בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות: מדד נאסד"ק נחלש ב-1.5%

נעילה מעורבת באירופה • מדד הפחד עלה בכ-15% • הנפטי הגולמי האמריקאי זינק ב-3% • ההמלצה של Leverage Shares: "כל נסיגה במניות האמריקאיות היא הזדמנות קנייה"

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות. זאת לאחר שאירועים גיאו-פוליטיים, ובעיקרם מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, עיצבו את המגמה הכללית היום.

מדד נאסד"ק ננעל בירידה של 1.5% , מדד S&P 500 נחלש ב-0.9%, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.4% ומדד ראסל 2000 איבד 1.5%. מדד הפחד (VIX) עלה בכ-15%.

בצל המתקפה, הזהב זינק היום בכ-0.8%, ומחיר אונקיה עומד על 2,681 דולר. מחירי הנפט זינקו גם כן במסחר היום ביותר מ-3%.

22:20

המגמה האדומה בוול סטריט נמשכת כעת. מדד נאסד"ק מאבד כעת 1.7% , מדד S&P 500 יורד ב-1% ומדד הדאו ג'ונס נחלש ב-0.5%.  

בגזרת ענקיות הטכנולוגיה מרגישים את הירידות: טסלה יורדת ב-1.1%, אנבידיה ואפל מאבדות כ-3% כל אחת. מניית מטא, חברת האם של פייסבוק עולה הערב ב-0.9%, זאת בניגוד למגמה הכללית.

החשש הגדול בקרב המשקיעים מהסלמה ביטחונית במזה"ת, שתזעזע בין היתר את שוק הנפט העולמי הקפיץ מחיר נפט. חבית נפט מסוג ברנט עולה כעת ב-3%, וכך גם נפט גולמי אמריקאי. גם מניות האנרגיה עולות בחדות בניגוד למגמה הכללית בוול סטריט. בהן ניתן לראות את מניית מרתון אויל , שעולה ב-3.6%, קונוקו-פיליפס שמטפסת בשיעור דומה, ומניית הליברטון  ששוויה עולה בכ-3%.

21:25

שוק המניות האמריקאי פתח את חודש אוקטובר בירידות חדות - ברקע המתקפה האיראנית על ישראל. אמנם עוד בטרם נודע כי איראן נערכת למתקפה, הבורסה בניו יורק פתחה את יום המסחר בירידות, אך המגמה והתנודתיות החריפו ככל שחלפו השעות. "מדד הפחד" - VIX - עלה בזמן המתקפה במעל 20%, מה שמעיד על התנודתיות החריפה. כעת התמתן מעט המדד ועולה בכ-17%.

בנוסף למדד הפחד, במדדים המובילים בוול סטריט נרשמות ירידות של עד 2% בזמן המתקפה, ובמקביל, תשואת אגרות החוב ל-10 שנים ירדה ל-3.74%.

לאחר המתקפה, בה לא דווח על נפגעים, נראה כי הפאניקה מצטננת מעט. הירידות במדדים המובילים מתמנות כעת במידה מסויימת. מדד ה-S&P 500 יורד ב-0.6%, מדד נאסד"ק נחלש ב-1.1% ומדד הדאו ג'ונס נסחר בצמוד לרמות הבסיס. גם העלייה במחיר הנפט התמתנה, ועומדת כעת על קצת יותר מ-2.5%  ונסחר ברמה של 73.7 דולר לחבית ברנט.

החשש הגדול בקרב המשקיעים הוא מהסלמה ביטחונית שתזעזע בין היתר את שוק הנפט העולמי. מחיר הזהב השחור זינק מוקדם יותר בעד 5%. כך, גם מניות האנרגיה עלו בחדות בניגוד למגמה הכללית בוול סטריט.

ככלל, מתיחות גיאו-פוליטית ברחבי הגלובוס שולחת את המשקיעים להשקיע ב"נכסים בטוחים״ כמו הדולר והזהב. קרן הסל spdr העוקבת אחר הזהב עולה ביותר מ-1%. הדולר האמריקאי התחזק מול רוב המטבעות העיקריים. מדד ה-DXY המשקף את כוחו של הדולר מול המטבעות המובילים עולה כעת בחצי אחוז.

