בהסתדרות טוענים: הסבסוד לסופר החברתי יספיק לפחות עד סוף השנה

בהשקעה של כ-20 מיליון שקל הושק השבוע הסופרמרקט המקוון של ההסתדרות, כאשר התכנון הוא לאשר עבורו תקציב נוסף ב-2025 • המנכ"ל עידן נסימי: "זה לא גימיק"

הסופר החברתי אמור לעבוד הן עם הספקים הגדולים במשק והן באמצעות יבוא מקביל / צילום: Shutterstock
הסופר החברתי אמור לעבוד הן עם הספקים הגדולים במשק והן באמצעות יבוא מקביל / צילום: Shutterstock

על רקע יוקר המחיה הגואה, בהסתדרות הציגו השבוע את הפתרון שלהם: סופרמרקט חברתי מקוון, שבו יוכלו חברי ההסתדרות בלבד (כ־800 אלף) לרכוש מוצרים המסובסדים על־ידה, באופן שמשקף מחירים נמוכים יותר מאלה שברשתות השיווק.

● "כשיוחננוף יעלה מחיר, אני גם אחשוב על זה": פרטים חדשים על החשדות נגד אייל רביד 
בלעדי | אחרי 5 שנים: דובר שופרסל הודיע על עזיבה 

במהלך הושקעו 20 מיליון שקל, כאשר רוב הסכום מיועד לסבסוד המוצרים והיתר לניהול האופרציה. מדובר בכסף ש"משוריין" עד סוף 2024, כאשר הסכום שיוקצה למהלך ב־2025 ייקבע יחד עם התקציב השנתי. לפי ההסתדרות, הכיסים העמוקים יאפשרו להשקיע בעתיד סכומים נוספים בסבסוד, בהתאם להצלחת הפרויקט.

בשלב זה מדובר בכ־700 מק"טים בלבד, ביניהם מוצרי מזון יבש, שימורים, מוצרי ניקיון ופארם ואביזרים לבית - כך שלא מדובר במהלך שיחליף את הקניות השגרתיות בסופר. לפי ההסתדרות, זו גם אינה המטרה, לפחות כרגע. כמה זמן היא תוכל לממן את הסבסוד לפני שתיאלץ להעלות מחירים, והאם מדובר רק בגימיק שנועד לחזק את כוחה?

"אני לא מכיר מישהו שמקים חברה ועושה את כל האופרציה במשך יותר משנתיים, כדי להביא מוצר לגימיק או משהו חולף. זה מיזם הדגל של ההסתדרות לשנים הקרובות", אומר מנכ"ל הסופר החברתי, עידן נסימי.

במובן מסוים, ככל שהמיזם יצליח יותר, כך גם יגדל הצורך בסבסוד, ועולה השאלה לכמה זמן יספיק הסכום שהוקצה. על כך אומרים בהסתדרות כי לא מדובר במהלך שיסחוף את כל צרכני המדינה, אלא מיועד לחברי ההסתדרות בלבד, ולכן בונים שם על מאגר הזמנות תואם.

"התוכנית היא לפעול לטווח ארוך", אומר נסימי. "בסופו של דבר, גם בעבר שאלו כמה זמן נוכל לסבסד את 'ביחד בשבילך' או הופעות, ולראיה זה קורה. הרצון הוא לסבסד, וזה גם תלוי באופן שכוח הסחר יגדל. בעצם זה שניתן מחירים יותר טובים יינתן כוח בסבסוד. יש אורך־רוח, ולהסתדרות יש את היכולות, הכוח והרצון".

"מודל ללא רווח"

הסופר החברתי אמור לעבוד הן עם הספקים הגדולים במשק והן באמצעות יבוא מקביל. "אנחנו עובדים עם כולם, יש לנו גם במבה במגוון", אומר נסימי. "בסוף, השוני ביני לבין סופר מתחרה אחר הוא הסבסוד. במקומות שבהם אנחנו לא מצליחים להגיע לסחר הוגן שמביא מחירים טובים, אנחנו מביאים יבוא מקביל.

