מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים • "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" • ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג
שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

שמואל בן אריה לא תכנן להיות כלכלן. בגיל 15 הוא היה תקליטן ואחר־כך שירת בגלי צה"ל כאיש סאונד. השינוי הגיע אחרי הצבא, כאשר נחשף לעולם ההשקעות במהלך לימודיו לתואר ראשון בכלכלה: "התמכרתי לזה ברמה קשה. יש אנשים שחושבים שאני משוגע, שלא הגיוני לבדוק כל חצי שעה מה עשו המדדים ומה חדש בבורסה. אבל אני מכור לבדיקות של מה עשו המדדים בתל אביב, בוול סטריט, שקל־דולר וגם לקריאת דוחות כספיים וכתבות כלכליות".

שאלות ותשובות | היום זה קורה: הכירו את המגבלות החדשות על ההשקעות שלכם
בורסת תל אביב מסכמת מחצית: המניה שהכפילה את שוויה וזו שהתרסקה

את רוב דרכו המקצועית של בן־אריה הוא עשה בחברת פיוניר, המספקת שירותי ניהול הון ופמילי אופיס, וכיום הוא מכהן כסמנכ"ל ההשקעות בחברה שמנהלת יותר מ־5 מיליארד שקל עבור לקוחות אמידים. הוא הצטרף לשוק ההון "רגע לפני משבר הסאב־פריים בארה"ב ב־2008", ולדבריו זה מה שגרם לו להניח שהריבית בארה"ב לא תתחיל לרדת ב־2023 כמו שרבים ציפו, וגם לא השנה. "אולי היא תרד פעם אחת כדי לשמור על האמינות של הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב, פד, נ"א).

"אנשים מפספסים שהכלכלה האמריקאית נמצאת כעת בשיא שלה ולכן אין היגיון להוריד את הריבית. ב־2008 המשבר היה כל־כך קשה שהריבית ירדה לתחתית ונשארה שם יותר מעשור. הכלכלה הייתה חלשה ולכן הריבית נשארה אפסית. הצד השני הוא שכעת הכלכלה האמריקאית בשיא ואין עדיין אבטלה משמעותית. בעתיד עוד יכתבו ספרים על הנגיד ג'רום פאוול, שהצליח להעלות את הריבית כל־כך מהר בלי לפרק את הכלכלה".

מה המשמעות של כל זה?
"בכל תרחיש שהכלכלה האמריקאית לא מתרסקת, יש גבול כמה הריבית תרד (היום היא נמצאת ב־5.5% בטווח העליון, נ"א). אנשים צפו שהיא תרד ל־3.5% כבר השנה. זה לא ריאלי, ואני גם לא בטוח שהיא תגיע לשם בסוף 2025. לכן צריך 'להתגלגל' על המח"מ (משך חיים ממוצע) הקצר באג"ח ולא להאריך אותו.

"מאחר שאף אחד לא יודע לתזמן מתי יהיה נכון להאריך את המח"מ, אני מאריך ב־0.5 כל חצי שנה. הפד מנסה לעגן לנו בראש ריבית שהיא לא אפס. כל עוד הריבית גבוהה, החברות הגדולות שיש להן מזומנים וכמעט ללא חוב ימשיכו להוביל, וחברות קטנות יתקשו".

תמיד צריך נזילות

כשאנחנו מבקשים מבן אריה לבנות תיק השקעות, הוא מציע למשקיע סולידי הרכב של 14% במניות בארה"ב, 6% במניות בישראל; עוד 10%-15% ב"נזילות", כלומר קרנות כספיות, "כי תמיד בזמן שהעולם 'על מי מנוחות' ושוקי המניות בשיא, צריך נזילות. שיהיה מאיפה להגדיל את ההחזקות במקרה של נפילות בשווקים".

עוד הוא ממליץ על החזקה של 10%-15% באג"ח של ממשלת ישראל במח"מ ארוך של 5 עד 10 שנים, "כיוון שהריביות גבוהות וצריך 'לקבע' את הריביות הללו". עוד 55% באג"ח קונצרניות בישראל במח"מ קצר מאוד של שנה עד שנתיים, "כדי ליהנות מהתשואות הגבוהות יותר אך לא לנעול את הכסף אלא לגלגל אותו, כי המרווחים מול האג"ח הממשלתית נמוכים היסטורית, מה גם שביטול האג"ח המיועדות ימשיך את המגמה הזו".

למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ על החזקה של 35% במניות בארה"ב, 15% במניות בארץ, 10% בקרנות כספיות, 5% באג"ח ממשלת ישראל במח"מ ארוך ו־35% באג"ח קונצרניות בישראל במח"מ קצר.

ברגיעה, הבורסה תעלה

כיצד אתה רואה את שוק המניות בתל אביב?
"השוק המקומי לא מתמחר כלום. הרי כשחששו ב־7 באוקטובר גם ממלחמה מול חיזבאללה הדולר זינק ליותר מ־4 שקלים. ברור שמלחמה בצפון תהיה נזק נרחב וממושך יותר ממלחמת לבנון השנייה. מצד שני, אם איכשהו תהיה רגיעה בצפון ובדרום, נראה להערכתי את השקל מתחזק בחדות, והבורסה תעלה באופן ניכר ותסגור את רוב הפער מול העולם.

"אז יש לבורסה המקומית פוטנציאל תשואה אדיר, אבל בדרך לשם יכולות להיות עוד הרבה חדשות רעות והשוק יירד. במילים אחרות, כשיש כזה חוסר ודאות בישראל, ואני לא יודע מה יהיה מבחינה ביטחונית ופוליטית, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, שגם תמשיך להיות כזו לפחות עד הבחירות, אני מעדיף להיות בעיקר בארה"ב. בוודאי כשהמחירים אולי גבוהים, אבל מוצדקים".

בן אריה גם סבור שכל הניסיונות להבין מאיפה יגיע המשבר הבא נדונו לכישלון: "האיומים כעת על השווקים הם לא כלכליים אלא גאו־פוליטיים. מצד שני משברים מתרחשים כשאף אחד לא צופה אותם. בבועת הדוט.קום כולם חשבו שהאינטרנט הוא העתיד, בסאב־פריים כולם חשבו שמחירי הנדל"ן רק עולים, ואף אחד לא האמין שיכולה להיות מגפה כמו הקורונה. לכן, כשמנסים לנחש אם המשבר יגיע ממלחמת רוסיה־אוקראינה, מהמתיחות של סין מול טייוואן או המלחמה בישראל - אלה דברים צפויים, והמשברים לא יגיעו מהם".

תהיה קפיצה באנרגיה

בן אריה בוחר את ההשקעות שלו בפינצטה. בישראל הוא מסתכל על מניות הבנקים לאומי  והפועלים , שכן "התמחור נוח. עם תשואה על ההון של 15% במכפיל הון של 0.8, המשמעות היא תשואה שוטפת של כמעט 20% בשנה. גם אם היא תרד מעט זה מעניין". בנוסף, הוא ממליץ על טבע , ש"המלחמה פחות משפיעה עליה ויצאה ממצב של 'לשרוד', כשבעיית החוב נראית מאחוריה ויש לה תרופות חדשות בצנרת".

אפיקים וסקטורים מומלצים

בישראל
בנקים - לאומי ופועלים
פארמה - טבע
תעשיות ביטחוניות - אלביט מערכות
אנרגיה - רציו וניו־מד אנרג'י

בחו"ל
מדד S&P 500 
מדד נאסד"ק
פיננסים

עוד הוא ממליץ על המניה הביטחונית אלביט מערכות , ש"עושה מהלכים מצוינים והפכה למונופול מול המדינה בנושא חימוש מקומי, בוודאי כשמסתכלים על צבר ההזמנות העתידי שלה, ואמורה גם היא להרוויח מהמצב הביטחוני". המלצה נוספת בארץ היא על שתי מניות בתחום האנרגיה: רציו  וניו־מד אנרג'י , מתוך הערכה ש"הרווחיות של מאגר הגז לוויתן הולכת לגדול, וכאשר המלחמה תירגע והחשש לפגיעה באסדה יירד, תהיה פה קפיצה".

בחו"ל הוא ממליץ על חשיפה למדדים הרחבים: S&P 500 עם תוספת חיזוק מהנאסד"ק, כדי להיות חשוף לחברות הגדולות והמצליחות, וכן על תחום הפיננסים בארה"ב שנהנה מהריבית הגבוהה.

לחברת פיוניר ולמרואיין אין עניין אישי ביחס לאמור בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לניהול ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.