ההימור המסוכן של הנהלת רשת 13 והקרב על השליטה האמיתית בערוץ

מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 עורר סערה בחברה, ובוועד העיתונאים מיהרו לשגר לדירקטוריון מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים • כדי להבין את המצב הנוכחי בערוץ יש לצלול למהלכי היו"ר נדב טופולסקי, יחסי הכוחות וסוגיית הזיהוי הפוליטי

נדב טופולסקי, יו''ר רשת 13 / צילום: איל יצהר
נדב טופולסקי, יו''ר רשת 13 / צילום: איל יצהר

בשוק התקשורת מסתכלים מקרוב על החיה הפצועה שנקראת רשת 13 במידה של רחמים. מדובר בחברה שעברה טלטלות רבות סביב מיזוגה לערוץ 10 לפני כחמש שנים, וצוללת מאז בנתוני הרייטינג מבלי להציג זהות חזקה ומגובשת.

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?
עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?
עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט-נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

בזמן הזה התחלפו בחברה לא מעט מנכ"לים, הן בערוץ והן בחברת החדשות שלו. בשבוע עבר נוסף המינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13, אחרי שבתקופת כהונתה כיו"ר הרשות השנייה התנגדה למיזוג בין ערוץ 10 לערוץ 13.

ההודעה על המינוי, שיצאה מרשת 13 בניהולו של אמיליאנו קלמזוק, עוררה סערה בקרב העובדים והעיתונאים בחברת החדשות. זה התחיל במכתב נוקב שעליו רובם חתמו, המשיך להכרזת סכסוך עבודה על-ידי ועד העיתונאים, והגיע כעת לשיגור מכתב התראה לפני נקיטה הליכים משפטיים, ובו דרישה מהדירקטוריון לנהל הליך חדש לבחירת מנהל לחברת החדשות.

במכתב ששלחו עורכי הדין של הוועד צוין כי "יוליה שמאלוב-ברקוביץ' היא התגשמות חלומם של פוליטיקאים להשתלט על ערוץ תקשורת נוסף, כדי לעקר ולסרס כל ביקורת עיתונאית מקצועית על הממשלה... אם יש חוסר סבירות קיצוני - הרי הוא מזדקר במינוי זה. נוכח הפגמים החמורים הפוסלים מכל וכל את המינוי, הנכם נדרשים להשהותו במיידית ולנהל הליך חדש לבחירת מנהל לחברת החדשות".

המכתב נשלח עם ארגון העיתונאים, שקודם לכן פנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, וביקש את התערבותה. מדובר בפנייה ראשונית לפני הגשת עתירה לבג"ץ, ונראה כי הצדדים לוקחים את העניין ברצינות ומצטיידים בעורכי דין.

ההערכות הן כי הפעם, בשונה מבעבר, המינוי הגיע מגזרת לן בלווטניק, בעל השליטה בערוץ רשת 13. יש אף מי שטוען כי "זה ביביזם שמשתלט על עוד ערוץ טלוויזיה בישראל". עם זאת, לגלובס נודע כי בלווטניק וראש הממשלה בנימין נתניהו לא נפגשו או שוחחו בשנים האחרונות, מאז המיזוג.

חידת טופולסקי

תחלופת המנכ"לים ברשת 13 וחדשות 13 היא כאמור גבוהה. מאז 2019 כיהנו בערוץ רשת 13 ארבעה מנכ"לים: יוסי ורשבסקי, אבי בן טל, יורם אלטמן ואמיליאנו קלמזוק. בחדשות 13 כיהנו גולן יוכפז (כיום מנכ"ל התאגיד), ישראל טויטו (כיום ב-i24News), אבירם אלעד, אור צלקובניק, אייל דה פאו (מחליף זמני) וכעת - יוליה שמאלוב-ברקוביץ'.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
 יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

מי שאחראי על המינויים האלה הוא יו"ר רשת 13 נדב טופולוסקי, ולכן חלק מהעובדים מפנים אליו את האצבע המאשימה. החלפת המנכ"לים מייצרת חוסר יציבות, כשחילופי תפקידים גוררים אחריהם החלפה של השדרה הניהולית, ושל דמויות המפתח בחברה.