תגובות כמו אלה שנצפות היום בשווקים מדגישות את ההשפעה המיידית של אירועים גיאו-פוליטיים על השווקים הגלובליים ואת הנטייה של משקיעים לחפש נכסים בטוחים יותר בתקופות של אי-ודאות.

20:35

החשש משעות הערב למתקפה איראנית על ישראל, שהתממש בשעה האחרונה עם יותר מ-150 טילים שנורו על ישרלא, הפיל את שער השקל מול הדולר. המטבע האמריקאי, שעמד היום על כ-3.72 שקלים, מזנק כעת ב-1.3% לרמה של 3.77 שקלים לדולר.

20:10

בניו יורק נמשכת המגמה האדומה. מדד נאסד"ק מאבד כעת 1.7%, מדד S&P 500 יורד ב-1% ומדד הדאו ג'ונס נחלש ב-0.5%. 

על הזינוק של כ-20 נקודות במדד הפחד (VIX) אומר קית' בוכנן, מנהל שקעות בכיר ב-Globalt Investments ל-CNBC, ש"הפחד מהסלמה גורם לחוסר יציבות. חוץ מההשפעה המיידית על החיים, השווקים נפגעים בצורה מיידית מכל חוסר יציבות עולמית".

מחירי הנפט ממשיכים לזנק לאחר התקיפה האיראנית על ישראל,בה שוגרו עשרות טילים לרחבי הארץ. הנפט האמריקאי עולה כעת ב-5% ועומד על 71.5 דולר לחבית. גם נפט מסוג ברנט מטפס בכ-4.6% ומחיר חבית עומד על כ-75 דולר.

19:00

הבורסות באירופה ננעלו במגמה המעורבת, הירידות במדדים ביבשת מחקו את העליות שנרשמו בתחילת יום המסחר. מדד קאק נפל בכ-0.8%, ומדד דאקס בכ-0.6%, בעוד מדד פוטסי הבריטי ממשיך עלה בכ-0.4%.

18:25

מתחזקות הירידות בניו יורק. מדד נאסד"ק מאבד כעת 2.2%, ומדד S&P 500 יורד ב-1.3% ומדד הדאו ג'ונס נחלש ב-0.7%.  מחירי הנפט הגולמי בארה"ב ממשיכים לזנק בעקבות דיווחים על חשש ממתקפה איראנית על ישראל, והתגברות המתח במזרח התיכון. הנפט עולה כעת ב-4% ועומד על 71 דולר לחבית. גם נפט מסוג ברנט מטפס, ומחיר חבית עומד על כ-74.4 דולר.

באירופה נמשכת המגמה המעורבת. מדד קאק נופל כעת בכ-1%, ומדד דאקס בכ-0.7%, בעוד מדד פוטסי הבריטי ממשיך לעלות בכ-0.4%.

עוד בארה"ב, תשואות האג"ח ל-10 שנים יורדות כעת ב-9 נקודות בסיס לרמה של 3.71%, והתשואה על האגרת לשנתיים נחלשת ב-6 נקודות ועומדת על 3.59%.

17:40

בצל החשש ממתקפה איראנית על ישראל, התגברות המתח במזרח התיכון, ועדכון של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב על תגבור הטייסות לאזור, מדד הפחד האמריקאי (VIX) מטפס כעת ב-20%.

במקביל, מדד נאסד"ק נחלש ב-1.8%, ומדד S&P 500 מאבד 1%. לפי ה-CNBC, הירידות במדד ה-S&P 500 הן רוחביות כעת, כש-4/5 מהמניות במדד יורדות היום.

17:17

דיווחים כי לפי גורם בבית הלבן, לארצות הברית יש אינדיקציות לכך שאיראן מתכוננת לשגר בקרוב מתקפת טילים בליסטיים נגד ישראל, מפילים את וול סטריט. מדד נאסד"ק נחלש ב-1.8%, מדד S&P 500 מאבד 1.2%. במקביל, מחירי הנפט הגולמי בארה"ב מזנקים בכ-3% ל-70 דולר לחבית.

