שופרסל נפרדת מפייבוקס: דיסקונט צפוי לרכוש את חלקה ב-77 מיליון שקל

בנק דיסקונט, שמחזיק ב-50.1% מאפליקציית התשלומים, נמצא במו"מ מתקדם לרכישת חלקה של שופרסל ויהפוך למחזיק הבלעדי בפייבוקס • באפליקציה יש יותר מ-1.5 מיליון משתמשים מדי חודש, אך היא הסבה לשופרסל הפסדים

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור
אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

עשור לאחר שהוקמה כחברת סטארט-אפ, וכשלוש שנים לאחר ששופרסל נכנסה כשותפה בה - בנק דיסקונט  עשוי להפוך בקרוב לבעל המניות היחיד בפייבוקס. זאת לאחר שהבנק, שמחזיק ב-50.1% מהמניות, נמצא במשא-ומתן מתקדם עם ענקית הקמעונאות על רכישת 49.9% המניות שבידיה בתמורה ל-77 מיליון שקל.

"טעות מהותית" בדוח של פסגות: הפסד של 15 מיליון שקל נשכח
רשות ניירות ערך רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות  

בשופרסל  מנסים כבר תקופה ארוכה לסיים את ההחזקה באפליקציית התשלומים. "החברה בוחנת עסקה למכירת החזקותיה בחברת פייבוקס, בין אם במסגרת עסקה להכנסת שותף או משקיע לפעילות הפיננסים, ובין אם בדרך אחרת", נכתב בדוחות הכספיים לסיכום שנת 2023, וזאת בהתאם להחלטת דירקטוריון שופרסל שהתקבלה באוגוסט אותה שנה. 

נכון לסוף השנה שעברה, מחזור ההעברות הכספיות באמצעות האפליקציה לתקופת הדוח הסתכם בסך של כ-6.6 מיליארד שקל, וסך יתרות הלקוחות באפליקציה עמד על 747 מיליוני שקל. 

על-פי ההסכם בין הצדדים מינואר 2021, להערכת החברה ובנק דיסקונט שווי הנכסים שכל צד העביר לחברה הייעודית (פייבוקס) נאמד בכ-107 מיליון שקל, כלומר כ-30 מיליון שקל יותר ממה שישלם הבנק עבור חלקה של שופרסל. 

במקביל, הדוחות של שופרסל גילו כי בשנת 2023 חלקה של הקמעונאית בהפסדים הצבורים של פייבוקס נאמד ב-108 מיליון שקל, כאשר בשנת 2022 עמד חלקה בהפסדים הצבורים על 66 מיליון שקל. 

הידיעה על ההסכם החדש מגיעה יממה לאחר שפייבוקס השיקה את "ה-Box המשותף", מה שלדברי אנשי החברה יכול להוות אלטרנטיבה לחשבון המשותף היקר והמסורבל בבנק. השירות החדש, שניתן ללא עלות למשתמשי האפליקציה, יאפשר להם לפתוח יחד חשבונות למטרות משותפות, כשכל משתתף ב-Box יוכל לטעון אליו כסף, לשלם ממנו בכל מקום, לראות מה המשתתפים האחרים עשו בו ועוד. 

בדיסקונט מעריכים כי פייבוקס תהפוך רווחית בתוך שלוש שנים

בדיסקונט רואים בהשלמת העסקה מהלך אסטרטגי במסגרתו תהפוך פייבוקס לזרוע החוץ-בנקאית של הבנק. בפייבוקס ישנם 1.5 מיליון לקוחות פעילים מדי חודש, אך על-פי הנתונים שבידי הבנק, מדובר על 2.5 מיליון לקוחות רשומים בסך-הכול, כש-85% מהם אינם לקוחות של בנק דיסקונט. המשמעות היא שלפייבוקס יש פי 3 לקוחות ממה שיש לדיסקונט ויותר ממרבית הבנקים בישראל. 

מבחינת דיסקונט אפשר יהיה להציע לאותם לקוחות פיקדונות, אשראי ומוצרים פיננסיים נוספים. למרות שפייבוקס עדיין חברה הפסדית, בחברה מעריכים שהיא תהפוך לרווחית בתוך שלוש שנים, ולכן בדיסקונט חושבים שמדובר במחיר אטרקטיבי. 

נציין כי ההפסדים של פייבוקס עדיין משמעותיים, אך הם נמוכים משמעותית מאלה של ביט ששולטת ברוב השוק (כ-90% מהעברות הכספים באמצעות אפליקציות תשלומים). זאת מכיוון שבעוד שביט היא בעיקר צינור להעברת כספים, בפייבוקס יש קופות באמצעותן אנשים מנהלים כספים.

פייבוקס הייתה הראשונה להציע ללקוחות ריבית על העו"ש (3% עד 20 אלף שקל צבורים), כשהכספים הללו מופקדים בבנק ומייצרים רווחים לפייבוקס עצמה. בנוסף היא מעמידה הלוואות ללקוחות (מה שבביט לא הצליחו לעשות בהיקף גדול), המשמשות מקור רווח נוסף.