"כשיוחננוף יעלה מחיר, אני גם אחשוב על זה": פרטים חדשים על החשדות נגד אייל רביד

רשות התחרות הודיעה לאיתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף, ולסגנו אלעד חרזי כי החליטה לקיים נגדם שימוע לפני הגשת כתב אישום בחשד להסדר כובל • בנוסף הודיעה הרשות לאייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, כי הוא חשוד בעריכת הסדר כובל בגין אירועים נוספים פרט לאלה שעליהם הודיעה לפני כחודש • באי-כוח ויקטורי: משכונעים שהרשות תחליט שלא להעמיד לדין את מרשינו

איתן יוחננוף ואייל רביד / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
איתן יוחננוף ואייל רביד / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חקירת פרשת רשתות המזון: רשות התחרות החליטה להעמיד לדין בכפוף לשימוע את רשת יוחננוף ; בעל השליטה ומנכ"ל הרשת, איתן יוחננוף; והמשנה למנכ"ל, אלעד חרזי; וכן את רשת סופר ברקת ובעליה, אפרים תשובה. בנוסף הודיעה הרשות לרשת ויקטורי  ובעליה, אייל רביד, על חשדות נוספים נגדו לעריכת הסדרים כובלים והתערבות לספקים במחירים של קמעונאים אחרים. זאת בהמשך להחלטה להעמידו לדין בכפוף לשימוע בחשד לניסיון לתאם מחירים באמצעות התבטאויות פומביות שיאותתו לשוק להעלות מחירים.

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור? 
בכפוף לשימוע: כתב אישום תקדימי נגד בכירי שטראוס על ניסיון תיאום מחירים דרך הדוחות
רשות התחרות: שימוע לפני כתב אישום לצבי ויליגר ולחברת ויליפוד

כתב החשדות החדש כולל חמישה חשדות נוספים - כולם נגד רביד. שניים מהחשדות עוסקים בהסדרים כובלים, אליהם הגיע רביד על-פי החשד עם רשת השיווק יוחננוף וסופר ברקת בניגוד לחוק התחרות. שלושה חשדות מתייחסים להתערבות של רביד וויקטורי אצל ספקים במחירים לצרכן לקמעונאיות אחרים, בניגוד להוראות חוק המזון.

ההחלטה להעמידם לדין התקבלה במסגרת חקירת חברות המזון בישראל בחשד להסדרים כובלים בניגוד לחוק התחרות וחוק המזון, שהחלה בנובמבר 2021, ובמסגרתה התקבלה החלטה להעמיד לדין בשנה האחרונה גם את שטראוס ואת ויליפוד ובכיריהן.

הסדר כובל בין ויקטורי ליוחננוף ובין ויקטורי לסופר ברקת

על-פי כתב החשדות, בסוף אוקטובר 2021 קיימו רביד ואלעד חרזי, המשנה למנכ"ל יוחננוף, שיחת טלפון, במסגרתה הסכימו כי בתנאי השוק ששררו אז, כשאין שינוי בנתחי השוק של הרשתות, ויקטורי ויוחננוף יימנעו מעריכת מבצעים, מלבד המבצעים החודשיים. רביד חשוד כי בכך ערך הסדר כובל עם חרזי ורשת יוחננוף. המשמעות היא תיאום בין הרשתות, כך שהמחירים לצרכן לא יירדו. איתן יוחננוף חשוד בעבירה של "אחריות מנהלים", משום שעל-פי החשד, לא עשה די כדי למנוע את העבירה של הסדר כובל.

במקרה השני חשוד רביד בהסדר כובל עם סופר ברקת, רשת סופרמרקטים באזור המרכז המתחרה ברשת ויקטורי. במחצית השנייה של 2021 התקבלה החלטת הממשלה להטיל מס קנייה על כלים חד-פעמיים. המס נכנס לתוקף ביום 1 בנובמבר 2021. על-פי החשד, ב-27 באוקטובר 2021 רביד התראיין בנושא. בראיון ציין רביד כי צלחות חד-פעמיות שמחירן לצרכן בטרם כניסת התקנות לתוקף היה 20 שקל, יעמוד על 37 שקל לאחר כניסת התקנות לתוקף. מנכ"ל סופר ברקת, אפרים תשובה, נחשף לראיון זה.

לפי הראיות שנאספו ברשות, לאחר הראיון שוחחו תשובה ורביד, ובמסגרת שיחה זו הגיעו השניים להסדר לפיו שתי הרשתות ישמרו על שיעור הרווח הגולמי שלהן על מוצרים חד-פעמיים גם לאחר כניסת התקנות לתוקף. על-פי החשד, בהמשך שתי הרשתות פעלו בהתאם להסדר.

לראשונה: העמדה לדין פלילי על חוק התחרות במזון

רביד חשוד בשלוש פרשות נוספות בעבירה של "התערבות אצל ספקים במחירים לצרכן של קמעונאים אחרים" לפי החוק לקידום התחרות בענף המזון. העונש המקסימלי על העבירה הוא שלוש שנים. זו הפעם הראשונה שהרשות שוקלת להעמיד לדין פלילי על עבירה לפי חוק המזון. עד היום האכיפה נעשתה במישור המינהלי בלבד, בהטלת קנסות.

לפי החשד, בשלושה מקרים שונים פנה רביד לספקים וביקש מהם לגרום להעלאת המחירים לצרכן של מוצריהם אצל קמעונאים אחרים: לגבי המוצרים של ד"ר פישר, בית השיטה ושסטוביץ. יודגש כי החברות לא חשודות בגין אירועים אלה, שכן העבירה חלה על הקמעונאית ולא על נציגיה.