"בחלק מהמקרים מדובר בסבסוד עמוק, באחרים הוא פחות עמוק, ובצורה הזו אנחנו מצליחים ליצור בידול כדי להביא בשורת מחיר, בשילוב עם עבודת סחר. אם אני מחליט לסבסד מוצר כלשהו ולמכור זו הבחירה שלי, שנוגדת את השוק הקמעונאי, כי כולם רוצים להרוויח. אצלנו המודל ללא רווח. החברה לא אמורה להרוויח, אלא להילחם ביוקר המחיה".

עידן נסימי / צילום: יח''צ
 עידן נסימי / צילום: יח''צ

בין היתר ניתן יהיה לרכוש משחת שיניים קולגייט ב־4.9 שקלים, מחיר הנמוך ביותר מ־50% מהמתחרים; ושמן זית ב־29 שקל, לעומת 33 שקל בממוצע בחלק מרשתות השיווק. מרכך של מקסימה נמכר ב-12.5 שקל, לעומת 18.9 שקל בשופרסל אונליין - הפרש של כ-33%. דוגמה נוספת היא פסטה פוזילי ברילה 500 גרם (מותג איטלקי מיובא) שנמכרת ב-4.9 שקלים, לעומת מחיר של 8.9 שקלים בשופרסל אונליין - הפרש של כ-44%.

נציין כי היבוא המקביל מבוצע גם באופן ישיר, וגם באמצעות חברות אחרות. המשלוח מגיע תוך 3-5 ימי עסקים, ועלותו 30 שקל.

בהסתדרות מבטיחים כי בשבועות הקרובים יתווספו עשרות מוצרים נוספים במגוון תחומים. לשם השוואה, נזכיר כי כשקרפור הצרפתית החלה את פעילותה בישראל - ומיתגה את עצמה אף היא כתשובה ליוקר המחיה - נמכרו כ־1,000 מוצרים ב־80 קטגוריות, ביניהם כ־400 מוצרי מזון ומוצרים אורגניים וכ־600 מוצרי נון־פוד, כולל מוצרי טואלטיקה וניקיון.

מוצרי חלב, דגים ובשר לא ניתן למצוא בסופר החברתי. "אנחנו מוכרים בערך 40% מהסל של כל בית בישראל. זה לא פתרון מלא, אבל במדינת ישראל מתחילים להתחנך לפיצול קנייה", אומר נסימי. "כמו שקונים בשר ודגים אצל הקצב וירקות אצל הירקן ובסופר רק את מוצרי הסופר - אצלנו ניתן יהיה לקנות את המוצרים היבשים, הניקיון והפארם, ואת המוצרים האחרים במקומות אחרים".

האם הסופר החברתי ייפתח בהמשך לכלל הציבור? התשובה היא לא. "ההסתדרות לא באה לתקן את יוקר המחיה במדינת ישראל. היא באה לעזור. זה פתיח שאולי ייתן פתיח לבאות, ובאמת יהיה פה משהו במדינה כדי להוריד את המחירים שהתייקרו לכולנו".

סל ממוצע: 300 שקל

לפי נתוני חברת שופ אנליטיקס, ביום פתיחת האתר באופן רשמי לכל חברי ההסתדרות (שלישי, 18.6) נרשמו עד שעות הצהרים כ־1,000 הזמנות דרכו, כאשר מחיר סל ממוצע עמד על כ־300 שקל. זאת לאחר תקופת פיילוט שהחלה בנובמבר 2023, ובמסגרתה כ־7% מחברי ההסתדרות התנסו בקניות בסופר. מספר הזמנות דומה נרשם גם בהשקת מיזמים חברתיים בעלי אופי דומה, כמו הסופרמרקט של "הצינור" ואתר "החישוק".

"מועדון ההטבות של ההסתדרות הוא מהגדולים בארץ, וצירופו של הסופר החברתי לצד מיזם עובדים בריא, המאפשר להמיר פעילות גופנית לנקודות לרכישת מוצרים, מייצר לו מכפיל כוח משולש", מציין נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס.