בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי • אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר
מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

מדי חודש מפרסמים הגופים שמנהלים את קרנות ההשתלמות והפנסיה את התשואות שלהם. על פי גורמים שונים בשוק, הציבור כל כך מושפע מהנתונים הללו עד כדי כך שזו הסיבה לתזוזה של 70%־80% מתנועת הכסף בין הגופים כל שנה. על פי הערכות מדובר על כ־100 מיליארד שקל בגמל ובפנסיה שמחליפים ידיים.

קריסת יונט קרדיט: כתב אישום בכפוף לשימוע נגד משה כחלון ובכירים נוספים
ניתוח | "כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה

לכן משמעותית כל כך העובדה שמור השקעות , בניהולם של יוסי ואלי לוי, החל לפרסם את התשואות לתקופה של 5 שנים. על פי הנתונים היבשים, מור מוביל בפער עצום על פני המתחרים, עם תשואה של 55% במסלול הכללי של קרנות ההשתלמות, לעומת ממוצע של 35% בנטרול מור. הגופים שהכי מתקרבים למור הם  מיטב  ואנליסט  שהשיגו כ־40% באותו הזמן.

במסלול המנייתי הפער עצום עוד יותר כאשר מור מציגה תשואה של לא פחות מ־110% במסלול המנייתי, כמעט פי 2 מהממוצע בענף ללא מור שעומד על 61% באותו הזמן. הקרובים ביותר כאן הם אנליסט וילין לפידות עם 83% ו־75% בהתאמה.

אלא שכלל ידוע בעולם ההשקעות הוא שאין קסמים. לו הייתה ביצת זהב שרק מנהל השקעות אחד הצליח למצוא, שאר המנהלים היו שועטים אחריו והתשואות היו מתיישרות. והסיפור של מור לא יוצא מן הכלל.

הנכסים זינקו פי 1,400

מה שהוביל לתשואות החריגות במור היה "אפקט הכסף הקטן". באוגוסט 2019, בראשית דרכן של קרנות ההשתלמות במור, ניהל בית ההשקעות סכום קטן של כ־14 מיליון שקל בלבד. וככל שהנכסים המנוהלים קטנים יותר, כל השקעה מוצלחת מקפיצה בחדות את התשואות. קל יותר להפוך 14 מיליון שקל ל־30 מיליון מאשר להפוך 10 מיליארד ל־20. ההצלחה הזו, הביאה לצמיחה מהירה בהיקף הנכסים בקרנות הללו. לפני 3 שנים ניהל מור בקרנות ההשתלמות במסלול הכללי נכסים בהיקף של 5 מיליארד שקל, והיום כבר מדובר על כמעט 20 מיליארד שקל - זינוק של פי 1,400 בתוך 5 שנים בלבד. לשם השוואה, היקף הנכסים הממוצע אצל המתחרים רק הוכפל באותו הזמן.

כך עובד אפקט הכסף הקטן: אם למשל מור בשנת 2019 נכנס להשקעה בחברה מסוימת בחצי מיליון שקל, היה מדובר ב־5% מכל הנכסים המנוהלים כך שההשפעה על התשואה דרמטית. היום מדובר על שברירי אחוזים מהתיק כולו, אבל התשואה ל־5 שנים עדיין 'זוכרת' את אותה השקעה ומושפעת ממנה.

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור השקעות / צילום: יח''צ
 יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור השקעות / צילום: יח''צ

כך, ככל שמצמצמים את טווח ההשקעה במור, התשואות הולכות ומתקרבות לממוצע בשוק. כך, ב־3 השנים האחרונות התשואה של מור במסלול הכללי עומדת על 16.3%, כאשר אנליסט וילין לפידות קרובים יחסית עם תשואה של 15.8% ו-15.3% בהתאמה והממוצע הענפי עומד על 13.1%. במסלול המנייתי ל־3 שנים מור נמצאת במקום השלישי כאשר ילין לפידות מובילה עם תשואה של 24.3% ואחריה אנליסט עם כמעט 23%. מתחילת שנת 2024 מור נמצאת במקום השני במסלול הכללי, כשמעליה אלטשולר שחם. במסלול המנייתי היא תופסת את המקום הרביעי (מתוך 10 גופים גדולים).

מעבר לכך, יתרון הקוטן מאפשר לחברה לקבל החלטות מהירות, לזוז בקלות בין עסקאות שונות ולנצל הזדמנויות שאין לגופים גדולים. מה שבית ההשקעות היה יכול לעשות עם 14 מיליון שקל הוא לא יכול לעשות עם 20 מיליארד שקל, כשהוא כבר השחקן הרביעי בגודלו בענף, כיוון שעסקאות קטנות כבר לא מהותיות לתיק כולו. זו אגב גם הסיבה שהמשקיע האגדי וורן באפט נמצא כיום בפוזיציה ענקית של 200 מיליארד דולר על אג"ח ממשלת ארה"ב. במקרה שלו, גם השקעה של מיליארד דולר היא די חסרת משמעות לתשואת התיק כולו.

בינתיים מור עומד במבחן הסכומים הגדולים

במילים אחרות, התשואה של 5 השנים האחרונות היא אכן פנומנלית. אבל לא כדאי למשקיעים חדשים להצטרף למור בציפייה לתשואה של 100% בחמש שנים. זה לא אומר שמדובר בבית השקעות שמבצע עבודה לא טובה.זו פשוט מתמטיקה. הטריק השיווקי שמסייע לגופים קטנים לא רלוונטי כעת למור. בינתיים במקרה שלו, התשואה המייצגת יותר היא זו של 3 השנים האחרונות או השנה האחרונה וכאן ייבחנו מנהלי ההשקעות של מור בשנים הקרובות, המטרה והאתגר שלו יהיה לשמור על מיקומים טובים גם כשהוא כבר מנהל גדול בתעשייה.

לפחות במבחן קצר הטווח הזה, בית ההשקעות שצמח בצורה מטאורית, עומד בצורה יפה. בשנה האחרונה וגם בשלוש השנים האחרונות בית ההשקעות נמצא במיקומים טובים למדי בטבלת התשואות.

עזבו את התשואות, מה לגבי דמי הניהול?

אבל האם התשואות הללו צריכות להיות בכלל שיקול כשאתם בדרך לבחור גוף השקעה? הדוגמה הבולטת של הבעייתיות הגדולה בהסתמכות על התשואות היא הסיפור של אלטשולר שחם. במשך עשור בית ההשקעות הוביל בתשואות ומשך לקוחות עד שהפך לשליש משוק הגמל כולו. ואז, בין 2021 ל־2023, הגלגל התהפך, הוא ירד לתחתית הטבלה והכסף, 90 מיליארד דולר, התחיל לזרום החוצה. בחודשים האחרונים אלשולר שחם שוב מתאושש וניצב בצמרת טבלת התשואות.

דמי הניהול לעומת זאת, הוא נתון שיש לכם שליטה עליו. ושם, לפחות בנתונים הממוצעים מור פחות מצטיינים עם דמי ניהול ממוצעים של 0.72% במסלול הכללי בקרנות ההשתלמות, בקצה הגבוה בתחום.