופכת לחברה השנייה בשוויה בעולם • בזמן שמומחים מזהירים מפני התחרות המתקרבת והסיכון בשוק, אנבידיה מנפצת שוב ושוב את הספקות ומוכיחה שלא תמיד מגיע תיקון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

בשנת 2021, חזו במגזין פורבס כי אנבידיה  תעקוף את שווי השוק של אפל  בתוך 5 שנים. התחזית אמנם התממשה, אבל הרבה יותר מהר. ביום רביעי מניית ענקית השבבים זינקה ביותר מ־5% ודחפה את אנבידיה לשווי שוק של יותר מ־3 טריליון דולר כשהיא עוקפת את אפל והופכת לחברה השנייה היקרה ביותר בעולם.

למעשה, מיקרוסופט , אפל ואנבידיה הן החברות היחידות בעולם שהגיעו לשווי האסטרונומי הזה. אבל בזמן שלאפל ומיקרוסופט לקחו בין שנתיים לשלוש לעלות משווי של 2 טריליון דולר ל־3 טריליון, לאנבידיה זה לקח בקושי 3 חודשים.

איך חברה אחת מצליחה לנצח את החברות הכי חזקות בעולם? להחזיק ביציבות נתח של כ־80% משוק השבבים ובעיקר: להוכיח למומחים שעלייה של מאות אחוזים בשנה לא מסמנת תמיד על "בועה"?

״בלתי אפשרי להתחרות באנבידיה כרגע״

מאז שאנבידיה פרסמה את הדוחות שלה לרבעון הראשון של השנה, המניה שלה קפצה בכמעט 30%. ״מה שהוכח בדוח האחרון, זה שבלתי אפשרי להתחרות באנבידיה כרגע״, אומר שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל. לדבריו, "הקרב שהולך לעצב את העשור הקרוב הוא האם חברות הענן, דוגמת מטא וגוגל, יצליחו להתשחרר מהאחיזה של אנבידיה". ברבעון הראשון של השנה ההכנסות בעסקי מרכז הנתונים של אנבידיה, הכוללים את מכירות המעבדים הגרפים - המוצר החם בשוק הבינה המלאכותית - עלו ב־427% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

"אם מסתכלים על מספר סגמנטים בתוך עולם הבינה המלאכותית שבהם פועלת אנבידיה, בעוד בשלב אימון המודלים, שלב מורכב שבו כאמור נדרש גם השלב המקדים של בניית אותם מודלים מתוחכמים, לאנבידיה אין תחרות בכלל", אומר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "אבל ישנו גם את הסגמנט של הסקת מסקנות, שבו, למרות שאנבידיה עדיין המובילה, נדרשת הרבה פחות חוזקה טכנולוגית ושם אולי ניתן לראות תחרות גבוהה יותר״.

מנהל השקעות בכיר עימו שוחחנו מדגיש כי אנבידיה היא אחת הסיבות המרכזיות לראלי בוול סטריט כולה בתקופה האחרונה. מדד S&P 500 עלה בכמעט 13% מתחילת השנה, ונאסד"ק 100 זינק ב־15%. ״אנבידיה עצמה אחראית מאוד גדולה לרווחיות של מדד S&P 500 עצמו, ואני לא חושב שנראה איזושהי ירידה בביצועים של החברה, בטח לא בשנה הנוכחית וכנראה גם שנת 2025 תהיה מאוד חזקה. גם אם יהיה פתאום דוח שהוא קצת פחות טוב, כי הציפיות ממנה רק הולכות וגדלות, זה לא ישנה. נכון להיום יש לה יתרון תחרותי אדיר״.

"אנבידה נמצאת בקומה הכי טובה של הסייקל. ההצטיידות של ענקיות הטכנולוגיה בשיא והיא יכולה להימשך עוד הרבה זמן. המוצר שאנבידיה מציעה הכי טוב בפער, והיא חברה מאוד רווחית. להבדיל ממטא וורס או רכבים חשמלים או ביטקויון, במקרה של אנבידיה מדובר במשהו שהוא נסמך מאוד חזק על מומנטום עסקי מטורף״, מוסיף הגורם.

הבועה שהתפוצצה היא זו של הספקנים

עם פרסום הדוחות הכספיים אנבידיה הכריזה על ספליט מתוכנן שייכנס לתוקף ב־10 ביוני, יום שני. עד כמה התוכנית לחלק את כמות המניות בשניים דוחפת את אנבידיה למעלה? לדברי אלון לסט, אנליסט הטכנולוגיה של מיטב, מדובר בעיקר בהשפעה טכנית "שכן במקום לשלם 1,200 דולר למניה, אפשר לשלם פחות, וזה צפוי לייצר ביקוש טכני למניה".

פעם אחר פעם עולה השאלה האם אנבידיה היא בועה. בינתיים היא הוכיחה לספקנים שוב ושוב שהסחרור מוצדק. אלון לסט, ממיטב טוען כי לא רק שלא מדובר בבועה, "אנבידיה רק בתחילת מימוש הפוטנציאל שלה. אפשר אפילו לטעון שיש תמחור נמוך ביחס למחיר למניה, שכן החברה מראה תחזיות נהדרות להמשך. כרגע נראה שמחיר המניה יידחף כלפי למעלה".

לסט מדגיש כי צריך להבחין בין סוגים שונים של עליות חדות: "צריך לשאול מה מניע את העלייה הזו. בהקשר של אנבידיה, זו חברה שצומחת במאות אחוזים. ההכנסות שלה מרקיעות שחקים, ברבעונים האחרונים מעל ל־100%. ההייפ סביבה לא מנותק מהפעילות היסודית שלה, ולכן מחיר המניה לא מנותק מהמציאות".

"מתי כן נראה אולי תיקון? זה כמובן סביב התוצאות העסקיות של החברה. כיום, היא מפתיעה כלפי מעלה כל פעם. ביום שבו התוצאות לא יעמדו בציפיות והן יהיו כלפי מטה, אז סביר שיתחיל להיווצר תיקון במחירי המניה".

"חשוב להמתין ולראות כיצד חברות יצליחו לעשות מוניטיזציה לבינה המלאכותית״, אומר וסצ'ונוק, ״עכשיו זה מירוץ החימוש של כל חברות הענן שבונות חוות שרתים עם דגש על בינה מלאכותית, כולן רצות לאותו כיוון וכולן משקיעות טונות של כסף, במספרים זה עשרות מיליארדי דולרים ברבעון״.

״הבינה המלאכותית אמורה להיות המהפכה הבאה, כמו מהפכת האינטרנט״, הוא מדגיש, אבל גם מסמן שתי שאלות שכל משקיע צריך לשאול את עצמו בתקופה הקרובה: ״מתי תהליך בניית התשתית ייעצר, והאם חברות יצליחו להטמיע את הטכנולוגיה באותה מהירות שבה אנבידיה ממשיכה לצמוח״.