מתי הריבית בארה"ב תרד? בהפרש של שש שעות יתפרסמו שני נתונים מכריעים

היום יתפרסמו בארה"ב שני נתוני מאקרו משמעותיים: ראשון יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, וכמה שעות אחר כך יגיע תורו של יו"ר הפדרל ריזרב לתת הצהרה • הבנק המרכזי לא צפוי להוריד את הריבית, אבל כן לספק רמזים מתי זה יקרה

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades
יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש מאי צפויים להתפרסם היום (ד') בשעה 15:30 (שעון ישראל, בעיצומו של חג שבועות). מדובר בנתון משמעותי מאוד מבחינת השווקים ועוד יותר מבחינת הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב (פד).

WSJ | קל לקנות, קשה למכור: מה יועצים פיננסיים לא מספרים לכם על השקעה אלטרנטיבית   
WSJ | כאשר ביצועי העבר לא מנבאים אפילו את ביצועי העבר 

בשלושת החודשים הראשונים של השנה, המדדים היו גבוהים מהצפי פעם אחר פעם וקלקלו את התוכנית של הפד והיו"ר שלו ג'רום פאוול להוריד את הריבית. בחודש שעבר, לראשונה השנה, המדד תאם את תחזיות השוק כשהצביע על קצב אינפלציה שנתי של 3.4%.

מה יקרה הפעם? התחזיות הן לעלייה חודשית של 0.1%, כך שהקצב השנתי יישאר ללא שינוי - 3.4%. מדד ליבת האינפלציה (בניכוי מזון ואנרגיה) אולי יספק תמונה אופטימית יותר, כאשר התחזית היא לירידה של עשירית האחוז שתביא את הקצב השנתי במדד ל־3.5%.

כך או אחרת, הריבית בארה"ב כנראה כבר לא תרד כמו שתמחרו בשווקים או תכננו בפד בתחילת השנה. התוכנית של הבנק המרכזי הייתה לארבע הפחתות, ובשוק ציפו אף ליותר מכך, מאחר שהריבית עדיין בשיא של 23 שנה - 5.5% ברף העליון. אלא שהאינפלציה שיבשה את התוכניות. נכון לעכשיו, בשוק מעניקים סבירות של כ־50% שהורדה ראשונה תתרחש בספטמבר, ותהיה הפעם היחידה השנה בכיוון זה.

שכן, גם אם המדד ייצא בהתאם לצפי או אפילו נמוך ממנו, עדיין מדובר ברמה גבוהה מאוד מיעד יציבות המחירים שהציב הפד, 2%. בכירי הבנק המרכזי עדיין מחכים לנתונים שיספקו ודאות גבוהה יותר לכך שהמדיניות עובדת, בטרם יורידו את הריבית.

נחיתה קשה באופק?

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי בית השקעות, מתייחס בסקירתו לדוח התעסוקה במשק האמריקאי לחודש מאי שפורסם ביום שישי האחרון. הדוח הצביע על עלייה חדה משמעותית מהמצופה בהיקף המשרות - 272 אלף לעומת צפי לתוספת 185 אלף משרות. גם השכר הפתיע כלפי מעלה עם עלייה של 0.4% במאי, ועלייה בקצב השנתי של מעל ל־4%. מנגד, שיעור האבטלה היה מעט גבוה משצפו.

הדוח אמנם הציג תמונה מעורבת, אך גוזלן מציין כי "טרם פרסומו השוק האמריקאי תמחר התמתנות בקצב הצמיחה, שקיבלה ביטוי בירידת תשואות מהירה באיגרות החוב, אך לאחר ההפתעה המשמעותית כלפי מעלה בנתוני התעסוקה, נרשמה עלייה מהירה בתשואות האג"ח וירידה בציפיות להפחתת ריבית".

בשורה התחתונה, נראה כי רמת המחירים במדינה עדיין "דביקה", אך לפד לא נותר הרבה זמן לפעול באגרסיביות. ספר הבז', המעדכן על הנעשה בסניפים השונים של הבנק המרכזי, מתאר מצב של האטה בצמיחה הכלכלית. אמנם האטה יכולה להצביע על צריכה פרטית נמוכה יותר, מה שישפוך מים צוננים על האינפלציה החמה, אך בד בבד עלול להצביע על כך שהכלכלה האמריקאית הולכת לעבר מיתון. תרחיש האימים של בכירי המערכת הכלכלית, "נחיתה קשה", עדיין על השולחן.

האינפלציה תתן את הטון

חמש וחצי שעות לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן, תתקיים הצהרת הריבית של הפד. בדבר אחד אפשר להיות כמעט בטוחים - הפחתת ריבית לא נראה שם. אולם כל העיניים יופנו אל התחזיות המעודכנות שיפרסם הבנק המרכזי. הצפי הוא שתחזית האינפלציה המעודכנת תהיה גבוהה יותר וההערכה לגבי הורדת הריבית תהיה שמרנית יותר בהשוואה לפעמים הקודמות.

גוזלן מאי.בי.אי סבור כי "הפוקוס יהיה סביב תחזיות הפד שיכללו להערכתנו עדכון מסוים כלפי מעלה לתחזית האינפלציה הבסיסית השנה, לקצבים הקרובים יותר ל־3%, במקביל לעדכון תוואי הריבית משלוש הפחתות בהערכה במרץ, ל־1-2 הפחתות השנה בהחלטה הנוכחית".