חוק קידום התחרות בענף המזון אוסר על קמעונאים להתערב במחיר לצרכן של קמעונאי אחר. סעיף 6 לחוק קובע כי קמעונאי לא יכתיב לספק ולא יתערב בעניין המחיר לצרכן שקמעונאי אחר גובה עבור מצרך. ברשות התחרות חושדים כי רביד תיאם לכאורה עם ספקים של קמעונאים אחרים, בעיקר רמי לוי ויוחננוף, על עליית מחירים. בשיחות שנתפסו על-ידי הרשות עלה כי רביד ביקש מהספקים לדאוג שהמחירים לא יעלו. כאמור, זו פעם ראשונה שרשות התחרות מבצעת אכיפה פלילית לפי חוק המזון. 

ד"ר פישר: רביד חשוד שדאג כי החברה תעלה מחירים גם לקמעונאים אחרים

לפי המקרה שלישי, חברת ד"ר פישר ביקשה להעלות את מחירי המכירה שלו לרשת ויקטורי. רביד הסכים והעלה את המחיר לצרכן, תוך שהוא מסכם עם נציג ד"ר פישר כי החברה תדאג לכך שהמחירים לצרכן של מוצריה יעלו גם אצל קמעונאים אחרים.

במקרה הרביעי, רביד חשוד כי בחודשים מאי-אוגוסט 2021 התערב מספר פעמים במחירים לצרכן של מוצרי שסטוביץ ברשתות רמי לוי ויוחננוף. מהראיות שנאספו ברשות התחרות עולה כי רביד אמר לנציגי שסטוביץ כי רמי לוי "מקלקל" ו"הורס" לשסטוביץ את השוק כאשר הוא מוכר בזול. עוד הוסיף רביד כי שסטוביץ צריכה "להשבית" את רמי לוי, והפציר בשסטוביץ שלא תספק מוצרים לרמי לוי בשל מחיריו הנמוכים.

"כשרמי לוי יעלה, אני אחשוב על זה": ההתערבות להעלאת מחירי בית השיטה

במקרה החמישי חשוד רביד בהתערבות במחירי המכירה לצרכן של מוצרי בית השיטה. על-פי חשד זה, באוקטובר 2021 בית השיטה ביקשה להעלות את המחירים לקמעונאים. רביד הגיב לבקשת נציג בית השיטה: "אח שלי היקר, אורי. כשרמי לוי יעלה מחיר, אני אחשוב על זה. כשיוחננוף יעלה מחיר, אני גם אחשוב על זה...".

בהודעה נוספת כתב רביד לנציג החברה שהלוואי שיעלה את המחיר ב-20%, "רק ששני המחבלים יעלו", כשהוא מתכוון לרמי לוי ויוחננוף. כשביקש ממנו נציג בית השיטה להתאזר בסבלנות בנוגע להעלאת המחירים, כתב לו רביד שאם "המחיר לא למעלה, אני אומר לך ביי". בהמשך עודכן רביד כי רמי לוי העלה את המחיר לצרכן במוצרים של בית השיטה, ורביד העלה את מחירי אותם מוצרים.

אלה שעדיין מחכים להחלטה ואלה שכבר בהליך שימוע

מאז נפתחה החקירה התקדימית, נכנסו ראשי ענקיות המזון בישראל בזה אחר זה לחדרי החקירות בחשד שתיאמו מחירים. ביוני 2023 הושלמה החקירה, אך מאז נעשות השלמות מעת לעת. עד כה התקבלו החלטות ברשות התחרות לגבי חלק מהחברות החשודות ובכיריהן.

הראשונים לקבל מכתבי שימוע באוגוסט 2023 היו שטראוס, מנכ"ל החברה לשעבר גיורא בר-דעה וסמנכ"ל הכספים לשעבר. לפי החשד, שטראוס השתמשה בדוח הרבעוני לבורסה, בהודעה לעיתונות ובמסרים נוספים שפרסמה, כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים. בתחילת 2024 נערך שימוע לחברה, אך טרם התקבלה החלטה סופית.

בפברואר 2024 ויליפוד ויו"ר החברה קיבלו כתב חשדות בגין התבטאויות בתקשורת במספר אירועים שונים, שבהם התבטא בעניין הצורך בהעלאות המחירים הצפויות לשיטתו בשוק המזון בכלל ועל רצונה של ויליפוד להעלות מחירים בפרט, תוך שהוא מבהיר כי בויליפוד טרם התקבלה החלטה על העלאת מחירים.

החברות שטרם התקבלה החלטה בעניינן הן שופרסל, רמי לוי, אושר עד, דיפלומט ויוניליוור.

באי-כוחם של רשת ויקטורי ואייל רביד, עורכי הדין נתי שמחוני, אסף שובינסקי ואסף קליין, מסרו בתגובה: "קיבלנו את כתב החשדות ואת זימונם של החברה ומר רביד לשימוע ברשות התחרות. מרשינו משוכנעים כי לא דבק כל רבב במעשיהם, ואנו חדורי אמונה כי לאחר שנשטח את עמדתנו בשימוע, תגיע הרשות להחלטה מושכלת לפיה אין כל מקום להעמיד את מרשינו לדין, ותורה על סגירת התיק". 

*** חזקת חפות: החשודים בפרשה לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.