השכירים שהפכו למיליונרים: כמה הרוויחו עובדי אנבידיה מהסחרור במניה?

אנבידיה מפרסמת בכל שנה את השווי ההוגן של המניות החסומות שבידי העובדים שלה • בשנה שעברה, שווי המניות החסומות הסתכם ב־8.2 מיליארד דולר - עלייה של פי שניים לעומת השנה לפניה

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה
בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

כמה מרוויחים העובדים בחברה הכי לוהטת בעולם? קשה לדעת. אבל אנבידיה מפרסמת בכל שנה את השווי ההוגן של המניות החסומות שבידי העובדים שלה. כלומר, מניות שהעניקה לעובדים שלה כחלק מהתגמול.

אנבידיה הבאה: המניות שיכולות להגיע לשווי של 4 טריליון דולר עד 2027 
אובדן הכנסות וחשש מפיטורים: לפחות 12 חברות קיבלו הודעה מאינטל על הקפאת המפעל 
שאלות ותשובות | בעוד שבועיים זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם 

ענקית השבבים מעסיקה כמעט 30 אלף עובדים ב־36 מדינות. מתוכם, כ־4,000 מועסקים בישראל - המרכז השני בגודלו של אנבידיה אחרי ארה"ב.

מהדוח השנתי של החברה, שפורסם בסוף ינואר, עולה שהשווי ההוגן של המניות החסומות שבידי העובדים הסתכם בשנת הכספים האחרונה ב־8.2 מיליארד דולר. מדובר על עלייה של פי שניים לעומת השנה הקודמת, אז השווי היה 4.3 מיליארד דולר, בעקבות הזינוק במחיר המניה. מניית אנבידיה זינקה רק מתחילת השנה ביותר מ־181%, כך שניתן להעריך שבשנת הכספים הנוכחית השווי ההוגן של המניות החסומות שמחזיקים העובדים ימשיך לעלות.

המשמעות של נתוני 2023 (אלה שפורסמו בינואר השנה) היא מניות חסומות בשווי של כ־277 אלף דולר בממוצע לכל עובד. בשנה שעברה הסכום הזה היה נמוך בהרבה, כ־164 אלף דולר לעובד. עם זאת, הנתון הממוצע משקף תמונה כללית מעורפלת למדי, שכן הפערים בין העובדים בחלוקת המניות יכולים להיות גדולים במיוחד, וגם מספר העובדים עצמו משתנה במהלך השנה.

כך או כך ברור כי עובדי אנבידיה, ובפרט אלו הוותיקים שצפו בחברה שלהם עולה בתוך שלוש שנים משווי של כחצי טריליון דולר לשווי של 3.3 טריליון דולר ככל הנראה הפכו למיליונרים.

ולא בהכרח מדובר בחדשות טובות לחברה. בדצמבר האחרון פורסם בביזנס אינסיידר כי מנכ"ל אנבידיה הביע חשש שחלק מהעובדים הוותיקים בחברה קרובים למעין "פרישה סמויה". הסיבה, נטען בפרסום, היא שרבים מהם התעשרו לאור הזינוק של מניית החברה בשנים האחרונות, כך שתפוקתם עלולה להיפגע.