מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות • בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים • זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן
מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

במחצית הראשונה של 2024 נרשמה ירידה של כ-15% (הערכה ראשונית) במסירות כלי רכב חדשים לעומת המחצית הראשונה אשתקד. בהתחשב במצב הביטחוני, בנתוני המאקרו השליליים ובמחירים הגבוהים של כלי הרכב החדשים - זהו נתון שניתן לכנות אותו "לא רע".

השבוע בענף הרכב | במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק
שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך

אבל התמונה האמיתית יותר מורכבת. במחצית הראשונה גדל משמעותית חלקן של המכירות לציי רכב ולחברות ליסינג כולל מכירות "בתוך הבית". כלומר, מכירות של יבואניות הרכב לחברות ליסינג שבבעלותן. על הנסיגה במכירות לפרטיים ניתן ללמוד גם מירידה חדה של כ-26.5% שנרשמה ביבוא של כלי רכב פרטיים בחודשים ינואר-מאי לעומת התקופה המקבילה, על פי נתוני האוצר. במונחים של הערך הכספי של יבוא הרכב הירידה הייתה אפילו יותר חדה ועמדה על 30.5%.

חלק מהירידה אפשר ליחס לשיבושי התובלה מהמזרח וחלק נוסף "תרמה" ההקדמה המאסיבית של יבוא של כלי רכב חשמליים ופלאג-אין בדצמבר 2023, לקראת עליית המס. אבל האמת היא, שגם בדצמבר 2022 היה גל מאסיבי של הקדמת יבוא ולמרות זאת בינואר-מאי 2023 נרשמה עלייה של כ-7% ביבוא.

המלאים מצטברים

לפיכך אפשר להניח, שהסיבה המרכזית היא פסימיות של היבואנים לגבי הביקוש הפרטי בהמשך השנה וחשש "להיתקע" עם מלאים לנוכח תנאי שוק קשים. אינדיקציה ברורה לכך היא הגל הנוכחי של מבצעים והוזלות בערוצי השיווק הישירים והעקיפים (אפס קילומטר), שמתבטא בהנחות משמעותיות בחלק מהדגמים.

עיון ברשימת המבצעים מגלה שאחרי בצורת די ארוכה, בחודש יוני הושקו לא פחות משישה מבצעי מכירות יזומים של יבואני רכב. רובם עבור הקהל הרחב ומיעוטם לסקטורים מוגדרים כמו מבצעי "חבר". המבצעים מעניקים הנחות לכלי רכב בטווח סגמנטים רחב, החל במכוניות קטנות ועממיות וכלה במכוניות יוקרה. הם לא פוסחים אף על דגמים חשמליים, שנחשבו עד כה לפלח בצמיחה חזקה.

רוב המבצעים מציעים הנחות צנועות של עד כ-5% ממחיר המחירון בממוצע. אחרים מתמקדים בהטבות "שוות ערך" כמו טרייד-אין מסובסד, מימון בריבית נמוכה וכדומה. אבל במקרים רבים ההנחות הרשמיות נועדו רק לגרום התעניינות וליצור תנועה באולמות המכירות. בדיקה שערכנו מגלה, שלרוב קיימת גמישות מחירים רבה יותר ללקוחות באולמות התצוגה, לעיתים עד כדי 10% ממחיר המחירון אם הלקוח מוכן להתפשר על נושאים כמו צבע הרכב, תנאי מימון, טרייד אין לרכבו וכו'.

מסירות כלי הרכב שנרכשים במסגרת המבצעים מתבצעות תוך זמן קצר, מה שמעיד על התיישנות מואצת של המלאים. נזכיר, שעל פי התקנות בישראל היבואנים מחויבים לרשום על שמם רכב מהמלאי שחלפו 12 חודשים ממועד יצורו. המשמעות היא הפסד של "יד" וירידה לא מבוטלת בערך המכירה וברווח של היבואנים. בעקבות המלחמה היבואנים קיבלו ארכה של שלושה חודשים, אבל צריך לזכור שהרבעון האחרון של 2023 היה רבעון מכירות כמעט "מחוק", כך שהיקף המלאים בישראל שהגיל שלהם 15 חודשים ממועד הייצור, או שמתקרבים לכך, גבוה משמעותית מהנורמה.