המצב מחריף כשאורך הקדנציות הולך ומתקצר: יוכפז סיים את תפקידו אחרי 6-7 שנים, טויטו אחרי 3 שנים, אלעד החזיק שנתיים, וצלקובניק כשנה. כל אחד מהם ניסה להוביל שינוי, חלקם הצליחו יותר - אך הרייטינג נותר במגמת ירידה (במובן הזה, צלקובניק קיבל ירושה דלה).

טופולסקי מתמודד כעת עם סיטואציה לא פשוטה: מצד אחד, המינויים האחרונים לא עבדו, ולכן כשהגיע קלמזוק עם הצעה חריגה למינוי, החליט לתת לה הזדמנות. מצד שני, הוא מכיר את ההיסטוריה של שמאלוב-ברקוביץ', זוכר את ההתנהלות הלא פשוטה מולה בעבר ויודע שהמינוי עשוי להיתקע בדרך.

לכן, הוא בוחר באסטרטגיה של התנגדות השקטה - מצד אחד מצביע בעד המינוי, אבל מצד שני לא חתום עליו ב-100%. יתרה מכך, טופולסקי נמצא במלכוד מסוים - מצד אחד, הוא לא יכול להרשות לעצמו מצב שבו עובדים רבים יתפטרו ויעזבו. מצד שני, הוא עצמו הביא את קלמזוק לתפקיד, והוא נדרש לתת לו גב בצעדיו הראשונים. ייתכן שהחשיבה היא כזו: קלמזוק מגיע עם ניסיון רחב בתעשייה ומבין דבר בשוק, וגם אם החלטתו נתפסת תמוהה, עדיין צריך לשתף איתו פעולה.

ביחס לקלמזוק עצמו, ניתן לטעון שאינו מכיר את כל ההיסטוריה של הערוץ והמנכ"לית המיועדת, בשל מה שניתן להגדיר כפערי תרבות. עם זאת, אפשר היה לצפות שטופולסקי ואחרים יסייעו לו בכך, או לחלופין, יתנגדו למהלך בצורה בוטה יותר מתוך דאגה לחברה בטווח הארוך.

יחסי הכוחות

בשנים האחרונות התקבעו ברשת 13 יחסי כוחות ברורים, שמהלך המינוי נועד ככל הנראה לשנות. בערוץ זיהו שהעובדים בחברת החדשות למעשה מכתיבים להנהלה את צורת ההתנהלות, והחליטו לשים לכך סוף.

לשם המחשה, אפשר להסתכל על כהונת המנכ"ל הקודם, אור צלקובניק. המנכ"ל שהביא את רדיו 103 להישגים, הגיע לחדשות 13 לפני כשנה. לפי הפרסומים, הוא בחר לעזוב את התפקיד על רקע אי-הסכמות עם הנהלת הערוץ סביב התקציב ומהלך הקיצוצים המתוכנן בזמן המלחמה. עם זאת, בזמן ניהולו נרשמו יחסים מתוחים בינו לבין העובדים, שכללו וויכוחים סביב הנושאים הללו. הלכה למעשה, היו עובדים שהתלוננו והתנגדו לו. בהנהלה התקשו לקבל את המצב.

התוצאה: מנכ"ל עם קבלות מגוף תקשורת אחר עזב את התפקיד, והעובדים קיבלו מנכ"לית "בעייתית" יותר מבחינתם. תגובתם כעת למינוי היא המשך של אותה התנהלות - אך כאמור, לא בטוח שזה יעבוד.

גורמים ברשת 13 מספרים לגלובס על רצון משמעותי להביא את חברת החדשות למקום שאליו היא ראויה, והציפייה היא לעבוד יחד עם אנשי החדשות, מתוך הכרה שרק שילוב ידיים יביא להצלחת החברה. עם זאת, בערוץ רוצים לשנות את המשוואה, ולהביא דמות שתוכל "ליישר" את העיתונאים, לא תפחד מביקורת ותדע להתמודד מול לחצים כאלה ואחרים.

