מנהל רשות המסים: "תביעות הפיצוי שהוגשו בצפון לא משקפות חצי מפוטנציאל הנזק"

מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' סיפר בכנס "מדברים צפון" של גלובס ובנק לאומי על אתגרי היום שאחרי המלחמה • אף שההערכות הן לאלפי תביעות פיצוי, הוא מרגיע: "יהיה למדינה כסף לשלם"

"עד היום הוגשו כ־540 אלף תביעות לקבלת פיצוי על נזק עקיף ברחבי הארץ, ו־90% מהן טופלו" - כך סיפר מנהל רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ', בראיון בכנס "מדברים צפון" של גלובס שהתקיים השבוע בראש פינה. לדבריו, הרשות שילמה קרוב ל־14 מיליארד שקל בגין נזק עקיף בעקבות המלחמה.

כנס מדברים צפון |"כלכלה בנויה על כך שהעסקים מאמינים שהמחר יהיה טוב"
כנס מדברים צפון | "בצפון יש מלחמה אמיתית יום־יומית - אבל ירושלים לא איתנו"

רשות המסים נמצאת היום בעיצומו של אירוע הלחימה בפן הכלכלי שלו, כמי שאחראית לא רק על גביית המסים אלא גם על פיצוי כלל אזרחי ישראל על נזקי מלחמה ישירים (דוגמת פגיעות טילים), עקיפים (דוגמת נזק כלכלי לעסק), ועל נזקי פעולות איבה. אהרונוביץ' ציין בכנס כי מאז החלה המלחמה הוגשו לרשות 35 אלף תביעות מיישובי הצפון בגין נזק עקיף, אולם מספר זה לא משקף לדעתו את הנזק שקיים בפועל.

"אני לא רוצה להגיד שאנחנו בתחילתו של האירוע בצפון, אבל אני לא בטוח שאנחנו אפילו באמצעו", אמר. "אנחנו נמצאים במצב שחלק גדול מהיישובים בצפון מפונים, וגם היישובים שלא מפונים נמצאים בהפסקת פעילות כזאת או אחרת, ולכן 35 אלף תביעות פיצוי שהוגשו עד כה לא משקפות את הפוטנציאל של הנזק, וכנראה גם לא חצי מהפוטנציאל של תביעות נזק עקיף". הוא הוסיף כי הרשות טיפלה ב־80% מהתביעות בצפון, ושילמה 1.2 מיליארד שקל עד כה.

לשאלה אם תושבי הצפון יכולים להיות רגועים שיהיה מספיק כסף עבור מתן הפיצוי שלהם, השיב אהרונוביץ' כי "ערב המלחמה היו כ־18 מיליארד שקל בקרן הפיצויים. בעקבות הערכות שביצענו בתחילת המלחמה הקרן הוגדלה ל־22 מיליארד. ההערכות הן שהסכום הזה יספיק בסופו של דבר לתשלום כל הפיצוי בגין נזקי המלחמה, אם היא תימשך בעצימות הנוכחית".

"יהיה למדינה כסף"

לצד התרחיש האופטימי שהמלחמה לא תתעצם, אהרונוביץ' אמר כי המדינה נערכת גם לתרחיש ההפוך של מלחמה כוללת. "תקציב 2024 המחודש שאושר בסוף ינואר לקח בחשבון את התרחישים של המשך המלחמה בדרום ומלחמה בצפון למשך יותר חודשים, וכרגע משרד האוצר, ואנחנו עובדים על הצעות לתקציב 2025 ונערכים להכול. יהיה למדינה כסף מאיפה לשלם".

צפויות גזירות חדשות על הציבור בתקציב החדש?
"אנחנו בוחנים כל מיני מהלכים. יש הנחיה של רה"מ לא להעלות מסים ב־2024. לגבי תוכנית 2025 אנחנו יושבים כרגע, ונמליץ כל מיני המלצות לשר האוצר שכמובן יעלה את זה אחר כך לממשלה. במצב הנוכחי יש מאיפה לשלם את הפיצויים. מדינת ישראל בסך הכול במצב טוב. גביית המסים עד חודש מאי כולל, הייתה גבוהה מהמצופה. אנחנו נמצאים במצב שהוא מעל יעד הגבייה שנקבע לנו. כמובן שאנחנו כל הזמן עם יד על הדופק".

אהרונוביץ' הודה כי "ההתמודדות גדולה של רשות המסים בתחום הזה תהיה ביום שהמלחמה תסתיים, ואז אנחנו נצטרך לתת שם את הטיפול על כל הנזקים. ההערכה שלנו שאנחנו מדברים על כמות גדולה מאוד של תביעות של כמה אלפי תביעות לפחות, אם לא יותר. אנחנו בהחלט מתכוננים לנקודה הזאת".

איך נערכים ליום שאחרי, כשכ־60 אלף מפונים חוזרים לבתים וחלקם מגלים שאין להם בית לחזור אליו או שיש נזק עצום לרכוש שלהם?
"גם כרגע הצוותים שלנו פועלים בצפון, אמנם בעצימות לא מאוד גבוהה, כי צריך לזכור שלא תמיד הצבא מאפשר להגיע לכל מקום. איפה שיש אפשרות אנחנו כבר מטפלים עכשיו. אנחנו מתמקדים היום בטיפול במוסדות ציבור כמו למשל גני ילדים ובתי ספר, מתוך תקווה שכשהמלחמה תיגמר יוכלו להחזיר את התלמידים למוסדות החינוך מיד".

נזק מתמשך בחקלאות

האם רשות המסים ערוכה להתמודד עם היום שאחרי המלחמה, כשכעת היא מצויה בכוח אדם חסר? על כך השיב אהרונוביץ': "יש לנו תוכנית מגובשות, צוותים שמוכנים לרגע סיום הלוחמה ולחזרה של אנשים לבתים, כדי להשתדל להגיע מהר עד כמה שניתן לשטח ולתת טיפול מהיר. יש לנו כבר מערכת שתוכל לפתוח תביעות בצורה אוטומטית, אונליין, כשהאנשים שלנו יגיעו למקום. עד היום זה היה ידני".

מה קורה היום עם החקלאים בצפון שהשטחים שלהם נשרפו או שהמטעים התייבשו? איך זה מטופל?
"אנחנו בעבודה מול ציבור החקלאים לתת להם מקדמות על חשבון הפיצוי, ואנחנו יודעים ששם הטיפול הולך להיות טיפול ארוך, כי בחקלאות יש לנו נזק מתמשך. אנחנו מגבשים תוכנית שכשאפשר יהיה לחזור אז נוכל כמה שיותר מהר להחזיר את הפעילות החקלאית. זה חשוב כמובן לכל מדינת ישראל. זה לא יהיה פשוט. ברשות המסים נעשה כל מה שניתן כדי באמת שנוכל להחזיר את החיים למסלולם כמה שיותר מהר". 

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי