פיסקר, סטארט-אפ של רכב חשמלי, מגישה בקשה לפשיטת רגל

לאחר ניסיון כושל לשנות את המודל העסקי שלה ולמצוא מושיע פיננסי, נגמר לפיסקר הכסף

הנריק פיסקר ודגם Ocean של החברה / צילום: ap, Joan Mateu Parra
הנריק פיסקר ודגם Ocean של החברה / צילום: ap, Joan Mateu Parra

פיסקר, חברת סטארט־אפ שעוררה התלהבות רבה כשביקשה לחקות את הצלחתה של טסלה, הגישה בקשה לפשיטת רגל כשנה לאחר שהוציאה את דגם הרכב החשמלי הראשון שלה.

WSJ | קרנות לוהטות והקללה של 'תשואות המנפחות את עצמן' 
WSJ | כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט 
WSJ | מה עושה החטיבה המסתורית של סיטיבנק, שמניבה לו מחצית מהרווחים

זו הפעם השנייה שבה נכשל מיזם של מעצב הרכב הנריק פיסקר. החברה שהקים בקליפורניה לפני שבע שנים חיפשה כניסה זולה ומהירה יותר לתעשיית הרכב, באמצעות מיקור חוץ של ייצור, אך התקשתה להתמודד עם המורכבות של ניהול חברה ציבורית.

פיסקר היא האחרונה ביבול של סטארט־אפים בולטים בתחום הרכב החשמלי, שניסו לשפר את תעשיית הרכב המסורתית אך אזלו להם אמצעי המימון. בין אלו יצרן הטנדרים Lordstown Motors ויצרן האוטובוסים Arrival הגישו בקשה להגנה מפני נושים. חברות אחרות מקצצות בעלויות או דוחות השקעות, במאמץ לשמור על המזומנים שבידן.

פיסקר החלה לספק בקיץ שעבר את הדגם החשמלי הראשון שלה, Ocean SUV, בדיוק כשהשוק של כלי רכב מונעי סוללות, שהיה חם עד אז, החל להתקרר, עם איתותים לירידה בביקוש לכלי רכב חשמליים.

האתגרים הנוכחיים של החברה מדגימים את המכשולים העומדים בפני יצרניות רכב צעירות שביקשו לחקות את טסלה. רבות מהן גייסו מיליארדי דולרים ממשקיעים בהופעת בכורה ציבורית מרהיבה, אך רוקנו את עתודות המזומנים שלהם כשהוציאו כסף רב על פיתוח דגמים חדשים ובניית מפעלים ומרכזי מכירות, תוך שהן מפסידות כסף על כל מכירת רכב.

לדברי פיסקר מגעים שניהל עם יצרנית רכב גדולה על השקעה פוטנציאלית וייצור משותף, הסתיימו במרץ ללא הסכם.

מתוך יותר ממיליארד דולר שגייסה ממשקיעים, החברה שרפה כמעט את כל עתודות המזומנים שלה ונאלצה להפר הסכם מימון עם אחד מהמשקיעיה העיקריים. גם השינוי שביצעה בתחילת השנה, של מעבר ממודל מכירה ישירה לצרכן למכירה באמצעות סוכנויות, לא הצליח להגביר את המכירות, ופיסקר נותרה עם אלפי כלי רכב שלא נמכרו.

הקארמה הרעה המשיכה

פיסקר הציגה את עצמה כ"אפל של תחום הרכב", שמשלמת לחברות חיצוניות כדי לבנות את מוצריה. היא ביקשה לבדל את עצמה מיצרניות רכב מסורתיות בהתבסס יותר על חומרה מוכנה לשימוש (off-the-shelf) ועל שימוש ביישומים של תוכנה כדי לייחד את ה-Ocean​​ ביחס לכלי רכב חשמליים אחרים.

הרכב הראשון של פיסקר התהדר בטווח טעינה של 360 מייל (כ־580 ק"מ) לסוללה אחת, עיצוב עטור פרסים ומחיר התחלתי של מתחת ל־40 אלף דולר. אבל ה־Ocean SUV​​ נקטל על ידי מבקרים רבים בגלל בעיות הקשורות לתוכנה.

מינהל הבטיחות בכבישים מהירים של ארה"ב (NHTSA) חקר דיווחים של לקוחות Ocean על הידרדרות הרכב ​​או אובדן ביצועי בלימה.

הניסיון הראשון של הנריק פיסקר בניהול חברת רכב הסתיים גם הוא בפשיטת רגל זמן קצר לאחר השקת הדגם הראשון שלה. הייתה זו ה"פיסקר־קארמה" ההיברידית הנטענת של חברת Fisker Automotive, שמחירה היה 100 אלף דולר, שהובילה להגשת בקשה להגנה מפני הליכים (צ'פטר 11) בשנת 2013, בעקבות בעיות עם ספק סוללות ואובדן של 300 מרכבי ה'קארמה' של החברה בסופת הוריקן.

תנותק מהחשמל בסוף החודש

הזרעים לפשיטת הרגל של פיסקר נזרעו כבר בהשקה הבעייתית של הרכב הראשון שלה, שזכה לביקורת חריפה מצד לקוחות ומומחים רבים בשל בעיות איכות. החברה גם איחרה בהגשת תוצאותיה הכספיות, וייחסה זאת למחסור ברואי חשבון מוסמכים.

מנהלת הכספים הראשית של החברה, גיטה גופטה־פיסקר, הנשואה למנכ"ל, אמרה כי מחלקת הכספים נאבקת להתמודד עם המורכבות הפיננסית של הכניסה לייצור כלי רכב. פיסקר בנתה את הרכבים באירופה ושלחה אותם לארה"ב למכירה, תהליך שנמשך למעלה מחודש ויצר עיכובים עבור הקונים.

ב־2023 ייצרה פיסקר יותר מ־10,000 רכבי Ocean, אך הצליחה לספק ללקוחות רק כ־4,900. במאמץ לזרז את המסירה ללקוחות, הוחלט בפיסקר לעבור למודל מכירה מסורתי באמצעות סוכנים.

בסוף פברואר, פרסמה פיסקר אזהרת "עסק חי", מחשש שתיוותר בלי כסף לפעילות השנה. ניסיון נוסף לגייס כסף ממשקיעים לא צלח, ולחברה לא נותרו אפשרויות מלבד הגשת בקשה פשיטת רגל.

בחודש שלאחר מכן, פיסקר הודיעה שהיא מפסיקה את ייצור דגם ה־Ocean ​​למשך שישה שבועות, ושהמגעים עם חברת רכב גדולה בקשר לשותפות הסתיימו ללא הסכם. הבורסה של ניו יורק הודיעה לפיסקר כי היא מוחקת את מניותיה מהמסחר, לנוכח רמות מחיר נמוכות באופן חריג.

המחיקה גרמה לפיסקר להפר אמות מידה של חוב להמרה, ואילצה אותה לפרוע סך של כ־180 מיליון דולר - סכום גבוה ממה שהיה לה בבנק.

באפריל אמרה פיסקר כי היא בוחנת את האפשרויות האסטרטגיות שלה, לרבות שינוי מבני ומכירת נכסים. עתודות המזומנים שלה צנחו לכ־50 מיליון דולר, והחברה החלה לפטר עובדים ולסגור נקודות מכירה ומחסנים. אם לא תמצא משקיע, תצליח לגייס כסף או לשנות את מבנה החוב שלה, בסוף יוני החברה תיסגר.