תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

כיצד יכול המגזר הארגוני להתמודד עם תרחיש עלטה?

בחודשים האחרונים ישראל מוצאת עצמה נערכת לתרחיש עלטה הכולל הפסקות חשמל ארוכות ובעלות השפעה בקנה מידה ארצי • האם התרחיש ריאלי, וכיצד ניתן לתת לו מענה במגזר הארגוני • "אסור לזלזל בתרחיש עלטה, הוא מחייב ארגונים לייצר תכנית פעולה שתאפשר התמודדות עם מצב כזה, ובטח כאשר מדובר בארגונים המספקים לציבור שירותים חיוניים או קריטיים", מציין איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק (Schneider Electric), יצרנית גלובאלית של תשתיות חומרה ותוכנה לעולמות הדאטה סנטר

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף שניידר אלקטריק

בחצי השנה האחרונה נכנס לשיח הישראלי צמד מילים חדש, שלא היה מוכר במחוזותינו - "תרחיש עלטה". מדובר על היכולת להתמודד עם פגיעה ארוכה, ממושכת ובקנה מידה רחב של אספקת חשמל, כאשר הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות - החל ממזג אוויר קיצוני, עבור ברעידת אדמה, וכמובן המדוברת ביותר - הסלמה ביטחונית. מאז צץ צמד המילים האלו הציבור בישראל רכש עשרות אלפי גנרטורים, תחנות כוח ניידות, סוללות, פאנלים סולריים, תאורות חירום ועוד מגוון של מוצרים שיוכלו לסייע אם יתממש אותו תרחיש קיצון.

לייצר רציפות תפעולית

למעשה, התרחישים במצב בו קורסת אספקת החשמל למספר ימים כוללים מתן מענה במספר שכבות - הראשון, ברמת מענה של הציבור ומשקי הבית אשר מוצאים עצמם אוגרים מים ורוכשים גנרטורים לשעת חירום; השני, ברמת מענה של המדינה, משרדי הממשלה והשלטון המקומי, שצריכים לייצר המשכיות תפקודית ושרידות של מערכות המדינה הלאומיות והלוקאליות גם במצב של פגיעה באספקת החשמל; השלישי, מערכת הביטחון, גופי החירום, ותשתיות קריטיות, שנדרשים להציל חיים ולהמשיך לתפקד בכל מצב, קיצוני ככל שיהיה; והרביעי, המגזר העסקי, שיצטרך לספק לציבור שירותים ברמה כזו או אחרת עד לחידוש אספקת החשמל - בהם בין השאר רשתות מזון, ספקיות תקשורת, בנקים, חברות ביטוח, חברות הדלק, רשתות בתי מרקחת, חוות שרתים ועוד.

"אנחנו עדים לכתבות בתקשורת שעוסקות בהיערכות הציבור לתרחיש עלטה", מציין איתן אלי, מנהל פעילות דאטה סנטר (פורטפוליו פתרונות חברת "APC") מבית שניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric), יצרנית גלובאלית של תשתיות חומרה ותוכנה לעולמות הדאטה סנטר ופתרונות להבטחת רציפות אנרגטית, "אולם האתגר האמיתי שלנו כמדינה יהיה כיצד לאפשר למגזר הארגוני לתפקד, בדגש מיוחד על הצורך להמשיך ולהפעיל את מערכות המחשוב שלו. צריך להבין, אנחנו בעיצומו של עידן הדיגיטל, ודיגיטל תלוי בחשמל. ארגון יהיה חייב להזין את הדאטה סנטר שלו בחשמל גם תוך כדי תרחיש עלטה, כי ללא מחשוב ארגונים לא יוכלו להמשיך לפעול".

איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק / צילום: דני שביט
 איתן אלי, מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק / צילום: דני שביט

גם קייב וניו יורק נפגעו מהפסקות חשמל ממושכות

אם נדמה שתרחיש עלטה נראה קיצוני - אזי מומלץ ללמוד מהניסיון העולמי. לאורך למעלה משנתיים נמשכת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה והיא כוללת תקיפות משמעותיות באמצעות כתב"מים רוסיים כנגד תחנות כוח ותשתיות חשמל אוקראיניות, מה שמביא לתקופות ארוכות של הפסקות חשמל באזורים שונים של המדינה. המצב הגיע לשיא בנובמבר 2022 כאשר בעקבות הרס משמעותי לתשתיות החשמל בבירה האוקראינית קייב, וחשש שרשת החשמל תקרוס לחלוטין, פורסם כי הוכנה תכנית לפינוי של שלושה מיליון מתושבי העיר.

תרחישי עלטה אחרים שמקורם בפגעי מזג האוויר או תקלות מתרחשים מדי שנה בכל רחבי העולם - כולל במדינות מפותחות. זכורה ללא מעטים הפסקת החשמל הגדולה שהתחוללה באוגוסט 2003 בחוף המזרחי של ארה"ב וקנדה, ואשר השפיעה על 55 מיליון תושבים. מקור התקלה היה באג במערכת ניטור רשת החשמל, והתוצאה הייתה שתושבי ערים דוגמת ניו יורק וטורונטו סבלו מהפסקת חשמל שנמשכה כשתי יממות רצופות. ההשלכות של הפסקת החשמל היו עצומות - כולל שיתוק של שירותי טלפוניה וסלולר, שדות תעופה, אספקת מים, רכבות, בנקים, תחנות דלק, בתי זיקוק, מפעלי תעשייה, שירותי חירום (911), גופי מדיה, רמזורים, ועוד.

