בר-דוד תוקף את תוכנית האוצר לפגוע בקרנות ההשתלמות והפנסיות - ומבטיח: "לא יהיה"

יו"ר ההסתדרות הודיע על התנגדותו לתוכניות האוצר לצמצום הטבות המס על קרנות ההשתלמות והפנסיות שהופיעו בטיוטת ההצעה לתקציב המדינה ל-2025 • "אי-אפשר להטיל על האדם העובד את הגזרות האלה", אמר והוסיף כי "יש קודם לצמצם משרדים ממשלתיים, להוריד תקציבים קואליציוניים ולנהל את הכסף כמו שצריך ולא בהפקרות"

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הודיע היום (ג') בכנס איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים כי יתנגד לתוכניות האוצר לצמצם את הטבות המס על קרנות ההשתלמות והפנסיות, שהופיעו בטיוטת ההצעה לתקציב המדינה ל-2025. בהתייחסות פומבית ראשונה אמר: "ראיתי ביומיים האחרונים כותרות בכל העיתונים, האוצר הוציא מהמגירה את כל התוכניות שלו, לפגוע בציבור בעובדים וכדומה. עוד פעם הוציאו את הפגיעה בפנסיה ובקרנות ההשתלמות, עוד פעם שכר מינימום, עוד פעם הטלת מסים על האדם העובד. לא יהיה".

שאלות ותשובות | בדרך למיסוי קרנות ההשתלמות: האם כדאי לפדות את החיסכון? התשובה ברורה
ניתוח | במוקד תוכנית הגזירות של משרד האוצר: מסים על עבודה וחיסכון

ברשימת הצעדים שתקף בר-דוד, הוא לא התייחס במפורש לכוונת האוצר להקפיא את העלאות השכר המתוכננות במגזר הציבורי כדי לחסוך מיליארדי שקלים לתקציב 2025. בהודעה שהפיץ לכלי התקשורת הוא השאיר פתח למשא-ומתן עם האוצר: "אני בשיח עם אנשי האוצר, והם יודעים שההסתדרות תמיד נתנה כתף כשהמדינה בצרות. אבל הפעם אני עומד על כך שאני רוצה לראות קודם את ההיתכנות של התקציב הזה, ואם הממשלה בכלל רוצה ללכת על התקציב הזה. האם הממשלה מבינה שאי-אפשר להטיל על האדם העובד את הגזרות האלה, ויש קודם לצמצם משרדים ממשלתיים, להוריד תקציבים קואליציוניים ולנהל את הכסף כמו שצריך ולא בהפקרות.

"אם אני אראה שמנהלים פה את הכסף כמו שצריך ומתנהלים באחריות, אני אהיה שותף. ואם לא כל החקיקה הזאת לא תעבור ואני רוצה לראות מישהו שינסה לחוקק חוקים נגד העובדים בכנסת ישראל, זה לא יעבור".

לפי הצעת האוצר, החל ב-1 בינואר 2025, הריבית והרווחים שייצברו בקרן השתלמות מהמועד שבו הפכה לנזילה יהיו חייבים במס. שיעור המס יהיה בהתאם לקבוע בפקודת מס הכנסה, והוא ישולם במועד שבו הכספים יימשכו מהקרן. השינוי יחול רק על רווחים חדשים שייצברו מתחילת 2025 ואילך, ולא ישפיע על רווחים שנצברו לפני מועד זה. זה אמור לחסוך לאוצר כ-1.4 מיליארד שקל בשנה, מתוך היקף הטבת המס שנאמד ב-7.7 מיליארד שקל.

בתחום הפנסיות, באוצר מציעים כי שיעור הפטור ממס על קצבה מזכה יישאר על 52% (כמו בשנים 2020-2024) גם בשנת 2025 ואילך, במקום לעלות ל-67% כמתוכנן במתווה הנוכחי. הרציונל, לפי האוצר, הוא שהפטור הנוכחי נחשב רגרסיבי ומיטיב בעיקר עם בעלי קצבאות פנסיה גבוהות, בעיקר מפנסיה תקציבית או קרנות ותיקות. באוצר מעריכים כי מדובר בחיסכון תקציבי של כ-400 מיליון שקל בשנה.