מירי רגב | בלעדי

מנהלים נטשו, טענות על התנהלות פוליטית: מה קורה ברשות לתחבורה ציבורית

מספר מנהלים בכירים ברשות הודיעו באחרונה על עזיבה, סמוך למינוי מנהל רשות התחבורה הציבורית • עידן מועלם, מתואר בענף כמי שהונחת על ידי השרה רגב כדי לקדם את האינטרסים שלה ברשויות המקומיות • "כשיש קיפאון בקבלת החלטות, מה הפלא שכולם הולכים?"

עידן מועלם, מנהל רשות התחבורה הציבורית / צילום: איל יצהר
עידן מועלם, מנהל רשות התחבורה הציבורית / צילום: איל יצהר

בזמן שמנהל רשות התחבורה הציבורית, שאותו מינתה מירי רגב, עוסק בהקמת יחידת סמך שתוסיף תקנים, ג'ובים ותקציבים, ההנהלה תחתיו מתפוררת. בימים האחרונים הודיעו על עזיבתם עוד שני מנהלים בכירים ברשות, ובסך הכול עומדת עתה מצבת ההנהלה על שלושה אנשים, מתוך התשעה שהרכיבו אותה בשנה שעברה.

שאלות ותשובות | פתיחת החקירה בעקבות התחקיר על מירי רגב: מהו החשד ומה יקרה עכשיו? 
אחרי שנה ללא מנכ"ל: זה האיש שנבחר לניהול רשות שדות התעופה 

גורמים בענף מתארים את המנהל, עידן מועלם, כמי שהונחת על הרשות כדי לקדם את האינטרסים של שרת התחבורה רגב ברשויות המקומיות. לדבריהם הוא בולם את אנשי המקצוע, ואוסר עליהם לשוחח עם החברות הפרטיות שעליהן הם מפעילים את הרגולציה, ומגלה חוסר רצון להתעמק בסוגיות מקצועיות, אף שהרשות שתחתיו אחראית על סובסידיה בסך 14 מיליארד שקלים בשנה.

בתוך כך, לא מקודמות רפורמות משמעותיות, ואלו שהיו תחת הרשות הוקפאו או בוטלו. על המוטיבציה של עובדים להישאר ברשות מעיבה גם חקירת המשטרה בעקבות תחקיר "המקור" על התנהלות רגב ואנשיה.

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
 שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הוקמה מכוח החלטת ממשלה בשנת 2012. היא עוסקת בתכנון, ברישוי ובתפעול התחבורה הציבורית, לרבות תכנון השירות, פרויקטים להסעת המונים ופיקוח ובקרה על החברות הפרטיות שמפעילות את התחבורה הציבורית.

למרות תפקידה הקריטי, הרשות הארצית, כך על פי גורמים בענף, נעדרת תפקוד משמעותי מאז מונה המנהל החדש על ידי שרת התחבורה מירי רגב. מועלם דורג רק רביעי על ידי ועדת האיתור, וגבר גם על דמויות בכירות מתוך הרשות עצמה, כשהוא נעדר ניסיון רלוונטי בתחום.

קודם לכן הוא שימש כמנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות, וסביב מינויו לאותו תפקיד התחוללה מהומה; רשות החברות כתבה שלוש חוות דעת שונות, שהעלו ספקות בכל הנוגע לניקוד שניתן בהליך המכרזי ולעמידתו בתנאי הסף. ואולם, הוועדה לבדיקת מינויים דנה במינוי ומצאה כי אין הצדקה לביטול הליך האיתור.

מנהלים החלו להתפטר

לאחר מינויו של מועלם לרשות לתחבורה ציבורית החלו להתפטר מנהלים בכירים בה, ובהם נעה אבירם, ששימשה כסגנית מנהל הרשות, ניר משה ששימש מנהל אגף תכנון ומדידה ונוספים. לגלובס נודע כי בימים האחרונים הודיעו על עזיבה גם נעה ליטמנוביץ' וחן גבע, שהובילו את אגף הכלכלה ברשות. גורמים בענף מעריכים כי עובדים בכירים נוספים צפויים לעזוב בשל מה שכינו בשיחות עם גלובס "סביבת עבודה לא הוגנת, הנחתות מהשרה ועבודה עבור ראשי הערים שחשובים לה".

מאז מינויו של מועלם, הרשות הוציאה לפועל את הרפורמה השנויה במחלוקת "צדק תחבורתי" של השרה מירי רגב להעמקת ההנחות בתחבורה הציבורית, שסבסודה כבר מגיע ל-85%. נוסף על כך, בעקבות התנגדות רגב לחוק אגרות הגודש - בוטל התקציב לתוספות שירות בתחבורה הציבורית, קרי תוספת קווים ותדירויות, שהותנה בהחלת החוק.

ניסיון להפוך ליחידת סמך

מועלם, כך על פי עדויות, עוסק בעיקר בהפיכת הרשות הארצית ליחידת סמך, בתמיכת משרד האוצר, זאת לאחר שמבקר המדינה העיר בדוחותיו השונים כי יש להסדיר את מעמד הרשות כעצמאית. הפיכתה ליחידת סמך תגדיל את תקציב המנהלה של הרשות ותוסיף תקנים רבים. גורמים בענף חוששים מניצולם לצרכים פוליטיים וממינויים לא מקצועיים. בכל אופן, נראה שבעוד שמועלם שואף להגדיל את כוחה של הרשות, היא מתרוקנת משדרה ניהולית ואינה עוסקת בקידום רפורמות משמעותיות בתחום שנזנח זה שנים.

עוד נודע לגלובס שעובדים רבים במשרד התחבורה, ובתוך כך ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, חוששים מזימונם לחקירות במשטרה סביב החלטות שהתקבלו בשנה וחצי האחרונות במשרד התחבורה, מאז שחזרה רגב לתפקידה. החקירה, שנפתחה בעקבות תחקיר המקור, עוסקת בחשד למרמה והפרת אמונים במשרד התחבורה.

גורמים בענף מצביעים על כך שחלק מהחקירה צפויה להתבצע גם ברשות הארצית; "כשיש קיפאון בקבלת החלטות, מנהל שלא מתעניין בעבודה המקצועית, ולא מקודמים שום מהלכים, ובנוסף לכך אתה יכול להיות מזומן למשטרה בכל רגע לחקירה, מה הפלא שכולם הולכים?", תהה גורם בענף בשיחה עם גלובס.

במשרד התחבורה מציינים כי בוצעו הליכים מקצועיים, כמו הסדר ענפי במלחמה ופרסום מכרזי תח"צ, וכי בהנהלת הרשות שישה חברים. נמסר כי "חן גבע כיהן תחת מילוי מקום עד סוף החודש הנוכחי, ונעה ליטמנוביץ' הצהירה על כוונה לעזוב לאחר שנים של שירות ציבורי מסור.

קידום הפיכת הרשות ליחידת סמך כללה עבודת מטה מקצועית רחבה בהתאם להחלטת הממשלה לפני מספר שנים ולצערנו לא מומשה עד כה. אין כל קשר לתחקיר המקור, שכן הרשות מעולם לא אוזכרה במהלך התוכנית".