הפיקוח על הבנקים פרסם ביום רביעי טיוטה להערות הציבור שתאפשר לאפליקציות להעברות תשלומים לגבות עמלות מלקוחות. החל מה-1 בינואר, ביט ופייבוקס יוכלו לגבות מכל לקוח שמקבל או מעביר יותר מ-25 אלף בשנה עמלות. העמלה תיגבה על הסכום שעובר את רף ה-25 אלף שקלים. לפי הערכות, גובה העמלה יעמוד על כ-1%.
● ניתוח גלובס | ההפסדים נערמים, התחרות בלתי אפשרית, אבל תחום אחד בפייבוקס מושך את בנק דיסקונט
● תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים
בהודעה הודגש כי מדובר על רף שימוש גבוה: "בניתוחים מקדימים שערך הפיקוח על הבנקים נמצא כי נכון להיום הרוב המוחלט של הלקוחות אינם מגיעים לרף הזה וימשיכו לקבל את השירות ללא עלות". רף של 25 אלף שקל אולי נשמע גבוה, אך מדובר על קצת פחות מ-2,100 שקל בחודש בממוצע. בביט, שלה יש 3 מיליון לקוחות, טוענים כי מדובר בפחות מ-10% מהמשתמשים, אלא שגם במקרה הזה מדובר במאות אלפי לקוחות. השאלה הגדולה היא מה הפרופיל של אותם משתמשים שישלמו את העמלה. אפשר להניח שמדובר בעיקר בעסקים קטנים, אבל ייתכן שגם בלא מעט אנשים פרטיים.
למרות הפופולריות הגבוהה שלהן בקרב הציבור ביט ופייבוקס מפסידות כל אחת עשרות מיליוני שקלים בשנה. זאת בשל מודל הפעילות החינמי שלהן, שבו הן מסבסדות את פעילות המשתמשים באפליקציות - קרי אינן גובות עמלות מהמשתמשים למרות שהן נדרשות לשלם עמלה בכל העברה. מאז הקמתה של ביט הפסידה האפליקציה על פי הערכות כ-700 מיליון שקל ואילו פייבוקס הפסידה כ-250 מיליון שקל.
בפיקוח על הבנקים הגדירו כי השינוי הנוכחי בגביית העמלות באפליקציות יחול למשך שנתיים, עד תחילת 2027 וכי אם ביט או פייבוקס ירצו להעלות את גובה העמלה מעבר לזו שתקבע כעת, הם יוכלו לעשות זאת רק לאחר מכן, אך יצטרכו לקבל קודם את אישור הפיקוח על הבנקים.
בנוסף נקבע כי "תתאפשר גביית עמלה על שירותים מיוחדים, שיינתנו ללקוחות של אפליקציות התשלום שיחפצו בכך, מעבר לשירותי העברת וקבלת תשלומים". בבנק ישראל מסבירים כי מדובר ב"הוספה של שירותים חדשים ובעלי ערך ללקוחות שיבחרו להצטרף אליהם". גם במקרה הזה גביית העמלות יתאפשרו לאחר אישור בנק ישראל.
באפליקציות התשלום עוברים מיליארדי שקלים בשנה
אפליקציית ביט הוקמה ע"י בנק הפועלים ב-2016 בעוד שפייבוקס נרכשה על ידי בנק דיסקונט בשנת 2017 כשהייתה עדיין סטארט-אפ טכנולוגי. שתי האפליקציות הושקו על רקע חשש במערכת הבנקאית מפני כניסת שירותי התשלום הדיגיטליים של אפל וגוגל, שינגסו בהכנסותיהן. בתחילת השבוע שעבר רכש בנק דיסקונט את חלקה של רשת שופרסל בפייבוקס (49.9%), לאחר שותפות שארכה שלוש שנים, תמורת 77 מיליון שקל, סכום המגלם לאפליקציה שווי של כ-150 מיליון שקל
ביט, האפליקציה הגדולה מבין השתיים, שולטת כיום על כ-90% משוק העברות התשלומים. באפליקציה עברו אשתקד 15 מיליארד שקל בהשוואה ל-6.6 מיליארד שקל שעברו בפייבוקס. מספר המשתמשים של ביט עומד על כ-3.5 מיליון ואילו בפייבוקס על כ-1.4 מיליון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.