הירידות בעקבות החשש ממתקפה איראנית משפיעות גם על הבורסה המקומית. לאחר הפרסום, מדד ת"א 35 נופל ב-1.4%, מדד ת"א 125 יורד ב-1% ות"א 90 עבר לירידות של 0.2%. מדד הבנקים צונח כבר ב-2.7%.

17:10

אירופה עברה למגמה מעורבת.  מדד דאקס יורד כעת ב-0.3%, ומדד קאק נחלש ב-0.3%.  מדד פוטסי ממשיך במגמה חיובית של ב-0.5%.

16:50

הירידות בניו יורק מתחזקות. מדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.6%, S&P 500 נחלש ב-0.9%, ומדד הנאסד"ק מאבד 1.2%. גם מדד ראסל 2000, בו נמצאות חברות קטנות ובנוניות נחלש כעת בכ-0.9%.

מניית אפל  נחלשת ב-3%, HP  יורדת ב-3.9%. אנבידיה  יורדת בכ-1%.

מניית טסלה , שרשמה התאוששות ברבעון האחרון, לקראת אירוע השקת הרכב האוטונומי שלה, "רובוטקסי", בחודש הבא. מאבדת כעת כ-1%.

בניגוד למגמה בשוק, מניית השבבים סופר מיקרו קומפיוטר , עולה כעת בכ-0.5%.

16:30

וול סטריט פתחה את חודש אוקטובר, ואת הרבעון הרביעי של השנה, בירידות. מדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.4%, S&P 500 נחלש בפתיחה ב-0.3%, ומדד הנאסד"ק יורד ב-0.2%.

הירידות כעת מגיעות לאחר שהבורסות בוול סטריט חתמו את חודש ספטמבר בעליות. מדד נאסד"ק עלה בספטמבר ב-2.7%, בעוד מדד הדאו ג'ונס ומדד ה-S&P 500 עלו שניהם בכמעט 2%. באתר ההשקעות MarketWatch ציינו כי העלייה במדד S&P 500 החודש היא הגבוהה ביותר בחודשי ספטמבר של העשור האחרון. 

באירופה, המגמה ממשיכה להיות חיובית. מדד דאקס עולה ב-0.6%, פוטסי ב-0.5%, ומדד קאק מוסיף 0.1%.

16:00

סייברארק  השלימה את רכישת ונאפי האמריקאית, העוסקת בתחום טכנולוגיית הזיהוי, תמורת 1.54 מיליארד דולר. העסקה, עליה דווח בחודש מאי, כוללת תשלום מזומן בסך 1 מיליארד דולר ועוד 540 מיליון דולר במניות סייברארק, והיא צפויה להרחיב את היקף השוק אליו החברה פונה ב-10 מיליארד דולר ל-60 מיליארד דולר.

חברת התרופות הישראלית טבע  הודיעה על השקה של גרסה גנרית שלה לתרופה Sandostatin בארה"ב. התרופה מיועדת לטיפול בחולי אקרומגליה, והגרסה המקורית שלה משווקת על-ידי נוברטיס  ולפי נתוני חברת IQVIA, מכירות התרופה הסתכמו ב-826 מיליון דולר מיולי 2023 עד יולי השנה. טבע היא החברה הראשונה שמשיקה גרסה גנרית לתרופה.

14:49

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים בשעה זו בכ-0.7%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד כעת על 71 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI נסחר סביב 67.8 דולרים.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מתייחס למגמה הצפוי בשוק הנפט בטווח הקצר והבינוני: "נראה שהגידול הצפוי בייצור של ערב הסעודית מגיע בתגובה לחוסר הלכידות ולמשמעת הקואליציונית בקבוצת OPEC+. זאת, לאחר שמספר מדינות לא עמדו במגבלות הייצור שהוגדרו על ידי הקבוצה. קיים סיכוי שמדינות נוספות ילכו בעקבות ערב הסעודית ויגדלו גם הן את תפוקת הנפט, דבר שעשוי, בהינתן שאר הדברים קבועים, לתרום לירידת מחיר הנפט.

