לאחר שהעלתה מחירים והגדילה את הרווחים: אל על תרכוש מטוסים במיליארדי דולרים

אל על תרכוש את עד 30 מטוסים של בואינג מדגם 737 מקס, שהיו מעורבים בשתי תאונות קטלניות לאחר השקתם בשנת 2018 • גורמים בענף התעופה מדגישים כי הבטיחות הוחמרה משמעותית, וכי אל על הקפידה על קבלת כל האישורים הנדרשים

מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על
מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על

לאחר שהפכה לגורם החזק והכמעט בלעדי לטיסות הציבור, הקפיצה את מחירי הטיסות שלה ודיווחה על זינוק ברווחים, חברת התעופה אל על  יוצאת למסע רכישות מטוסים מחברת בואינג, בסכום שמוערך בין 2 ל-2.5 מיליארד דולר. הסכום הסופי בעסקה יוכרע לפי מספר המטוסים שיירכשו. עסקה זו מצטרפת לעסקת הדרימליינר שנחתמה מוקדם יותר השנה.

אל על, שבשליטת קני רוזנברג ובניהולה של דינה בן טל גננסיה, מדווחת הערב (ב') כי בחרה לקדם רכישת 30 מטוסי בואינג מדגם 737 מקס בעסקה של רכישה וחכירה. מדובר בעסקת רכש מטוסי הנוסעים הגדולה בתולדות המשק. אל על מדווחת כי הדירקטוריון אישר לה לנהל משא ומתן בלעדי עם יצרנית המטוסים בואינג ועם חברות להחכרת מטוסים לצורך התקשרות בעסקאות המדוברות.

המטוסים החדשים יחליפו בהדרגה מטוסים קיימים מדגם בואינג 737 המופעלים על ידי החברה וכן ישמשו להרחבת צי מטוסים צרי הגוף של החברה. המטוסים עתידים להימסר לחברה החל משנת 2027 ועל פני מספר שנים. באל על מציינים כי לוח הזמנים לסיום המשא ומתן וחתימת מסמך הצעה ראשוני עם בואינג לרכישת מטוסים צפוי להימשך עוד מספר שבועות, כאשר במהלך תקופה זו תחל החברה גם בניהול משא ומתן עם חברות להחכרת מטוסים.

הדגם קורקע לאחר ההשקה ב-2018

מטוסי בואינג 737 מקס נקשרו בין היתר בבעיות בטיחות חמורות עם השקתם בשנת 2018. שני מטוסים מדגם זה התרסקו בטווח זמן של חמישה חודשים, עקב חשש להזדקרות בהמראה בשל התוכנה במטוס. רשות התעופה האמריקנית קרקעה את המטוסים וגורם בענף התעופה ציין כי בעסקה של אל על נלקעו בחשבון כל הסוגיות הבטיחותיות. נעשה מאמץ לקבל את כל האישורים המחמירים מרשות התעופה האמריקנית (FAA) שמזה מספר שנים בוחנת בהקפדה יתרה את הדגם.

באל על הדגישו כי נכון למועד זה מדובר באישור ניהול משא ומתן בבלעדיות עם בואינג ואין כל ודאות כי ייחתם מסמך ההצעה הראשוני, הסכם מחייב או כי העסקאות מול בואינג או מול חברות להחכרת מטוסים, יושלמו. בכדי לעמוד בעלות המימון של העסקה השלימה החברה גיוס הון מוקדם יותר השנה.

החברות הזרות הפסיקו לטוס לישראל - ואל על זינקה

עם סיכום תוצאות אל על לרבעון הראשון של 2024, שדווחו לפני פחות משבועיים (ב-29.5), התברר עד כמה מלחמת "חרבות ברזל" שינתה את המציאות העסקית של אל על לטובה. זאת בעיקר בשל העובדה שמרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל. הרבעון הראשון של השנה נחשב לחלש (עונת החורף), היה הטוב בתולדות החברה, כאשר הכנסותיה עמדו על 738 מיליון דולר - זינוק של 47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וטוב אפילו מעונת הקיץ שעברה.

בזכות השליטה דה-פקטו של אל על בשמי ישראל (62% מתנועת הנוסעים בנתב"ג), היא סיימה את הרבעון הראשון של שנת 2024 עם רווח נקי של 80.5 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ובהשוואה לרווח רבעוני של כ-40 מיליון דולר ברבעון הקודם, שהיה גם הוא חריג לטובה בעקבות המלחמה. הרווח העצום מחק כמעט מחצית מהגירעון בהון העצמי של אל על, שעומד כעת על 91 מיליון דולר.

שווי השוק של אל על הערב, לאחר סגירת המסחר בבורסה, עומד על 1.77 מיליארד שקל. מניית החברה השלימה זינוק של 25% מתחילת השנה, אך בשנה החולפת רשמה תשואה מתונה יותר של 13%.