אחת הטענות המרכזיות שנשמעות מצד העובדים נוגעת לטשטוש הזהות של רשת 13. לערוץ 10 היה דנ"א ברור: חברת חדשות שנחשבה אמיצה, בועטת ולוחמנית. הערוץ לא השיג את נתוני הרייטינג של ערוץ 2, אבל המהדורה המרכזית הצליחה להביא 9-11 נקודות רייטינג.

מאז המיזוג הוחלט שמהדורת החדשות המרכזית תהיה דומה לזו של המתחרים בקשת 12, וקווי הבידול נזנחו במטרה להצליח למשוך בסיס צפייה רחב יותר. המאפיינים הייחודיים אבדו, ויש אף עובדים הטוענים כי בחברה "איבדו את הצפון".

למרות הניסיון להיות דומים למה שעובד עבור המתחרים, הרייטינג רק נחלש (מה שניתן לראות בבירור בנתוני המהדורה המרכזית) והספינה ממשיכה להיטלטל. דוגמה טובה לכך היא רצועת השעה 19:00. במונחי טלוויזיה, הרצועה הזו אסטרטגית במיוחד. היא זו שצריכה למשוך צופים, ולהוביל אותם למהדורה המרכזית.

בעוד שאצל המתחרים נרשמת יציבות ברצועה, בחדשות 13 היא השתנתה תדיר. בין היתר, נבחן שילוב עיתונאים המזוהים עם הימין, כמו אילה חסון ושרון גל. השניים כבר אינם חלק מהחברה, וגם הקו השתנה: נראה שבערוץ עשו "פנייה ליברלית", וביקשו להפוך לאופוזיציה לממשלה ולבקר את תוכניותיה.

מה שאולי לא לקחו בחשבון בערוץ הוא עד כמה זה מבלבל את הצופים. "המערכת נכנסה לסחרור בשנים האחרונות", אומרים גורמים לגלובס. "העיתונאים הם אותם עיתונאים, אבל הדירקטוריון לקח בכל פעם פנייה אחרת, ועשה יותר מדי שינויים".

חוסר אמון במהלך

לכאורה, בחירה במנכ"לית חדשה עשויה להכניס יציבות בחזרה לארגון, ולהתוות קו ברור. אלא שנראה שבמקרה הזה, ההפך הוא הנכון. סביב ועדת האיתור האחראית למציאת המועמדים המתאימים לתפקיד עולות מספר שאלות. לא ברור כמה מועמדים הגיעו לשלב הראיונות או לשלב הסופי, והאם אין ניגוד עניינים בכך ששלושה דירקטורים שמונו על-ידי הרשות השנייה בתקופת ניהולה של שמאלוב-ברקוביץ' הם אלה שמינו אותה לתפקיד כעת.

מבחינת העובדים, שמאלוב-ברקוביץ' לא יכולה לנהל את חדשות 13, משום שלטענתם היא חסרת ניסיון רלוונטי ואינה מסוגלת לשמש כעורכת ראשית כנדרש ברישיון. בנוסף, הם חוששים מגורמים פוליטיים שאליהם היא מקושרת.

חוסר האמון במהלך בא לידי ביטוי גם במכתב של הדירקטור החיצוני ברשת 13, עו"ד צבי חוברס, ובו נאמר כי "מדובר במהלך פסול וכושל הן בהיבט התהליכי והן בהיבט המהותי". לדברי חוברס, המינוי יכתים את ערוץ החדשות כולו בצבע פוליטי, ולכן הוא בחר להתפטר.

מטעמה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' נמסר: "ועדת איתור בלתי תלויה מצאה את יוליה מתאימה לתפקיד וכל אמירה אחרת היא ניסיון פגיעה כוזב בשמה ללא כל אמת. האמירה שמדובר בשיקול פוליטי אינה ראויה להתייחסות".