"מהלך כזה מתחבר לאסטרטגיה של קבוצת OPEC+ אשר מבקשת ליצור מצב שבו המעבר לאנרגיות מתחדשות יהיה פחות כדאי. גם הסנקציות, שמופעלות על הספינות הנושאות מוצרים אנרגטיים מרוסיה, יתרמו לירידה במחיר הנפט, זאת כתוצאה ממכירה בתעריף נמוך יותר על מנת למצוא קונים שיהיו מוכנים לקחת על עצמן את הסיכונים ברכישה מרוסיה".

13:39

המגמה המעורבת באירופה נמשכת. הדאקס עולה ב-0.3%, הפוטסי מוסיף לערכו כ-0.4% והקאק הצרפתי יורד ב-0.2%.

מניית קבוצת הכימיקלים הגרמנית קווסטרו  קופצת בכ-3.5%, לאחר שדווח כי חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי, Adnoc, רוכשת את החברה תמורת 14.7 מיליארד יורו (16.3 מיליארד דולר). 

12:02

מדד המחירים לצרכן בגוש האירו בחודש ספטמבר ירד ב-0.1% בקצב חודשי. האינפלציה השנתית ירדה מ-2.2% לרמה של 1.8%, הרמה הנמוכה מזה שלוש שנים, בהתאם לצפי המוקדם.

10:32

יום המסחר באירופה מתנהל לפי שעה במגמה מעורבת. הדאקס עולה ב-0.2%, הפוטסי מוסיף לערכו כ-0.1% והקאק הצרפתי משיל מערכו כ-0.6%.

מאקרו אירופה: מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בגוש האירו ירד בחודש ספטמבר ל-45 נקודות. הצפי המוקדם עמד על 44.8 נקודות. במקביל, בגרמניה, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד ל-40.6 נקודות.

09:10

הבוקר באסיה, הבורסות בסין סגורות לרגל חג לאומי. הניקיי היפני קפץ ב-2%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

וול סטריט נעלה אמש (ב') את חודש ספטמבר בעליות קלות: מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.4%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו כ-0.3% והדאו ג'ונס נסחר ביציבות. 

המחקר של גולדמן זאקס והשאלה: האם אנחנו בעידן חדש של תיקונים בשוק? 

ספטמבר 2024 לא ענה על ההגדרה של חודש חלש עונתית. המדדים המובילים בוול סטריט מסיימים חודש חיובי, למרות רמות גבוהות של אי-ודאות גיאופוליטית ופוליטית פנימית בארה"ב, לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב.

מדד נאסד"ק עלה בספטמבר ב-2.7%, כאשר מדד הדאו ג'ונס ומדד ה-S&P 500 עלו שניהם בכמעט 2%. באתר ההשקעות MarketWatch ציינו כי העלייה במדד S&P 500 החודש היא הגבוהה ביותר בחודשי ספטמבר של העשור האחרון. המשקיעים הגיבו החודש להורדת הריבית של הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, שהייתה ברף העליון של תחזיות השוק.

בסיכום רבעוני, מניות פייפאל  וטסלה  הובילו את תשואות הנאסד"ק במהלך הרבעון השלישי של השנה, עם עליות של כ-34% וכ-31%, בהתאמה. אחריהן, נמצאות מניית דורדאש  וקונסטליישן אנרג'י , עם עליות של מעל 29%. מניות אילומינה  וסטארבקס  בלטו עם עליות של לפחות 24% כל אחת, ופורטינט  רשמה עלייה של כ-28%.

"תשואות חלומיות": ההזדמנות החדשה שנוצרה למשקיעים 

בכל הנוגע לטסלה, נראה כי המניה הצליחה להתאושש הרבעון וזאת לקראת אירוע השקת הרכב האוטונומי שלה, "רובוטקסי", בחודש הבא. במקביל, חברת הרכב החשמלי של אילון מאסק צפויה להציג דוח מסירות רכבים לרבעון השלישי של השנה, שעתיד להפתיע ביחס לתחזיות המוקדמות.

