פסק הדין שמבקש לעודד יזמים לבנות דירות להשכרה

השופטים נימקו את החשיבות בכך שהיזם יוכל להשקיע את הסכום, והוסיפו: "חברות שבשלב הבנייה הכנסותיהן מוגבלות והוצאותיהן גבוהות, עשויות להעריך במיוחד תמריצים כספיים הניתנים בשלב הבנייה"

חריש / צילום: Shutterstock
חריש / צילום: Shutterstock

בית המשפט העליון קבע ביום ראשון כי החברות שפיר הנדסה, שפיר מגורים ובניין ודונה להנדסה ובניין - יקבלו הטבה כספית לבניין חדש לשכירות עוד בשלב אישור התוכנית, ולא בדיעבד (לאחר הקמת הבניין והשכרתו) כפי שביקשה עיריית חריש. ההטבה היא החזר של מחצית מאגרת היתר הבנייה ששילמו החברות, לפי החוק לעידוד השקעות הון שקובע כי בניין שמיועד להשכרה מקבל את ההטבה הזו. פער הזמנים שבמחלוקת עשוי להגיע לעשור, ולכן ההחלטה משמעותית ליזמים. בעקבות ההחלטה, שפיר צפויה לקבל כחצי מיליון שקל מהעירייה.

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?
בני הזוג הסתירו הסכם מבית המשפט. מה קרה לדירה הסודית כשהחליטו להתגרש?
שלושה פסקי דין בשבוע | זוג רכש דירה וגילה בעיית רטיבות קשה. איזה פיצוי הם יקבלו?

יחד עם זאת, טענת החברות היזמיות לקבל מחצית האגרה על כל שטח הבניין שאושר כ"בניין חדש לשכירות", ולא רק על הדירות להשכרה - נדחתה. בית המשפט קבע כי ההחזר יחול רק ביחס לשטח הדירות המיועדות להשכרה.

השופטת רות רונן, שכתבה את פסק הדין, ממלא מקום הנשיא עוזי פוגלמן והשופטת דפנה ברק ארז, דחו את הערעורים ההדדיים של שפיר, דונה והוועדה לתכנון ובנייה חריש, והותירו את החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה. חריש ערערה על המועד לקבלת ההטבה. לגישתה, המועד של החברות טרם הגיע והן יהיו זכאיות להטבה רק לאחר שיתברר כי הן עמדו בכל התנאים שנקבעו בחוק: השכרה למגורים לפחות ל־5 שנים במשך 7 השנים שלאחר תום הבנייה, ובתנאי שהדירות לא נמכרו לפני שחלפו 5 שנות השכרה.

"ההטבה מעצימה את התמריץ"

נקבע כי התמריץ הוא בעל משמעות גדולה ככל שהוא ניתן בשלב מוקדם. השופטים נימקו את החשיבות בכך שהיזם יוכל להשקיע את הסכום, והוסיפו: "חברות שבשלב הבנייה הכנסותיהן מוגבלות והוצאותיהן גבוהות, עשויות להעריך במיוחד תמריצים כספיים הניתנים בשלב הבנייה".

השופטים קבעו כי "פרשנות לפיה ההטבה תינתן עם אישור הבניין כ'בניין חדש להשכרה', תיטיב להגשים את תכלית החוק שכן היא מעצימה את התמריץ ליזמים ומעודדת בנייה להשכרה". לצד זאת, נקבע כי היזם יחויב להשיב את הכספים שקיבל אם לא יעמוד בתנאים בדיעבד, בהם משך השכרת הדירות לטווח ארוך.

עוד נקבע כי פרשנות המועד למתן ההטבה תעודד את היזמים לבנות יותר דירות להשכרה: "בהתאם לפרשנות זו, ההטבה תהיה גדולה יותר ככל ששטח גדול יותר מהבניין יהיה מיועד להשכרה". את שפיר יצגו עוה"ד אילן רובינשטיין ותמיר בירן ממשרד רובינשטיין, שועי תמיר. את חריש יצג עו"ד אברהם גולדהמר.

מעיריית חריש נמסר: "הוועדה ניהלה מאבק משפטי ממושך כנגד דרישת יזמים להחיל פטור ממחצית אגרות בנייה. היזמים דרשו פטור לגבי כל שטח הבניין שהוכר על ידי רשות ההשקעות ועמדת חריש היתה שהפטור ינתן רק על החלק המושכר. בית המשפט העליון קיבל את עמדת חריש ומדובר בתקדים חשוב".

מספר ההליך: 8093-23.