אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות • החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying
ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית האמריקאית אנבידיה  בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות - כך מפרסם רויטרס בשעות האחרונות. המשקיעים, עם זאת, לא מתרשמים: המניה יורדת במסחר המוקדם בנאסד"ק ב- 0.3% בלבד. 

ככל שנודע, זו חקירת ההגבלים העסקיים הראשונה נגד אנבידיה, ששולטת על שוק החומרה והתוכנה בתחום אימון המודלים לבינה מלאכותית ותפעולם, וכעת מתרחבת לעולמות התוכנה והענן. 

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד דולר תוך שלושה ימים. אלה הסיבות 
ניתוח | אנבידיה בפסגה של וול סטריט. אז למה ג'נסן הואנג מודאג?
WSJ | אנבידיה עלולה להפוך לצרה הגדולה של S&P 500

אנבידיה היא מונופול לא מוכרז בתחום הבינה המלאכותית לא רק בשל הביצועים של מעבדי הבינה המלאכותית שלה, אלא גם בשל כישלון המתחרות - ובראשן אינטל ו-AMD - לכבוש נתחי שוק ממנה ולרכוש את אמונם של מהנדסי הבינה המלאכותית.

אחת הטענות השכיחות המופנות כלפי אנבידיה נוגעת להעלאת מחירים בנוגע למעבדי הבינה המלאכותית שלה וכן העובדה שחברות מתחרות מתקשות לפתח סביבת תוכנה שתעבוד באופן יעיל עם המעבדים הגרפיים שלה, בעוד שמוצר התוכנה שלה, "קודה", מציג ביצועים טובים יותר על גבי המעבדים שלה. באחרונה נוטה אנבידיה להיכנס גם לשוק מערכות הענן, כשהיא משקיעה בחברת קור-וויב, המציעה שירותי ענן המתחרים באלה של אמזון, מיקרוסופט וגוגל.

כעת, צרפת טוענת כי אנבידיה גם נקטה פרקטיקות שמונעות תחרות, זאת לאחר בדיקה שביצעו במדינה בתחום כרטיסי המסך, אחרי חקירה נרחבת יותר בתחום הענן, כך לפי רויטרס.

אנבידיה סירבה להגיב לפרסומים, אך בעבר היא ציינה במסמך רגולטורי שמתקיימות בעניינה בדיקות באיחוד האירופי, בסין ובצרפת - שביקשו מידע על הכרטיסים הגרפיים שלה. עם זאת, באיחוד האירופי ממתינים עד מיצוי הבדיקה בצרפת.

החוק הצרפתי מאפשר לגבות קנסות בגובה של עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה. בשנת הכספים 2024 הכניסה אנבידיה האמריקאית קרוב ל-70 מיליארד דולר.