עם זאת, פה ושם עדיין יש דגמים בקצה הנמוך של סקאלת הזמינות במלאי שסובלים ממחסור באספקה. במיוחד כלי רכב שמיוצרים בטורקיה שחסמה את היצוא לישראל, כמו טויוטה קורולה ודגמי יונדאי שונים, או דגמים שמהווים להם תחליף, כמו סקודה אוקטביה, קיה פיקנטו וכו'.

בחזרה ל"אפס קילומטר"

עוד "מסלול הנחות" פחות רשמי, שגם הוא זוכה לפריחה בתקופה הנוכחית, הוא מכירות כלי רכב ב"אפס קילומטר". אלו כלי רכב חדשים, שנרכשים על ידי צד ג', לרוב חברות ליסינג, בהנחות משמעותיות ומוצעים בהנחות קטנות יותר ללקוחות כאשר "היד" הראשונה נרשמת על שם חברת הליסינג.

בדיקה של אתרי מכירות שמתמחים ב"אפס קילומטר", בהם אתרי חברות ליסינג, מגלה את המצב "הלחוץ" של שוק הרכב החדש. באתרים הללו מופיעים לא מעט דגמים "מודל 2023", כלומר הם מתגלגלים במלאים בארץ כבר קרוב לשנתיים מבלי שמצאו להם לקוחות. דגמים אחרים, במיוחד דגמי יוקרה, מוצעים בהנחות של עד 20% מהמחירון.

מעניין במיוחד היצע הרכב החשמלי ב"אפס קילומטר". תיאורטית הפלח החשמלי היה אמור להפגין חסינות ו"עמידות" בפני ירידות מחירים ומבצעים בזכות העלאת המיסוי. נזכיר שבתחילת השנה זינק מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35%, ובתחילת 2025 הוא אמור לזנק שוב, ככל הנראה ל-45%-50%.

כלומר, המדינה מסדרת "עליית ערך" משמעותית לכלי רכב חשמליים משומשים ועובדה זו לבדה הייתה אמורה להקטין את המוטיבציה של היבואנים "להיפטר" מכלי רכב חשמליים שבמלאי בהנחות. למרות זאת מצאנו באתרים דגמים חשמליים כמו מכונית המיני LeapMotor בהנחה של 18.5% ממחיר המחירון הרשמי, את "דולפין" של BYD בהנחה של כ-8% מהמחירון ודגם "אסטרטגי" כמו ג'ילי גיאומטרי 480 בהנחה של כ-5%. אמנם גובה ההנחות הממוצע לא דרמטי כבעבר, אולם נראה שמשבר המלאים כמעט לא פוסח על אף סגמנט.

התחרות בשוק גוברת

סיבה נוספת לריבוי המבצעים היא התגברות התחרות בשוק הרכב המקומי. המלחמה פקדה את ענף הרכב בעיצומה של הרחבה משמעותית של היקף המותגים והדגמים החדשים, שמיובאים ומשווקים בישראל, בעיקר מותגים מסין. בחודשים ספטמבר 2023 עד מרץ 2024 נוספו לשוק הרכב הישראלי עוד חמישה מותגי רכב חדשים, רובם חשמליים מתוצרת סין, ועד סוף השנה צפויים להצטרף לרשימה לפחות עוד שלושה מותגים, שפונים לשוק הרחב.

רוב המצטרפים החדשים מיובאים על ידי יבואני רכב גדולים, שיש להם מחויבות שיווקית כפולה: מצד אחד הם מחויבים להציג חדירה ראשונית משמעותית בפני היצרנים "החדשים" שלהם; ומצד שני הם מנסים "להרגיע" את היצרנים "הוותיקים" שלהם, ולהראות להם שהיבוא של המותגים חדשים לא בא על חשבון פגיעה במכירות של המותגים הוותיקים. כל זה מתרחש על רקע בו הדגמים החשמליים מתרחבים במהירות על חשבון דגמי הבנזין.

בשורה התחתונה מדובר בלחץ תחרותי שלא קל להתמודד איתו אפילו בשוק צומח, כל שכן בשוק שהתכווץ בכ-15% מתחילת השנה. לפיכך לא נופתע אם גל ההנחות יימשך עמוק לתוך הרבעון השלישי, בשורה טובה לצרכנים שמחפשים מציאות. לפחות עד שהקטנת היבוא תאזן את המלאים.