נדרשת הכנה אחראית

"המסקנה היא אחת", אומר אלי, "אסור לזלזל בתרחיש עלטה, הוא מחייב ארגונים לייצר תכנית פעולה שתאפשר התמודדות עם מצב כזה, ובטח כאשר מדובר בארגונים המספקים לציבור שירותים חיוניים או קריטיים. בחלק מהסקטורים ישנו רגולטור אשר מספק לארגונים את המתווה להתמודדות עם התרחיש - דוגמת הפעילות של משרד התקשורת יחד עם חברות התקשורת לשפר את יכולת העמידה של אתרי הסלולר הקריטיים בפני הפסקות חשמל ממושכות; במקרים אחרים נדרשים הארגונים בצורה עצמאית ומתוך ראייה אחראית לפתח תכנית פעולה שתייצר להם שרידות ויתירות (הבטחת המשך תפקוד) אל מול האתגר.

"אחת מנקודות התורפה בארגונים שמחייבת טיפול והכנה מראש נוגעת בצורך להבטיח רציפות פעולה של הדאטה סנטר - מרכז המחשוב הארגוני", מוסיף אלי, לדבריו: "בדאטה סנטרים גדולים ישנה יתירות של הזנות חשמל ותקשורת, אך מה עושים אם החשמל קורס? הפתרון הינו בעולמות של גנרציה (מערכי גנרטורים לגיבוי החשמל), מערכות אגירת אנרגיה ומערכות אל-פסק - באנגלית UPS. תמהיל של מערכות אלו יציע אפשרות להמשיך ולהפעיל את אותן מערכות מחשוב שהארגון תלוי בהן להמשכיות ורציפות הפעולה שלו. מערכות UPS ניתן להפעיל גם במקרים נוספים - דוגמת: חדרי ניתוח בבתי חולים, חמ"לים, חדרי פיקוד ושליטה, אתרי סלולר, משרדי ממשלה, חדרי עסקאות בבנקים, ועוד. תלוי בארכיטקטורה שנבחרה - הפתרון יכול לספק החל מכמה דקות של אספקת חשמל עד להכנסת מערך הגנרציה לפעולה, או אפילו להגיע לאספקת חשמל למשך 12 שעות ואף למעלה מכך".

דאטה סנטר / צילום: שניידר אלקטריק
 דאטה סנטר / צילום: שניידר אלקטריק

חדשנות טכנולוגית ושירות זמין

אלי מספר כי תחום מערכות האל-פסק עבר מחקר ופיתוח משמעותי בשנים האחרונות והתוצאה היא מערכות יציבות, אמינות, יעילות וחסכוניות. "מערכות האל-פסק החדשות מבוססות ליתיום (Lithium-ion). בשונה מהדור הקודם של המצברים, שהיה מבוסס עופרת-חומצה, אנחנו מדברים היום על מצברים קטנים יותר בגודל ומשקל, המעניקים גיבוי איכותי ויציב יותר ליישומים להם הם נדרשים. מצברים אלו נטענים פי 10 מהר יותר מהמצברים בני הדור הקודם, והמשמעות היא שגם בתרחיש עלטה בו החשמל חוזר לפרקי זמן קצרים - אזי מכשירי האל-פסק נטענים במהירות במהלך פרק הזמן בו אספקת החשמל חוזרת, גם אם בצורה זמנית".

גורם נוסף שעולה בהיערכות לתרחיש עלטה, לפי אלי, הוא הצורך בספק שיש לו סניף מקומי ושירות ואחריות ברמה גבוהה. "יש לנו נציגות ענפה בישראל, הכוללת גם אינטגרטורים (שותפים) מקומיים, אך גם מרכז ידע מקומי מנוסה מאוד, בעל גישה גם למשאבי ידע עולמיים וגלובאליים", הוא אומר לסיום, "המומחים שלנו עובדים ישירות מול הלקוחות בישראל, משלב התכנון והייעוץ, בתהליך ההזמנה, וכלה בשלבי ההתקנה והבדיקות באתר הלקוח. זהו גורם מבדל של שניידר אלקטריק, אנחנו לא רק מספקים את הפתרונות, אלא גם את היישום בשטח. הלקוחות שלנו יודעים שאנחנו תמיד נעמוד מאחוריהם - באחריות ובמתן שירות - בפתרון של כל בעיה במידה וכזו תצוץ, וכמובן בעצה טובה וייעוץ".

*שניידר אלקטריק פעילה ביותר מ-100 מדינות. הכנסותיה בשנת 2023 עמדו על כ-36 מיליארד יורו, ומספר העובדים בעולם עומד על יותר מ-160 אלף. בסניף הישראלי של החברה מועסקים כ-150 עובדים. החברה שותפה בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים, דוגמת שדה התעופה הבינלאומי רמון הסמוך לאילת, עיר הבה"דים בנגב, חשמול רכבת ישראל, השדה הסולארי באשלים, ועוד.

ליצירת קשר עם שניידר אלקטריק בנוגע לפתרונות הרציפות האנרגטית שלה הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988