בארה"ב, שוק החוב הממשלתי התשואה לפדיון באג"ח ל-10 שנים ירדה במהלך חודש ספטמבר מרמה של 3.91% ל-3.78%, בעוד שהתשואה לשנתיים אף ירדה מרמה של 3.9% ל-3.6%.

מחירי הנפט עלו במהלך יום ב' על רקע החששות הגוברים להפרעות באספקת הנפט במזרח התיכון, לאחר שישראל הגבירה את ההתקפות על כוחות הנתמכים על ידי איראן, בין היתר בתימן. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 71.7 דולר חבית מסוג WTI נסחרה סביב 68 דולר.

הזהב ממשיך לשבור שיאים ונסחר הבוקר במחיר של 2,661 דולר לאונקיה. מחיר הזהב עלה במהלך החודש בכ-5%, וכך סוגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מזה יותר משמונה שנים. ב-CNBC צוין כי הזהב הרוויח מהורדת הריבית המשמעותית של הפד, כמו גם מחבילת התמריצים של הממשלה הסינית. נוסף על כך, צוין כי גם חשש המשקיעים מפני הסלמה הגוברת במזרח התיכון דחף את מחירי הזהב כלפי מעלה. 

בגזרת המאקרו, יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ציין אמש (ב') כי הורדת הריבית במחצית האחוז לא צריכה להתפרש כסימן שמהלכים עתידיים של הבנק המרכזי יהיו כה אגרסיביים. פאוול ציין כי הבנק ישאף לאזן בין הורדת האינפלציה לתמיכה בשוק התעסוקה, וייתן לנתונים להנחות אותו בצעדים הבאים. "במבט קדימה, אם הכלכלה תתפתח בערך כפי שאנו צופים, המדיניות תנוע לאורך הזמן לעבר עמדה יותר נייטרלית. אבל אנחנו לא נמצאים על שום מסלול מובנה מראש", אמר פאוול.

בסקירה השבועית של Leverage Shares, חברת ההשקעות האירופית, מציינים כי התנודתיות בשוק המניות האמריקאי צפויה להתגבר לקראת הבחירות לנשיאות שם: 

"לאור נתוני ה-PCE שפורסמו בסוף השבוע האחרון, האינפלציה בארה"ב צפויה להגיע ליעד כבר בשנה הבאה, וכעת בשוק מתמחרים סבירות של 50% להורדת ריבית של רבע אחוז בנובמבר וסבירות של 50% להורדה של חצי אחוז.

"עם זאת, כאשר הבחירות בארצות הברית מעבר לפינה וישנה אי-ודאות לגבי המנצח הצפוי, השוק צפוי להיכנס לתקופה של תנודתיות מוגברת. הנתונים ההיסטוריים מלמדים כי החודש שלפני הבחירות מתאפיין בתנודתיות הגבוהה ביותר. עם זאת, לאחר הבחירות השוק נוטה להירגע ולשוב למסלולו. עם זאת, בטווח הבינוני והארוך לבחירות יש משמעות פחותה, יהיה המנצח אשר יהיה, וביצועי השוק לאחר הבחירות יושפעו בעיקר מנתוני אינפלציה וצמיחה. לאור העובדה כי הפד צפוי להוריד את הריבית בשנים הקרובות, אנחנו צופים כי השוק יעלה בטווח הארוך יותר - וכל נסיגה בחודש הקרוב היא הזדמנות קנייה.

"אחד המגזרים שצפויים לצאת נשכרים מהורדת הריבית הן המניות הבינוניות והקטנות, הכלולות במדד הראסל-2000, וזאת מאחר שחברות קטנות נסמכות יותר על אשראי והלוואות וככל שהריבית נמוכה יותר כך הגישה שלהן לאשראי קלה וזולה יותר. בחודש יולי ביצע מדד הראסל-2000 פריצה משמעותית ואנחנו צופים כי הוא יעשה את דרכו לאזור 2,450 ב-3-6 החודשים הבאים".