הדחת המנכ"ל שהתריע על מחדל החשמל: ההכרעה צפויה היום

לאחר שמנכ"ל החברה הזהיר בשבוע שעבר כי משק החשמל בישראל לא ערוך למלחמה כוללת עם לבנון - קידם יו"ר החברה מהלך להדחתו • לגלובס נודע כי הדיון על ההדחה יימשך היום

שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי
שאול גולדשטיין / צילום: ענבל מרמרי

דירקטוריון נגה - ניהול מערכת החשמל בראשות היו"ר סמי תורג'מן יתכנס היום (ד') בבוקר לישיבת המשך, שצפויה להיות מכריעה בנוגע לשאלת הדחתו של המנכ"ל שאול גולדשטיין. כך נודע לראשונה לגלובס.

בכיר לשעבר במשרד האנרגיה מגבה את מנכ"ל נגה: "אין מספיק כושר ייצור" 
שאלות ותשובות | בג"ץ הכריע בנושא תקציבי הישיבות: מה היקף הכספים הנוכחי, ומה צפוי עכשיו? 

הסערה פרצה בעקבות דברים שאמר גולדשטיין בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בשדרות ביום חמישי, כי אין ביכולתו להבטיח כי יהיה חשמל בעת מלחמה עתידית. "אחרי 72 שעות בלי חשמל בישראל, אי-אפשר יהיה לגור כאן... אנחנו במצב לא טוב ולא מוכנים למלחמה אמיתית", הוסיף.

לדברי גולדשטיין, אנו חיים בעולם פנטזיונרי. "הצד הטוב הוא שהשקענו המון במיגון, ויש צוות משותף גם עם חברת החשמל. אם נסראללה רוצה להפיל את רשת החשמל של ישראל, הוא צריך רק להרים טלפון לאחראי על מערכת החשמל של ביירות, שנראית בדיוק כמו זו של ישראל. הוא לא צריך אפילו כטב"ם מצלם, הוא קורא למהנדס חשמל שנה שנייה ושואל אותו איפה הנקודות הכי קריטיות בישראל - הכול נמצא באינטרנט, אני לא אומר את זה כאן, אבל כל אחד שנכנס לאינטרנט מגלה זאת. ההכרה במצבנו לא חלחלה. אם המלחמה תידחה בשנה, חמש, עשר שנים - מצבנו יהיה טוב יותר".

במהרה התקיפו את גולדשטיין מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, משרד האנרגיה, ושר האנרגיה והתשתיות אלי כהן נזף בו - ובעקבות כך בנגה הוציאו הודעת הבהרה. זאת אף שבכירים רבים בענף האנרגיה תמכו בדבריו של גולדשטיין, ואמרו כי משק החשמל לא מוכן למלחמה ממושכת. על אף כל זאת, תורג'מן קיים ביום ראשון דיון על אודות "השלכות דבריו של גולדשטיין", כחלק מניסיון לקדם הדחה.

מאחורי הקלעים, מערכת היחסים בין תורג'מן לבין גולדשטיין ידעה עליות ומורדות, והשניים מעולם לא נחשבו לקרובים. המהלך של תורג'מן לכינוס ישיבת דירקטוריון דחוף ביום ראשון הייתה אירוע חריג הן בנושא והן בדחיפות של הכינוס, כשגורמים שונים בנגה גילו על כך מהתקשורת. הדירקטוריון של חברת ניהול המערכת כולל, לצד תורג'מן, שני נציגים ממשרד האנרגיה, שני עובדי נגה ושני דח"צים.