העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה

סיימון אנהולט אחראי לתהליך המיתוג של יותר מ־60 מדינות בעולם • השבוע הגיע לארץ בהזמנת מיזם Brand.IL, במטרה לסייע בשיפור המוניטין של ישראל - תוך כדי המלחמה ואחריה • ישראל מתגייסת 

מומחה המיתוג סיימון אנהולט / צילום: יח''צ
מומחה המיתוג סיימון אנהולט / צילום: יח''צ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ב-76 שנות קיומה הגיעה ישראל להישגים רבים שבהם היא יכולה להתגאות, הודות להתמדה, חריצות, יצירתיות וחשיבה מקורית יוצאת דופן. אלא שכל אלה לא הושקעו בנקודה חשובה אחת: המיתוג של המדינה עצמה.

בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שת"פ 
איך מסייעים לבני משפחה של חטופים להתמודד עם הקושי הנפשי 

בימים אלה הגיע לארץ מומחה מיתוג המדינות, סיימון אנהולט, במטרה להכין תשתית אסטרטגית למיתוגה הבינלאומי של ישראל. הביקור של אנהולט נעשה בהזמנת Brand.IL, מיזם בינלאומי חדש ביוזמת אנשי עסקים ופילנתרופים המתגוררים בחו"ל והיועץ האסטרטגי מוטי שרף, לשם הובלת מהלך ארוך־טווח לקידום המיתוג והמוניטין של ישראל.

במסגרת הביקור, אנהולט נפגש וייפגש עם בכירי משרד החוץ, משרד התיירות ודובר צה"ל, בכירים מתעשיית ההייטק ומהמגזר העסקי, ראשי האקדמיה, אנשי תרבות, פילנתרופים מובילים ועוד. לאחר מכן הוא ייצר מפת דרכים ראשונית לתהליך עמוק לשינוי תדמיתה של ישראל.

להיות כמו דרום קוריאה

אנהולט טבע את המונח "מותג לאומי" בשנות ה-90, וליווה עד כה תהליכי מיתוג של 64 מדינות, בהן בריטניה, יפן, גרמניה, ערב הסעודית והאמירויות. המודל שלו מבוסס על מדד ה- BNI - Brands Nation Index שפיתח, אשר מדרג את התדמית והמוניטין הבינלאומיים של 60 מדינות מדי שנה.

המדד מבוסס על עשרות אלפי שאלונים וראיונות בעשרות מדינות, שנמדדות על פי ששה מדדים: יצוא, ממשל, תרבות, אנשים, תיירות השקעות והגירה. המדד האחרון פורסם ב-2023 טרם המלחמה, וישראל דורגה במקום ה-46. המדידה הבאה, לדירוג של שנת 2024, תיערך בקיץ הקרוב.

לפי אנהולט, ישראל מתנהלת במעין דו-פרצופיות: חזקה ומאיימת כלפי אויביה, אך מתקדמת ומודרנית כלפי העולם המערבי. לדבריו, זה ההסבר לעובדה שישראל נתפסת באופן חיובי יחסית בקרב מדינות ה-BRICS בהן רוסיה, ברזיל, סין והודו, ובאופן שלילי הרבה יותר בקרב מדינות ה-7G.

אנהולט מציין כי התדמית של מדינות כמעט אינה מושפעת מקמפיינים שיווקיים, המתאימים יותר למכירת מוצרים או שירותים כמו תיירות. לשיטתו, תדמית של מדינות מבוססת על תפיסות עמוקות, ואלו ניתנות לשינוי באמצעות חידוד התרומה של מדינה לאזרחי העולם בתחומים רלוונטיים ועשייה חיובית משמעותית - יותר מאשר דיבורים והסברה.

בין המדינות שעשו את הקפיצה המשמעותית ביותר בתדמיתן העולמית בשנים האחרונות הוא מונה את דרום קוריאה, ערב הסעודית והאמירויות - ולישראל יש ככל הנראה מה ללמוד מהן.

הראיון המלא עם אנהולט יופיע במדד המותגים, שיופץ ב־11 ביולי.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הקרן לידידות

הקרן לידידות תציב 50 מיגוניות נוספות בקריית שמונה וסביבתה, בעלות של כ־2 מיליון שקל. הצבת המיגוניות מתבצעת במקומות שספגו פגיעות רבות לאחרונה ובסמוך למפעלים חיוניים, על מנת לאפשר רציפות תפקודית. חלק מהמיגוניות יוצבו באזור התעשייה של העיר, ואחרות קרוב למרכזי החוסן, בכדי לעמוד לרשות המשפחות והילדים המשתמשים בשירותיהם.

אחת המיגוניות שתרמה הקרן לידידות לקרית שמונה / צילום: ערן בוקר
 אחת המיגוניות שתרמה הקרן לידידות לקרית שמונה / צילום: ערן בוקר

מאז תחילת המלחמה הציבה הקרן כ־120 מיגוניות בכל תחנות ההסעה בצפון בעלות של 5.5 מיליון שקל. בסך הכול גייסה הקרן כ־75 מיליון דולר לטובת פעילותה לחיזוק הביטחון בעורף האזרחי - אשר כללה בין היתר חלוקת רכבי ביטחון ממוגנים לתשע רשויות מקומיות בגבול הצפון לפני כשנה חילקה הקרן לידידות רכבים ממוגנים ביישובי העוטף בדרום.

פארק העסקים החכם קיסריה

על רקע המלחמה, פארק העסקים והתעשייה החכם בקיסריה יקיים יריד תעסוקה ובו דוכן ייעודי שיוקדש למחפשי עבודה בקרב משרתי המילואים, חיילים משוחררים ותושבי הצפון והדרום שפונו מבתיהם.

בדוכן ניתן יהיה להירשם למאגר מחפשי משרות ייחודי שתנהל החברה. המאגר נועד לייצר חיבורים איכותיים בין המעסיקים לבין מחפשי עבודה גם ביום שאחרי היריד, ולהוות כלי למיצוי תעסוקתי לטווח ארוך.

היריד, ביוזמת Caesarea HR Center (מרכז ניהול משאבי אנוש וטיפוח ההון האנושי של החברה לפיתוח קיסריה), הוא פרי שיתוף־פעולה עם שירות התעסוקה הישראלי, המועצות המקומיות באזור, תוכנית ממשלתית 'תעסוקה שווה' ומוסדות אקדמיים. במהלך האירוע יתקיימו הרצאות מומחים בנושאי תעסוקה וחיפוש עבודה בעידן הדיגיטלי.

היריד יתקיים ב־25.6.24, בין השעות 13:00-09:30, במתחם "טרה" בפארק העסקים החכם קיסריה. ההשתתפות בהרצאות חינמית, אך מותנית בהרשמה מראש ב־6550* או ב-moked@caesarea.com

ג'ואיש נשיונל פאנד

ארגון הג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב מקים קרן לחיזוק וקידום של תכני טלוויזיה וקולנוע ישראליים, אשר תתעדף הפקות שמצולמות בעוטף ישראל, עוסקות באזור או מעסיקות אנשי צוות מהקהילה המקומית.

הקרן תפעל במודל מאצ'ינג - מימון של דולר לדולר מול חברות הטלוויזיה הישראליות ומפיקים מקומיים - ומתחייבת להשקעה ראשונית של 3 מיליון דולר. בנוסף, נבחנת הרחבת הקרן עם שותפים פילנתרופיים נוספים.

מטרת הקרן, שתנוהל בשותפות עם נתי דינר, מייסד־שותף ומנכ"ל IZZY, היא לתמוך ביוצרים ישראלים על ידי הסרת חסמים פיננסיים למימון הפקות. התוכן שיופק יופץ בישראל ומסביב לעולם.

הקרן היא ציר פעילות נוסף למימוש חזון ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב, הפועל לבנייה ולחיזוק ההתיישבות והעם בישראל, וליצירת אפשרויות לצמיחה, פיתוח כלכלי ותעסוקה איכותית בדרום הארץ. לדברי ראסל רובינסון, מנכ"ל ג'ואיש נשיונל פאנד, ארה"ב, "הקרן מהווה צעד משמעותי נוסף במסגרת הפעילות הנרחבת שלנו בפריפריה הישראלית. הקרן תפעל להפצת הסיפור האמיתי של ישראל לקהלים מסביב לעולם, במטרה להשפיע באופן משמעותי על מעמדה ולנפץ סטריאוטיפים".

פתחון לב

ארגון פתחון לב יוצא בפרויקט התנדבות לנוער לחופש הגדול "7 ימים טובים", להנצחת זכרם של בוגרי התוכנית החינוכית של הארגון שנפלו במלחמה - יוסף דסה, דניאל לוי, שחף קרייף, דוד רתנר ודור לזימי ז"ל.

מדובר בפרויקט הכולל שבעה ימי התנדבות, שבו בני הנוער יסייעו לארגון בפעילות למען משפחות הנמצאות במעגל העוני, אריזת סלי מזון, וחלוקת סלים במרכזי הסיוע של הארגון. המהלך הוא חלק מ"תוכנית 7" של הארגון אשר מלווה צעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית במשך שבע שנים בצמתים החשובים בחייהם - בתיכון, במהלך השירות הצבאי ובשנת האזרחות שלאחר השירות, ומעניקה להם כלים מנהיגותיים ומעשיים להצלחה.